Auto

Deficitul de forţă de muncă ameninţă industria auto din Slovacia şi îngreunează economia Ungariei

Una din liniile de asamblare ale fabricii Audi din Bratislava

Una din liniile de asamblare ale fabricii Audi din Bratislava

Autor: Catalina Apostoiu

15.09.2017, 00:04 837

Slovacia a devenit un centru al industriei auto europene în care se înghesuie producători mari şi mici. Însă ex­pan­siunea nu este lipsită de probleme, cum ar fi găsirea mun­citorilor potriviţi pentru fabricile extinse. În Ungaria, nu­mărul de locuri de muncă vacante a ajuns la un nivel record.

După ce, timp de mulţi ani, SUV-ul Cayenne al Porsche a fost produs aproape în întregime la fabrica auto a VW din apropierea Bratislavei, modelul de lux va fi asamblat în întregime în fabrica respectivă, acesta fiind primul Porsche produs în afara pieţei locale.

Este un punct de turnură pentru fabrica slovacă. „De­cizia dovedeşte că me­rităm încrederea pe care o in­spi­răm“, spune cu mândrie Ralf Sacht, CEO al VW Slovacia.

Încrederea respectivă în forţa de muncă a Slovaciei vine într-o perioadă în care industria auto a ţării trece printr-o perioadă de creştere accelerată.

Expansiunea nu este lipsită însă de probleme, cum ar fi găsirea muncitorilor potriviţi pentru fabricile extinse.

Producţia principalilor trei constructori auto, VW, PSA şi Kia, a crescut de trei ori în ultimul deceniu la peste 1 milion de autovehicule pe an.

VW şi Peugeot Citroen, deţinut de PSA, îşi cresc capacitatea, în timp ce Jaguar Land Rover construieşte o fabrică ce poate produce 300.000 de autovehicule pe an după ce şi-a ales drept bază de producţie Slovacia în detrimentul Poloniei.

Vasta fabrică a JLR va avea 2.800 de angajaţi odată ce prima fază va fi finalizată. O decizie cu privire la a doua fază, care va dubla producţia din prima fază de 150.000 de autovehicule pe an, nu a fost luată încă.

VW are nevoie de încă 1.500 de muncitori, în timp ce PSA trebuie să recruteze încă 1.200, potrivit estimărilor industriei. Furnizorii care vin în regiune pentru a acoperi cererea în creştere vor fi de asemenea nevoiţi să găsească mii de angajaţi.

Drept rezultat, producătorii auto sponsorizează programe de pregătire, însă numărul de muncitori de care au nevoie nu poate fi în întregime asigurat în acest fel.

Pentru a complica situaţia, multe din fabrici sunt localizate în vestul ţării, unde şomajul este scăzut. Mulţi slovaci nu sunt dispuşi să parcurgă distanţe mari cu maşina pentru a ajunge la muncă.

Drept urmare, unii executivi din industrie se aşteaptă să angajeze mai mulţi muncitori din ţări vecine ca Serbia şi Ungaria.

Însă Ungaria se confruntă la rândul său cu un deficit de forţă de muncă, numărul locurilor de muncă vacante situându-se în prezent la un nivel record, potrivit Budapest Business Journal. În trimestrul al doilea al acestui an, numărul poziţiilor rămase neocupate în sectorul privat a depăşit 48.000, în creştere cu 10.000 în termeni anuali.

Cea mai gravă situaţie este în industria manufacturieră, unde 19.000 de muncitori ar putea fi angajaţi instant. În timp ce cu un an în urmă 7 din 10 companii considerau deficitul de forţă de muncă drept principalul obstacol în calea creşterii, acum 8 din 10 cred acest lucru.

În cazul Slovaciei, scrie Financial Times, o soluţie pentru problema deficitului de muncitori ar putea fi oferită chiar de tehnologia care face din aceste fabrici unele dintre cele mai productive din lume. Fabrica din Slovacia a VW se laudă cu 1.000 de roboţi, în timp ce cea a Kia este printre cele mai automatizate din portofoliul global al grupului corean.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO