Auto

Cum apare un Porsche din mâinile a 900 de oameni după o zi şi jumătate de muncă

Cum apare un Porsche din mâinile a 900 de oameni după o zi şi jumătate de muncă

Autor: Gabriel Razi

01.05.2012, 00:06 2415

Pe un banner imens din aeroport tronează salutul "Bine ai venit. Cei doi localnici, Panamera şi Cayenne, te salută". Aici producătorul ger­man a asamblat aproape 0,5 mi­lioa­ne de SUV-uri Cayenne, iar în ultimii patru ani pe li­nia de producţie şi-a făcut loc şi Panamera, model vândut pâ­nă acum în aproape 70.000 de exemplare. 37 au ajuns în România. În cei patru ani de când pro­duce Panamera, Porsche a în­ca­sat 8 mld. euro din vânzările pe această li­nie, potrivit calculelor ZF, ce au în vedere un preţ mediu de 100.000 de euro pentru fiecare unitate.

Misiunea fabricii Porsche din Leipzig este de­licată în condiţiile în care aici producătorul ger­man asamblează modele cu patru uşi - con­si­derate de o parte din fanii împătimiţi ca fiind un pas în lateral făcut de "casa" cunoscută în special pentru coupé-ul (model cu trei uşi) 911.

"Panamera este poziţionat ca model între 911 şi Cayenne. Porsche a lansat acest model pen­tru că o parte din clienţi au şi fa­milii. În Pa­na­mera intră patru adulţi, dar şi patru ba­gaje mari în portbagaj", a explicat Stefan Utsch, pro­ject manager sales and marketing pen­tru Por­sche Panamera, cu ocazia unui tur al fa­bricii din Leipzig pentru jurnalişti din Europa Centrală şi de Est.

25 de hectare şi 900 de angajaţi

Centrul de producţie pentru Porsche Pana­me­ra şi Cayenne se întinde pe 25 hectare, iar în­tregul parc, care include două circuite de test, unul off-road pentru Cayenne şi o pistă de as­falt pentru Panamera, acoperă 300 de hectare de teren la câţiva kilometri de Leipzig. Aici lucrează 900 de mecanici care, în cazul mo­delului Panamera, asamblează 20.000 de unităţi pe an. Pe lângă angajaţii ce şi-au făcut loc pe sta­tele de plată ale Porsche, gigant cu afa­ceri de aproa­pe 11 mld. euro pe an, în regiune alţi 140.000 de oameni sunt angajaţi de ce­le 1.000 de com­panii din regiunea Saxonia care li­vrea­ză subansamble sau alte componente pen­tru ma­şi­nile produse în Leipzig. Companiile din Sa­xonia im­plicate în industria auto au o ci­fră de afaceri cu­mulată de 12 mld. euro anual, potrivit datelor Porsche.

O cursă zilnică

În fiecare dimineaţă la poarta fabricii sosesc do­uă trenuri: unul este plin cu caroserii pro­duse într-o altă unitate de producţie din Ha­novra, iar celălalt aduce motoarele şi cutiile de viteze de la Stuttgart, cartierul general al Por­sche. Practic, maşinile ajung în fabrică sub formă de "schelet", iar până seara pe uşa din ca­pătul opus ies asam­blate complet, gata pen­tru a fi pre­date clien­ţilor, ce plătesc între 60.000 şi 130.000 de euro în cazul achiziţiei unui Porsche Panamera.

"Durează o zi producţia unui Porsche Pa­na­me­ra şi o jumătate de zi pentru un Por­sche Ca­yenne", explică Lars Diemann, re­pre­zen­tant al de­parta­men­tului de Customer Care al fa­bri­cii din Leipzig, care a îndeplinit şi rolul de ghid.

Până la prima întâlnire cu pro­prie­­tarii fiecare Porsche asamblat în Leip­zig porneşte pe un drum ce poate fi comparat cu un puzzle in­dus­trial, unde angajaţii fabricii pun la un loc alături de roboţi elementele com­po­nen­te ale fiecărui autoturism produs aici.

"Niciun element de caroserie mai greu de 25 de kilograme nu este ridi­cat de vreun anga­jat. Pentru astfel de ope­ra­ţiuni folosim utilaje spe­ciale", adaugă Diemann.

După ce caroseriile fac joncţiunea cu uşile prin­tr-un lift, următorul pas este montarea bor­dului. Acest subansamblu nu este produs de Por­sche, ci de compania Draxlmaier, care ope­rea­ză o altă fabrică în apropiere. Fiecare bord, care are 100 kg şi este format din cir­ca 200 de componente, intră pe poarta fabricii cu patru ore înainte de a-i veni rândul la montaj şi este direcţionat către autoturismul potrivit printr-un sistem de management informatic.

Următoarea destinaţie este zona de "ma­riaj", unde caroseriile sunt unite cu trenul de ru­la­re printr-o "legătură" de 240 de şu­ru­buri strânse de roboţii industriali. Aceas­ta este şi una dintre ultimele gări în care opreş­te Porsche Panamera înainte de a intra în zona de testare şi amba­la­re. "Dacă maşina pleacă pe alt conti­nent o acoperim complet cu o husă pentru a evita orice fel de daună", subliniază Diemann.

Injecţii de 500 mil. euro pentru extindere

Nimic din fabrică nu trădează însă că Por­sche instalează în prezent o linie de pro­duc­ţie suplimentară pentru Macan, un nou mo­del al producătorului ce urmează a fi lansat în 2014.

Investiţia, estimată la 500 mil. euro, prinde contur în spatele unei pânze albe la câţiva metri în spatele li­ni­ei de producţie unde şirul de auto­mo­bile Por­sche Panamera prinde contur. "Aici este in­sta­la­tă noua linie de producţie. Momentan zona nu este accesibilă publicului", precizează Diemann.

Compania germană face deja primele pre­gă­tiri pentru noua linie de producţie, astfel că de­partamentul de recrutare a angajat deja 200 de oameni, o cincime din totalul ce urmea­ză a se alătura companiei odată cu demararea pro­duc­ţiei noului model.

"Angajaţii din Leipzig vin din toată regiu­nea Saxoniei", explică şi Iulia Pirlich, pur­tătoa­rea de cuvânt a fabricii.

15 kilometri de test înainte de ceremonialul de predare

Înainte de a preda autoturismele de­par­ta­mentului de vânzări, ultima verigă îna­inte de ochii clientului final, un pilot pro­fesionist tes­tea­ză fiecare maşină pe o dis­tanţă de 15 km pe circuitul din apro­pie­rea fabricii. "Nu toţi producătorii fac asta. La noi este un proces de control al calităţii. Cei 15 km nu repre­zin­tă nimic în viaţa maşinii, însă trebuie să ne asigurăm că totul este în regulă şi că nu apare nicio problemă. La final îi facem pli­nul fie­cărei maşini. Pentru noi nu este un cost supli­men­tar important, însă acest lucru su­bli­niază că sun­tem o marcă premium. Clienţii noşt­ri plă­tesc peste 100.000 euro pentru maşină, nu ai cum să îi laşi să găsească vreo problemă la ea."

Au un adevărat ceremonial la predare

Clienţii Porsche care aleg să îşi ridice auto­tu­rismul direct de la poarta fabricii din Leipzig au parte de un adevărat ceremonial. Astfel, anul trecut 2.400 din cei 20.000 de clienţi care au sem­nat actele pentru achiziţia unui Porsche Pa­na­mera au primit în aceşti bani un tur al fabricii, un­de au asistat la drumul pe care maşina lor l-a făcut din stadiul de "schelet" până la forma finală, iar apoi au luat masa în "diamantul" Porsche - centrul de comandă al fabricii, o clă­dire în formă de diamant ce găzduieşte bi­ro­urile ma­nage­ment-ului, un restaurant, dar şi un muzeu al producătorului.

Următorul "pit stop" pentru clienţi care vin să îşi ia bolizii de la poarta fabricii este circuitul de teste, unde alături de un pilot profesionist al Porsche ei sunt instruiţi în privinţa capabilităţilor autoturismului pe care tocmai l-au achiziţionat.

Pe lângă clienţii care îşi ridică maşinile de la fabrică, unitatea de producţie este vizitată anual de alţi aproape 50.000 de oameni. Ei plătesc între 32 şi 45 de euro pentru un prânz dar şi între 255 şi 300 de euro pentru a testa pe circuit una din maşinile producătorului german. În bani, încasările fabricii din Leipzig din aşa-numitele "track days" (curse de agrement pe circuit) şi tururi ale fabricii s-au ridicat anul trecut la circa 17 milioane de euro, potrivit calculelor ZF.

Ucenicie direct în fabrică

Germanii de la Porsche derulează în fabrică un program de ucenicie. În fiecare zi în apropierea liniei de producţie 50 de ucenici învaţă direct de la sursă ce urmează să facă atunci când vor intra pe linia de producţie.

În prima fază ucenicii sunt învăţaţi să asambleze camioane de jucărie în 15 paşi simpli, un proces similar cu ceea ce vor face după terminarea stagiului. După câteva săptămâni de exersat pe camioanele de jucărie, ucenicii fac pasul către munca direct pe modele reale ale Porsche pentru ca ulterior să intre în linia de producţie.

"Acum avem 46 de ucenici, însă în viitorul apropiat vom avea un suplimentar de 60", explică Iulia Pirlich, purtătorul de cuvând al fabricii din Leipzig.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO