Auto

Decizia Chinei de a opri exporturile de minerale rare aruncă o undă de şoc asupra industriei auto: Ar putea urma închideri de fabrici şi oprirea producţiei, în condiţiile în care stocurile de magneţi esenţiali se vor termina în numai câteva luni

Decizia Chinei de a opri exporturile de minerale rare...

Autor: Ştefan Stan

20.04.2025, 10:45 3216

Noile controale la export impuse de China asupra mineralelor rare ar putea duce la opriri în producţia auto, întrucât stocurile de magneţi esenţiali ar putea epuiza în câteva luni, dacă Beijingul întrerupe complet exporturile, scrie FT. 

Beijingul a extins, la începutul lunii aprilie, restricţiile de export asupra a şapte elemente rare şi magneţi esenţiali pentru vehicule electrice, turbine eoliene şi avioane de luptă, ca represalii pentru tarifele de 145% impuse de preşedintele american Donald Trump asupra importurilor din China.

Oficiali guvernamentali, comercianţi şi executivi din industria auto au declarat că, având în vedere că rezervele actuale sunt estimate să dureze între trei şi şase luni, companiile se grăbesc să-şi refacă stocurile şi să găsească surse alternative, pentru a evita o întrerupere majoră.

Jan Giese, comerciant de metale la firma Tradium din Frankfurt, a avertizat că mulţi clienţi au fost luaţi prin surprindere, iar majoritatea producătorilor auto şi furnizorilor lor par să aibă rezerve doar pentru două-trei luni.

„Dacă în acest interval nu vedem livrări de magneţi către UE sau Japonia, sau cel puţin ceva apropiat, cred că vom avea probleme reale în lanţul de aprovizionare auto,” a spus Giese.

Noile restricţii ale Chinei vizează pământurile rare „grele” şi „medii”, esenţiale pentru fabricarea magneţilor de înaltă performanţă capabili să reziste la temperaturi ridicate — cum ar fi disprosiu, terbiu şi samariu. Acestea sunt vitale în aplicaţii militare, precum avioane, rachete şi drone, dar şi în rotori, motoare şi transmisii utilizate intens în vehiculele electrice şi hibride.

Un director executiv din industria auto a declarat că restricţiile asupra mineralelor critice vor avea un impact major asupra Tesla şi tuturor celorlalţi producători auto, estimând severitatea măsurii ca fiind de „7 sau 8 din 10”.

„Este o formă de represalii în care guvernul chinez poate spune: «OK, nu mai răspundem cu tarife, dar vă vom lovi, SUA, şi vom stimula companiile voastre să ceară guvernelor voastre să schimbe politica tarifară»,” a spus el.

Mineralele rare se găsesc frecvent în scoarţa terestră, dar sunt greu de extras la costuri reduse şi într-un mod prietenos cu mediul, iar China deţine aproape un monopol asupra procesării pământurilor rare grele.

Elementele rare „uşoare”, precum neodim şi praseodim, care sunt utilizate în cantităţi mai mari în magneţi, nu au fost încă vizate, ceea ce, potrivit lui Cory Combs de la firma de consultanţă Trivium din Beijing, oferă Chinei „un vector de ameninţare major” pentru a extinde restricţiile în cazul unei intensificări a războiului comercial.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels