Auto

E oficial: AVAS amendează Ford cu 14 mil. euro pentru că a produs anul trecut de 33 de ori mai puţine maşini decât a promis

 E oficial: AVAS amendează Ford cu 14 mil. euro pentru că a produs anul trecut de 33 de ori mai puţine maşini decât a promis

Autor: Bogdan Alecu

16.03.2012, 16:54 1183

Ford Motor Company va fi amendat cu 14 mil. euro de către statul român pentru nerespectarea contractului de privatizare semnat în septembrie 2007 la Salonul Auto de la Frankfurt, americanii asamblând anul trecut aproape 7.600 de utilitare Transit Connect, în timp ce în urmă cu cinci ani promiteau să vor produce în 2011 cel puţin 250.000 de maşini. Printre cei care au criticat activitatea Ford la Craiova se numără şi preşedintele Traian Băsescu. El a dat ca exemplu negativ atât Nokia cât şi Ford, care s-a angajat să producă 300.000 de maşini dar "a produs numai 20.000 de remorci sau minivanuri".

Ford şi Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) au semnat noul act adiţional la contractul de privatizare al Automobile Craiova, după mai bine de un an şi jumătate de negocieri. Discuţiile au fost demarate în toamna anului 2010 în condiţiile în care constructorul american nu mai putea respecta angajamentele asumate în septembrie 2007 prin contract în ceea ce priveşte finalizarea investiţiei de 675 mil. euro în uzina auto sau producţia de 250.000 de unităţi în 2011 respectiv 300.000 de maşini în 2012. Actul adiţional a fost semnat de către Don Gelinas, reprezentant al Ford Motor Company şi Aurelian Popa, în calitate de preşedinte AVAS şi preşedinte al Comisiei de negociere.

"Prin acest act adiţional Contractul de privatizare al Automobile Craiova a fost adaptat la realităţile economice actuale, determinate de efectele crizei economice globale, principalele modificări operate prin documentul semnat fiind - simplificarea procesului de restructurare prevăzut în contractul iniţial, prelungirea până la 31.12.2012 a termenelor de realizare a obligaţiilor post-privatizare asumate de cumpărător şi simplificarea procedurii de eliberare a garanţiilor pentru executarea investiţiilor, acomodarea ajutoarelor de stat autorizate cu noile condiţii din planul de afaceri şi din contractul de vânzare cumpărare de acţiuni şi achitarea penalităţilor prevăzute în contract drept compensaţie pentru nerealizarea numărului de autovehicule asumat prin contract", se arată în comunicatul AVAS. Este pentru prima dată când un investitor este amendat pentru nerespectarea unui contract de privatizare.

Ford va demara oficial în luna iunie producţia lui B-Max, cu aproape doi ani întârziere faţă de termenul iniţial şi va produce până la finele acestui an 60.000 de maşini, de cinci ori mai puţine decât erau stabilite pentru 2012 în contractul iniţial.

Ford România va mai primi doar 75 mil. euro ajutor de stat din partea Guvernului, faţă de 143 mil. euro stabilit anterior, în contextul în care şi americanii îşi respectă doar pe jumătate promisiunile cu privire la uzina de la Craiova, preluată oficial în martie 2008. Ordonanţa de Guvern vine la mai bine de un an şi jumătate de la începutul discuţiilor dintre Ford şi Executiv pe tema modificării contractului.

Între 1 ianuarie 2013 şi 31 decembrie 2017 compania americană se angajează să producă la Craiova 810.000 de automobile şi 1,5 milioane de motoare. Astfel, în medie Ford se aşteaptă să producă anual 162.000 de maşini - atât din noul B-Max dar şi dintr-un viitor model tot de clasă mică. Spre comparaţie, conform contractului adiţional americanii trebuiau deja să fi produs anul trecut 250.000 de maşini faţă de 7.600 de camionete Transit Connect cât au produs în realitate şi 300.000 de unităţi anul acesta - în timp ce noua estimare pentru 2012 a lui Jan Gijsen, preşedintele Ford România, indică mai degrabă o valoare de aproximativ 60.000 de unităţi din noul B-Max anul acesta. Pe de altă parte, ţinta asumată în ceea ce priveşte producţia de motoare rămâne neschimbată la valoarea de 300.000 de unităţi anual. Până în prezent Ford a primit ca ajutor de stat 31 mil. euro pentru producţia de maşini şi 5,6 mil. euro pentru cea de motoare, suma fiind parte a totalului de 75 mil. euro, astfel încât constructorul mai are efectiv de primit 38,4 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO