Auto

Cum va afecta viitoarea taxă auto preţurile maşinilor înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2007

 Cum va afecta viitoarea taxă auto preţurile maşinilor înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2007

Autor: Bogdan Alecu

16.12.2011, 11:10 6792

Taxa de poluare auto a fost adoptată, joi, de Camera Deputaţilor, forul decizional în cazul acestui proiect, astfel că, odată promulgată, legea va intra în vigoare iar românii care şi-au cumpărat maşină înainte de 2007, din ţară sau străinătate, o vor plăti cu ocazia primei vânzări.

"Proiectul de Lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, iniţiat de Ministerul Mediului şi Pădurilor, a fost aprobat de Camera Deputaţilor în şedinţa de joi şi va intra în vigoare după publicarea în Monitorul Oficial al României", se arată într-un comunicat de joi al ministerului.

Actul normativ prevede, pe de-o parte, o reducere a taxei de poluare cu până la 25 la sută faţă de variantele anterioare, astfel că cei care au plătit-o în vechea formă pot cere rambursarea diferenţei.

Pe de altă parte, noua lege încearcă să aplice principiul "poluatorul plăteşte", astfel că noua taxă de poluare "va fi plătită, o singură dată, atât pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt înmatriculate pentru prima dată în România, indiferent dacă autovehiculul este produs în ţară sau străinătate, cât şi pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007 pentru care nu a fost plătită o astfel de taxă".

"Pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitată la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, în cazul înstrăinării acestora, după ce intră în vigoare această lege", arată Ministerul Mediului, în comunicatul citat.

Noua taxă auto se va aplica şi în 2012 în noua formă, astfel încât nu se pune încă problema înlocuirii acesteia cu un impozit anual.

Noua lege oferă şi posibilitatea ca, în cazul în care taxa de poluare plătită de la 1 iulie 2008 este mai mare decât cea rezultată din aplicarea noului mod de calcul, contribuabilii să poată solicita restituirea sumelor reprezentând diferenţa de taxă plătită.

Oficialii dealerului de maşini second-hand AAA New Kopel se aşteaptă la o scădere a preţurilor maşinilor înmatriculate în România înainte de 1 ianuarie 2007, în condiţiile în care va intra în vigoare noua taxă de poluare.

Potrivit lui Eugen Maciuca, manager AAA New Kopel, după ce va intra în vigoare noua taxă, la maşinile mai vechi de 2007 evaluarea în vederea achiziţiei se va face şi în funcţie de taxa de poluare.

Spre exemplu, pentru un model Dacia Logan, cu motor Euro 3 de 1,4 litri şi 75 CP din 2006, se va plăti o taxă de înmatriculare în valoare de aproximativ 1.200 de euro, adică aproape o jumătate din valoarea maşinii în prezent. În cazul unui VW Touareg din 2004 taxa va urca la 7.000 de euro, în cazul în care valoarea maşinii este de 8.500 de euro, iar pentru modelele Dacia Berlină sau 1310 fabricate înainte de 2004 taxa deja depăşeşte valoarea actuală a maşinii. Cele mai mari taxe ar fi plătite pentru maşinile cu motoare mari non-euro mai vechi de 14 ani, caz în care taxa urcă spre 30.000 de euro. Astfel, în majoritatea cazurilor maşinilor înmatriculate înainte de 2007 mai rentabilă devine casarea automobilului în vederea obţinerii unui tichet "Rabla" decât vânzarea efectivă.

Obligaţia de plată a taxei intervine acum şi cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate, în România, asupra unui autovehicul înmatriculat pe teritoriul României anterior datei de 1 ianuarie 2007.

Obligaţia de plată a taxei intervine şi în cazul autovehiculului înmatriculat pentru prima dată, în România, după 1 ianuarie 2007, care întruneşte cumulativ următoarele condiţii: Pentru el nu a fost achitată taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule sau taxa pe poluare pentru autovehicule; 2. Face obiectul primei transcriei a dreptului de proprietate, în România, după intrarea în vigoare a prezentei legi. La revânzarea unei maşini înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2007 în ţară cumpărătorul va plăti taxa.

Restituiri pot cere cei care au plătit taxa auto între iulie 2008 şi momentul prezent în cazul în care au plătit o taxă mai mare decât reiese din calculele pe noua lege.

Odată cu aderarea României la Uniunea Europeană la 1 ianuarie 2007 a intrat în vigoare taxa de primă înmatriculare, taxă introdusă de guvernul condus de Călin Popescu Tăriceanu pentru a proteja piaţa internă de importurile de maşini second-hand din Europa de Vest. Taxa a fost ulterior modificată aproape anual deoarece contravine normelor Comisiei Europene pe motiv că discriminează maşinile second-hand din afara României dar din spaţiul european faţă de cele locale. Pentru a rezolva şi această problemă, Ministerul Mediului şi Executivul au decis ca taxa să fie din nou modificată şi să se aplice şi pentru maşinile reînmatriculate în România, înscrise înainte de 1 ianuarie 2007. Pe de altă parte, dacă înainte de 1 ianuarie 2007 nu exista taxă de poluare sau de primă înmatriculare, cei care achiziţionau o maşină din import plăteau o taxă vamală.

Aici se face diferenţa între maşinile cu vechime mai mare de 1 ianuarie 2007 şi cele înmatriculate înainte de această dată - viitoarea taxă de poluare se va aplica maşinilor înmatriculate înainte de acesată dată.

În cazul în care cei care deţin maşini înmatriculate înainte de această dată nu vor dori ca preţul de vânzare al maşinii să fie influenţat de noua taxă de poluare aceştia o pot vinde în afara ţării. Pe de altă parte, în Europa de Vest maşinile cu norme de poluare sub Euro 4 plătesc taxe mai mari şi nu au acces în centrul anumitor oraşe, care le afectează implicit preţul de vânzare.

Pentru ce maşini nu trebuie plătită taxa de poluare

1. Automobile încadrate în categoria vehiculelor istorice, definite conform prevederilor legale în vigoare.

2. Automobilele acordate instituţiilor de învăţământ, sănătate şi cultură, ministerelor, altor organe ale administraţiei publice, structurilor patronale şi sindicale reprezentative la nivel naţional, asociaţiilor şi fundaţiilor de utilitate publică, de către guverne străine, organisme internaţionale şi organizaţii non-profit şi de caritate, prin donaţii sau finanţate direct din împrumuturi nerambursabile, precum şi din programe de cooperare ştiinţifică şi tehnică.

3. Automobile confiscate sau intrate potrivit legii în proprietatea privată a statului şi acordate cu titlu gratuit în conformitate cu prevederile legale în vigoare.

4. Destinate competiţiilor sportive, definite conform prevederilor legale în vigoare.

În cazul autovehiculelor echipate cu motor diesel şi filtru de particule, fapt confirmat de Registrul Auto Român (RAR), cuantumul taxei se va reduce cu 25%.

Precizare - calculele la tabel s-au realizat prin reducerea cu 25% a taxei de poluare actuale, formula finală nefiind încă stabilită oficial şi definitiv.

Cine are SUV vechi, să-l v-ndă acum, altfel va plăti taxă cât pentru unul nou
Ce taxe de poluare vor plăti cei care vor cumpăra o maşină second-hand din România
Model
Motor
Normă de poluare
An de fabricaţie
Preţ de vânzare în prezent (euro)
Taxa de poluare (euro) - în viitoarea formă
DaciaLogan
1,4 MPI 75 CP
Euro 3
2006
2,600
1,200
Audi A4
2,0 TDI 140 CP
Euro 4
2006
9,500
3,600
BMW 530d
3,0d, 231 CP
Euro 3
2005
12,000
6,100
Volkswagen Touareg
3,2i 230 CP
Euro 3
2004
8,500
7,000
DaciaBerlină
1,4i
Euro 2
2000
800
1,300
Ford Mondeo
1,6i 90 CP
Euro 1
1993
1,300
2,400
Dacia1310
1.3
Non-euro
1990
350
3,000
Jeep Cherokee
4,0i V8
Non-euro
1990
4,000
28,400
Sursa: Analiză ZF

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO