Auto

De ce România nu are autostrăzi, dar policiticienii au coloane oficiale şi bilete de avion cu discount?

De ce România nu are autostrăzi, dar policiticienii au...

Autor: Bogdan Alecu

22.10.2015, 13:12 14749

Parlamentarii „obişnuiţi” primesc din partea statului patru călătorii cu avionul, iar cei şi mai norocoşi au la dispoziţie coloane oficiale pentru a străbate fără probleme traficul urban sau pe cel de pe rute aglomerate precum Valea Prahovei în plin sezon turistic. Astfel de privilegii îi  scutesc pe mai-marii statului de „micile neplăceri” cu care se confruntă oamenii obişnuiţi în fiecare zi, fie că vorbim de traficul din Capitală, din marile oraşe ale ţării sau de pe drumurile naţionale cu o bandă pe sens care traversează munţii.

De ce au acces politicienii la bilete gratuite de avion pentru zboruri interne dacă CNADNR construieşte autostrăzi în cel mai încet ritm cu putinţă? Chiar Narcis Neaga, directorul companiei de drumuri dădea vina pe legi greşite ce încetinesc procesul de construcţie, legi făcute tocmai de cei ce preferă avionul în detrimentul infrastructurii rutiere.

În ultima lună am văzut cum un tronson de 300 de metri din autostrada Sibiu-Orăştie a trebuit demolat complet pentru a fi reconstruit, în condiţiile în care fundaţia nu a fost executată corect, iar săptămâna aceasta CNADNR a oprit construcţia a două tronsoane din autostrada Lugoj-Deva din cauza lipsei autorizaţiei de construcţie. În primul caz autostrada respectivă a fost inaugurată, printr-o „coincidenţă absolută” fix cu două zile înaintea turului doi al alegerilor prezidenţiale de anul trecut.

În timp ce românii obişnuiţi petrec ore în şir blocaţi în traficul din Capitală, în cel de pe centura din jurul acesteia sau blocaţi pe Valea Oltului sau pe Valea Prahovei, deputaţii şi senatorii români călătoresc cu Tarom pe rute interne cu 82 de euro (cursă dus, preţul fiind acelaşi indiferent de destinaţie).  Aceştia au la dispoziţie patru călătorii lunare decontate de Parlament, plătite astfel direct din buzunarul contribuabilului obligat să-şi rişte viaţa pe o infrastructură deficitară. Spre comparaţie, preţul plătit de un pasager normal, care îşi face rezervare cu o săptămână înainte, este uneori chiar dublu pe anumite rute. Dacă un român obişnuit este obligat să parcurgă drumul Bucureşti-Timişoara şi retur cu maşina în 15-16 ore şi consumând benzină sau motorină în valoare de peste 500 de lei, un parlamentar merge gratuit şi are nevoie doar de o oră la dus şi una la întors pentru drum. Dincolo de faptul că avionul este mult mai rapid, este şi mult mai sigur decât autoturismul pe aceeaşi rută, în condiţiile în care drumurile din România sunt cele mai nesigure din Europa, cu cei mai mulţi morţi în accidente rutiere. Spre exemplu, în lipsa unei autostrăzi sau chiar a unui tren care să circule pe aceeşi rută cu 160 km/h, Tarom a utilizat între Bucureşti şi Timişoara chiar şi cea mai mare aeronavă a sa, Airbus A310 care dispune de 240 de locuri, faţă de ATR-urile cu elice utilizate în zborurile interne, care au fie 40 fie 70 de locuri, în funcţie de versiune. Desigur, nu toţi cei 240 de pasageri din A310 erau politicieni, însă acest lucru arată cât este de mare cererea pentru o legătură rapidă cu marile oraşe ale ţării.

În Bucureşti noul primar interimar al Capitalei a ridicat în urmă cu câteva săptămâni problema sistemului de management al traficului care a costat bugetul local 21 de milioane de euro, dar care nu funcţionează. În teorie trebuia să avem semafoare sincronizate, intersecţii libere şi trafic relaxat datorită unuia dintre cele mai performante sisteme de trafic din lume, însă Primăria Capitalei nu a mai reînnoit contractele de mentenanţă pentru acesta, iar cei şapte angajaţi responsabili cu acesta vin la muncă doar pentru a se uita la monitoare timp de opt ore pe zi. Din această cauză consumul de carburant a crescut cu 40% în Capitală, anual un bucureştean a ajuns să piardă inutil 103 de ore. Cu toate acestea, cu câteva zile în urmă, un poliţist şi-a pierdut viaţa în timp ce se afla în fruntea coloanei oficiale în care se afla vicepremierul Gabriel Oprea. De ce are nevoie un vicepremier de coloană oficială? De ce atât de mulţi poliţişti sunt implicaţi în astfel de coloane oficiale în loc să-şi facă meseria în slujba cetăţeanului? Dacă ar funcţiona un sistem de management al traficului poate nu ar mai trebui să vedem astfel de coloane, sau nu ar trebui să vedem astfel de coloane oficiale tocmai pentru că tocmai politicienii din acestea nu susţin dezvoltarea sistemului public, aşa cum ar trebui, iar poliţişti îşi pierd viaţa în misiuni în slujba politicienilor.

 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO