Auto

De ce vrea Polonia să construiască cel mai mare aeroport din Europa. „Europa Centrală are nevoie de un hub aerian adecvat.“

De ce vrea Polonia să construiască cel mai mare...

Autor: Catalina Apostoiu

03.10.2018, 21:57 2290

Satul polonez Baranow este un loc bucolic, cu un magazin general, o şcoală denumită după Papa Ioan Paul II şi o biserică. Rafal Milczarski are însă planuri mari cu privire la sat, scrie Bloomberg.

CEO-ul LOT Polish Airlines spune că firma şi ţara sa au nevoie de un hub aerian modern pentru a deservi Varşovia, aflată la 40 de km est de Baranow. În locul modestelor clă­diri săteşti, acesta vrea terminale, han­gare şi piste, un proiect de 70 miliarde de zloţi (19 miliarde dolari) care să facă faţă unui număr de 45 milioane de pasageri pe an şi să rivalizeze cu marile aeroporturi europene.

„Europa Centrală are nevoie de un hub aerian adecvat“, spune Milczarski din biroul său de la baza actuală a companiei aeriene de stat. „Vom lua parte la proiectarea şi construirea acestuia“.

Noul aeroport, care ar fi localizat la 15 minute de gara din Varşovia, are o importanţă vitală în ceea ce priveşte ambiţiile LOT de a tripla traficul de pasageri şi de a-şi creşte serviciile de cursă lungă către Asia şi Americi. Construcţia urmează să înceapă în 2021, după ce guvernul va cumpăra terenul din Baranow şi orăşelele apropiate, iar zborurile vor fi lansate în 2027. În următoarele faze vor fi adă­ugate noi piste şi terminale, cres­când capacitatea la 100 milioane de pasa­geri pe an, peste cea a Heathrow, cel mai aglomerat aeroport din Europa.

Cu economia poloneză avansând în medie cu 3,3% pe an în ultimii ani, „regiunea devine din ce în ce mai afluentă“, spune Milczarski.

Planul LOT se potriveşte cu a­gen­da naţionalistă a partidului de guver­nământ Lege şi Justiţie. Polonia este a şasea ţară din UE ca popu­laţie, a 8-a economie din bloc, iar gu­ver­nul spune că aeroportul poate înfăţişa ţara ca o putere emergentă. „Este cea mai amplă iniţiativă din istoria modernă a Poloniei“, spune ministrul adjunct al infrastructurii Mikolaj Wild, care supervizează proiectul.

Cu un număr estimat de 9 mili­oane de pasageri în acest an, LOT se situează doar pe locul 19 în topul com­paniilor aeriene europene, însă aceasta dispune de unele avantaje clare. Este una dintre puţinele companii aeriene independente majore care încă operează în regiune. Baza sa este o ţară cu 38 milioane de cetăţeni din care au emigrate milioane în ultimul secol, mulţi dintre aceştia având legături de durată cu ţara lor de origine. „Dintre toate companiile aeriene din Europa de est, LOT are cea mai mare şansă de succes“, spune John Grant, director în cadrul firmei de consultanţă JGAviation Consultants.

Dar LOT nu este nici măcar cea mai mare companie aeriană de pe piaţa sa locală. Profitul său operaţional ar putea scădea cu 22% în acest an, deşi veniturile sunt aşteptate să avanseze cu 25%.

Scepticii spun că banii angajaţi în proiect ar fi mai bine cheltuiţi pe autostrăzi, căi ferate şi upgradarea bazei LOT şi a unui alt aeroport situate la 40 km nord de Varşovia. Prima fază a proiectului va costa 35 miliarde de zloţi (8,20 mld euro), sau peste 10% din bugetul naţional pe acest an. O parte din bani va veni de la UE, dar guvernul spune că ar putea la rândul său emite titluri de datorie.

Unii consideră ideea stupidă, iar locuitorii Baranow au votat împotriva planului. Guvernul insistă însă că proiectul este unul solid şi că va merge mai departe. Pentru Milczarski şi liderii guvernului, construirea unei noi facilităţi reprezintă cea mai bună cale de a asigura rolul LOT, şi al Poloniei, în cadrul economiei mondiale.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO