• Leu / EUR4.7274
  • Leu / GBP5.1830
  • Leu / USD4.2656
Auto

CSAT a aprobat ca autostrada Ploieşti - Braşov să fie un „proiect de interes naţional“. Odiseea autostrăzii de pe Valea Prahovei nu se mai sfârşeşte: peste 15 ani de eşec şi nicio soluţie

CSAT a aprobat ca autostrada Ploieşti - Braşov să fie un „proiect de interes naţional“. Odiseea autostrăzii de pe Valea Prahovei nu se mai sfârşeşte: peste 15 ani de eşec şi nicio soluţie

Autor: Iulian Anghel

31 iul 2019 876

„Am aprobat ca proiectul autostrăzii Ploieşti-Braşov să fie declarat obiectiv strategic de interes naţional“ a anunţat preşedintele Klaus Iohannis marţi, la finalul şedinţei CSAT.

În urmă cu câteva săptâmâni premierul Viorica Dăncilă a anunţat că guvernul cere să construiască autostrada Comarnic-Braşov din fonduri publice, renunţând astfel la proiectul unui parteneriat public- privat, o idee începută şi abandonată de trei ori în decurs de 15 ani.

Preşedintele a amintitit însă că mai există o autostradă care trebuie să fie făcută cu fonduri publice.

„Am atenţionat-o pe doamna prim-ministru că încă de la finalul anului trecut este în vigoare o lege pe care guvernul continuă să o încalce şi care prevede obligativitatea constru­irii Autostrăzii Moldovei. Avem o nouă dovadă a incapacităţii acestei guver­nări de a dezvolta România. Este deplina responsabilitate a guvernului de a găsi acele soluţii care se impun pentru a putea realiza aceste proiecte prioritare pentru milioane de ro­mâni, inclusiv posibilitatea declarării şi acestui obiectiv de infrastructură ca unul strategic de interes naţional, lucru pe care l-am propus foarte concret în şedinţa CSAT de astăzi“, a spus preşedintele. Sunt peste 15 ani de când guvernele succesive au fluturat proiectul autostrăzii peste munţi pe Valea Prahovei.

În 2004 guvernul a semnat cu francezii de la Vinci contractul pentru construirea a 36 de kilometri de autostradă între Comarnic şi Predeal, urmând ca în patru ani să fie finalizate lucrările. Un an mai târziu proiectul era blocat pentru că Uniunea Europeană nu a vrut să-l finanţeze. În 2006-2007 a fost propusă concesio­narea autostrăzii, zadarnic.

În ianuarie 2010, statul român a semnat un nou contract cu Vinci şi grecii de la Aktor, denunţat apoi de consor­ţiul semnatar, care nu a găsit finanţare.

Mai, 2014: o nouă încercare, în PPP, eşuată un an mai târziu. Guvernul Tudose a încercat în 2017 un deal cu Banca Mondială, pentru un studiu de fezabilitate. S-a renunţat mai apoi şi proiectul unui PPP a fost reluat cu o companie din China şi una din Turcia.

La începutul lunii premierul a anunţat că autostrada va fi construită din fonduri publice. Fonduri publice pe care nu le-a identificat însă nimeni.

 
 
Principalele valute BNR - miercuri, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.7274
Diferență: 0,0021
Ieri: 4.7216
Azi: 4.2656
Diferență: 1,1189
Ieri: 4.2238
Azi: 5.1830
Diferență: 1,4663
Ieri: 5.1033
Azi: 4.3506
Diferență: 0,2997
Ieri: 4.3355