Auto

Cum arată piaţa auto în 2019, după al şaselea an consecutiv de creştere: În primele patru luni ale anului, piaţa auto a crescut cu 12,4%

Cum arată piaţa auto în 2019, după al şaselea an...

Autor: Dorin Oancea, Mediafax

20.05.2019, 15:39 961

Piaţa auto şi-a consolidat aşteptările pentru un al şaselea an consecutiv de creştere, cu un rezultat foarte bun din luna aprilie (+35,5% comparativ cu luna martie a acestui an), evoluţia la 4 luni consemnând o creştere de 12,4%, informează APIA. 

Pe plan european însă, după primele patru luni din 2019, se înregistrează volume mai mici ale vânzărilor de autoturisme noi, care au scăzut cu 3,7% comparativ cu 2018. Această scădere este determintă în special de ţările EU15, care au şi cea mai mare pondere în totalul pieţei UE. Relevant pentru acest punct al analizei este faptul că aprilie 2019 este a 8-a lună consecutivă de scădere a pieţei europene, comparativ cu luna similară a anului anterior (evoluţie explicabilă pentru ultima parte a anului trecut de trecerea la cerinţele de omologare WLTP). Principalele ţări din UE care, împreună, acoperă cca. 75% din piaţa, înregistrează, după 4 luni, următoarea evoluţie: Franţa -0,4%, Germania -0,2%, Italia -4,6%, Spania -4,5% şi UK –2,7%.

În continuare, în România, vânzările sunt susţinute, în principal, de către persoanele juridice care acoperă 62% din totalul achiziţiilor de autoturisme realizate în primele patru luni ale lui 2019. Este însă de remarcat faptul că numărul de autoturisme achiziţionate de către persoanele fizice în aceste prime patru luni (18.177 unităţi) este cu 18,1% superior celui din perioada similară a anului trecut (15.395 unităţi), chiar dacă, în 2018, Programul Rabla a demarat cu 1 lună mai devreme; ca urmare, şi ponderea persoanelor fizice a crescut de la 36% în 2018 la 38% în 2019.

În ceea ce priveşte autoturismele rulate, în primele patru luni ale anului 2019 au fost înmatriculate 145.823 unităţi, cu 7,2% mai puţine decât în 2018, dar şi pe structură de vârstă îmbunătăţită (cele cu vârstă mai mare de 12 ani înregistrând, pe un volum important, o scădere de 13,0%).

Producţia Ford România după primele 4 luni din 2019 (46.736 unităţi), este cu 3,1% mai mare comparativ cu aceeaşi perioadă din anul anterior. În ceea ce priveşte exportul de autoturisme Ford realizat în primele 4 luni din 2019, respectiv 46.500 unităţi, şi acesta înregistrează volume superioare anului anterior (+ 1,5%).

Luna aprilie 2019 consemnează un volum al vânzărilor în creştere (+27,1%) comparativ cu luna similară a anului trecut, pe fondul decalării cu o lună a Programului Rabla. Ca urmare, în primele patru luni ale anului 2019 au fost vândute cu 10,9% mai multe autovehicule, pe un volum total de 57.483 unităţi, din care 48.464 autoturisme (în creştere cu 12,4%) şi 9.019 vehicule comerciale (în creştere cu 3,4%).

Topul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu15.404 unităţi, urmată de către Volkswagen, cu 5.221 unităţi şi Renault 5.010 unităţi, Dacia conducând topul la categoria autoturisme, iar Ford la cea de vehicule comerciale uşoare.

La autoturisme, topul pe mărci are pe primul loc Dacia, cu 14.466 unităţi (29,8% cotă de piaţă, pe un volum în creştere cu 10,8% faţă de 2018), urmată de Volkswagen cu 4.564 unităţi (9,4% cotă de piaţă, volume în scădere cu 0,2% faţă de 2018); Renault 4.521unităţi (9,3% din total piaţă, volume în creştere cu 41,7%), Skoda 3.884 unităţi (8,0% cotă de piaţă, volume mai mici cu 3,1%) şi Ford 3.360 unităţi (6,9% cotă de piaţă, volume mai mari cu 11,2%).

Pe modele, cu cele 5.324 unităţi vândute, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în primele patru luni din 2019, urmat de Dacia Sandero cu 3.411 unităţi, Dacia Duster 3.410 unităţi, Renault Clio 2.430 unităţi şi Skoda Octavia 1.489 unităţi.

Analizând segmentarea pe clase, consemnăm o evoluţie mixtă pentru primele patru luni ale anului 2019, astfel: creşteri pe segmentele B (+26,7%), Sport (+24,3%), SUV (+21,3%), MPV (+8,5%), E (+5,2%), C (+2,9%) şi scăderi pe F (-39,7%), A (-25,8%) şi D (-13,6%).

În funcţie de tipul de combustibil, primele patru luni ale lui 2019 consemnează un raport favorabil autoturismelor cu motoare pe benzină, care deţin un procent de 70,1% din total, semnificativ mai mare comparativ cu ponderea pe care o aveau în primele patru luni ale lui 2018 (57,0%).

Dintre primele 10 mărci / modele cele mai vândute, 7 mărci şi respectiv 9 modele au o pondere a vânzărilor cu motorizări pe benzină peste această medie (70,1%).

La diesel, 8 mărci şi respectiv, 8 modele au o pondere a vânzărilor de autoturisme peste ponderea medie pieţei (26,9%). În schimb, la categoria vehicule comerciale uşoare, ponderea motorizărilor diesel, reprezintă 96,4% din total.

În ceea ce priveşte autoturismele “verzi“ (electrice şi hibride), ponderea acestora continuă să crească, ajungând să deţină, în primele patru luni ale lui 2019, o cotă de piaţă relativ importantă, respectiv 2,9% (anul trecut au avut o pondere de 2,3%). Pe categorii, consemnăm o creştere de 52,1% la autoturismele electrice 100% şi o scădere de 43,8% la cele plug-in. Pe de altă parte, autoturismele hibride înregistrează o creştere de 53,1%. In plus, având în vedere evoluţia foarte bună din prima lună a Programului Rabla Plus în acest an - numărul persoanelor fizice care s-au înscris pentru achiziţia unei maşini electrice, a crescut de cca. 4 ori (!) compartiv cu aceeaşi perioadă din anul trecut – este de aşteptat ca în anul 2019 să se consemneze un nou record al vânzărilor de automobile electrice în Romania.

Această evolutie constant pozitivă din ultimii ani demonstrează faptul că stimulentele de care autoturismele „verzi” beneficiază prin Programul Rabla Plus, facilitează o rapidă penetrare pe piaţă a acestora. Ca atare, în masura în care stimulentele acordate pentru această categorie de autotovehicule se vor menţine, este de aşteptat ca cererea să aibă o creştere continuă, an de an, fapt ce va alimenta interesul constructorilor globali de astfel de autovehicule pentru România.

În funcţie de culoarea preferată, alb şi gri domină în continuare cererea, acestea înregistrând, în primele patru luni ale lui 2019, 27,8% şi respectiv, 24,0% din totalulpreferinţelo r. Urmează albastru cu 17,4% şi negru cu 10,0%.

O altă analiză este şi evoluţia autoturismelor cu tracţiune integrală (4x4). Acestea reprezintă 19,6% din totalul livrărilor realizate în primele patru luni ale lui 2019, pe un volum total de 9.517 unităţi, în creştere cu doar 0,1% faţă de 2018 (mult sub creşterea medie a pieţei, care a fost +12,4%).

În funcţie de ţara de provenienţă a autoturismelor, situaţia se prezintă astfel: România 29,6%, Germania 19,1%, Cehia 10,2%, Turcia 10,0% şi Spania 8,2%.

În acest context, vânzările de autoturisme din producţia autohtonă au crescut în aceaste prime patru luni din 2019 cu 14,3% comparativ cu perioada similară din 2018, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creştere de 11,6%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO