Auto

Cum s-a văzut cea de-a 83-a ediţie a Salonului Auto de la Geneva: Prea multe maşini foarte scumpe, prea puţine maşini "pentru popor"

Cum s-a văzut cea de-a 83-a ediţie a Salonului Auto de la Geneva: Prea multe maşini foarte scumpe, prea puţine maşini "pentru popor"

Autor: Bogdan Alecu

10.03.2013, 13:10 1125

Ediţia din acest an a Salonului Auto de la Geneva este indiscutabil cea mai spectaculoasă din ultimul deceniu. Extrem de rar are loc un Salon unde Ferrari, Lamborghini, McLaren, Rolls Royce şi Koenigsegg să se întreacă lansând cele mai performante automobile create vreodată. Astfel de maşini însă doar câteva sute de persoane şi le permit la nivel mondial.

În 2007 adevărata competiţie de lansări se purta însă nu pe arena maşinilor de peste un milion de euro, ci în cea a automobilelor de volum. Oficial, organizatorii au comunicat că printre cele 900 de maşini prezente la standuri, 130 sunt premiere. Însă, atunci când ne uităm cu atenţie la "premiere" realizăm că în Europa s-a aşternut cu adevărat criza, iar cele aproape cinci milioane de maşini vândute anual care au dispărut din piaţă au lăsat un gol imens. Pentru a ajunge la cele 130 de premiere elveţienii au numărat inclusiv maşinile preparate de tuneri cum ar fi ABT R8 sau S6 Avant, cele preparate de Brabus, motorizări noi sau versiuni noi. Modele cu adevărat de volum nu au prea fost, din păcate pentru piaţa europeană. Iar automobilele amintite la început, doar foarte puţine dintre acestea vor rămâne pe Bătrânul Continent, cele mai multe urmând a fi achiziţionate în cel mai scurt timp de cei din Emiratele Arabe, China sau SUA.

Nici măcar premierele constructorilor de volum nu s-au adresat pieţei largi în acest an. Ford a venit cu EcoSport, versiunea pentru Europa, după ce l-a mai adus şi anul trecut la Paris, atunci fiind vorba de un model pentru piaţa indiană, Renault cu noul Captur, tot cu un SUV de clasă mică, iar Peugeot cu 2008, tot din aceeaşi categorie. Maşinile care să se vândă în sute de mii de exemplare în Europa au lipsit aproape complet de la Geneva. Desigur, se pot aminti automobile precum Skoda Octavia III, VW Golf Variant, Volvo S60 facelift împreună cu gama sa şi Citroen C3 facelift, dar acestea nu sunt suficiente pentru a readuce "pe plus" o piaţă aflată la minimul ultimelor două decenii. Mai mult, cu toate că s-a insistat şi pe valoarea de 10% cât reprezintă maşinile prezente în standuri cu emisii de sub 100 de grame per kilometru de dioxid de carbon, acestea nu s-au mai aflat în centrul atenţiei.

Din 2006 şi până anul trecut la fiecare salon "vedetele" erau maşinile electrice, hibride, pe hidrogen, pile de combustibil, sau cu un consum cât mai scăzut de combustibil. Acum în centrul atenţiei au revenit "supermaşinile", indiferent cât Opel şi Renault au încercat să promoveze maşinile electrice.

Cum arăta Geneva în 2007? "Doar" 80 de premiere, dar printre acestea se regăseau Renault Twingo, Skoda Fabia, Ford Mondeo, Mazda2, Audi A5, Citroen C-Crosser/Peugeot 4007 - toate cu un impact major asupra pieţei europene şi care aveau în target clasa medie a Europei. Acum Ford s-a prezentat doar cu un EcoSport importat din India, în timp ce fabrica pentru Mondeo din Belgia se închide.

Dacia nu prezenta nimic în 2007 la Geneva, în schimb prezentase la Paris, în 2006 prima generaţie a lui Logan MCV, atunci când aproape întreg publicul din Salon dorea să se înghesuie în standul Dacia. Mai mult, printre ei se regăseau numeroase personalităţi din România, pornind de la executivi de top, premierul de atunci, Călin Popescu Tăriceanu alături de câţiva miniştri din cabinetul său. Acum, noul MCV nu a mai stârnit acelaşi interes, dar deja este cel de-al şaptelea model Dacia lansat în ultimul an. Atunci era al doilea. Pe de altă parte, o influenţă similară asupra economiei României o va avea şi noul MCV, care pentru prima dată va fi vândut şi în Marea Britanie, acolo unde românii nu au chiar cea mai bună imagine din Europa.

AFACERI DE LA ZERO