Auto

După patru ani şi trei luni de la preluarea uzinei, Ford România începe astăzi producţia B-Max la Craiova

Autor: Bogdan Alecu

25.06.2012, 09:45 2866

Constructorul american Ford are în plan să producă anul acesta la Craiova 60.000 de automobile din modelul B-Max, dintre care 99% să meargă la export. Producţia de maşini demarează la mai puţin de o lună de când a început şi producţia motorului EcoBoost de 1,0 litri.

Pentru prima dată, în 2012 în România se vor produce peste 400.000 de autovehicule cu o valoare comercială de peste 5 mld. euro, conform estimărilor ZF, odată cu demararea producţiei uzinei Ford de la Craiova.

Producţia noului Ford B-Max începe însă într-un moment în care la Dacia, cel mai mare producător auto local şi a doua companie ca mărime din România, s-au anunţat mai multe zile în care activitatea va fi oprită, pe fondul reducerii numărului comenzilor dar şi a unei greve la unul dintre furnizorii din Franţa.

În acest an Dacia are în total şase zile lucrătoare în care producţia a fost oprită, interval în care compania putea produce 8.400 de maşini, în valoare de peste 100 mil. euro.

Ford poate "atenua" unele fluctuaţii ale producţiei Dacia şi implicit asupra balanţei comerciale a României, cu toate că momentan Ford vizează o producţie de 60.000 de unităţi anul acesta şi 120.000 anul viitor, faţă de aproape 340.000, cât este în prezent cadenţa anuală la Mioveni.

Dacia reprezintă aproape 10% din exporturi şi 3% din PIB-ul României.

Pe de altă parte, cele 60.000 de unităţi pe care Ford le va produce în primul an sunt peste nivelul realizat de către Daewoo, fostul acţionar al fabricii craiovene.

Producţie de peste 1 mld. euro

Valoarea totală a maşinilor produse de Ford România va fi de peste un miliard de euro, luând în calcul un preţ mediu de 17.000 de euro (preţul de lansare va fi de aproximativ 14.000-15.000 de euro).

În acelaşi timp, maşinile produse de Ford la Craiova au un preţ mediu cu aproape 50% mai mare decât cel al modelelor Dacia, astfel încât "contribuţia" constructorului american la PIB şi la exporturi va fi, în timp, mai mare decât a modelelor de la Mioveni, în condiţiile în care şi la Craiova se va ajunge la o producţie de 300.000 de maşini anual.

Anul viitor este aşteptată şi intrarea în producţie a unui al doilea model Ford de clasă mică, cel mai probabil crossoverul EcoSport.

Ultimul pas înaintea demarării produc­ţiei de maşini a fost realizat luna trecută, când a pornit producţia motorului EcoBoost de 1,0 litri în trei clindri.

Motorul EcoBoost de 1,0 litri în trei cilindri, supraalimentat este disponibil în două variante de putere de 100 şi 125 CP şi va echipa modelele Focus, B-Max (produs la Craiova) şi C-Max.

În viitor se ia în calcul ca acest motor să echipeze chiar şi Mondeo, modelul de clasă medie al constructorului.

Capacitatea instalată a uzinei de motoare este de 350.000 de unităţi, mai mare decât cea programată iniţial, de 300.000. În ceea ce priveşte producţia efectivă, aceasta va fi de 30.000 în acest an, cu un singur schimb de producţie, în care vor lucra 400 de angajaţi ai uzinei, pentru ca anul viitor să urce iniţial la două schimburi şi ulterior la trei pentru a se atinge o producţie de peste 150.000 de motoare.

Până în 2015 Ford va produce 800.000 de motoare Ecoboost de 1,0 litri în România şi Germania.

Odată cu demararea producţiei de motoare, dar şi a celei de maşini, Ford finalizează şi investiţia de 675 mil. euro la care s-a angajat.

Astfel, construtorul american a finalizat investiţia cu şase luni mai devreme decât ultimul termen stabilit, dar şi cu şase luni mai târziu faţă de planurile iniţiale.

Gradul de integrare al lui B-Max, adică procentul componentelor fabricate în România, va fi de aproximativ 60% potrivit oficialilor Ford, contribuind astfel şi la creşterea businessului furnizorilor de componente de pe piaţa locală.

Şi furnizorii sunt la Craiova

Mai mulţi furnizori s-au instalat deja în jurul uzinei de la Craiova.

Johnson Controls a inaugurat deja fabrica de scaune de pe platforma Ford iar printre furnizorii uzinei se numără şi Kirchhoff care va produce şasiul viitorului B-Max, Magna Internaţional, Faurecia, Cooper Standard şi Kautex Textron.

Cele mai multe locuri de muncă au fost create de Yazaki în Caracal - aproape 500, în timp ce IAC Group ar trebui să ajungă la 400 în perioada următoare faţă de aproape 80 la finele anului trecut. În prezent uzina de la Craiova are 37 de furnizori care livrează componente pentru B-Max, dintre care 14 reprezintă investiţii de tip "greenfield".

În ceea ce priveşte numărul salariaţilor Ford a demarat un program de recrutare de 500 de noi angajaţi la uzină, odată cu anunţul demarării producţiei lui B-Max luna viitoare.

Primul B-Max de serie a fost prezentat în luna martie în cadrul Salonului Auto de la Geneva iar în aceeaşi lună a fost lansat şi în România cu un preţ de pornire de 13.400 de euro, cu TVA inclus, oficialii companiei având în plan să livreze 500 de maşini pe piaţa locală în acest an. Livrarea noului B-Max va demara în luna septembrie a acestui an.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO