Noua lege cu privire la modificarea taxei de poluare, care se aplică acum nu doar pentru maşinile nou-înmatriculate pe piaţa locală, ci şi pentru cele second-hand din România pentru care nu s-a aplicat taxa de poluare a fost publicată ieri, 10 ianuarie în Monitorul Oficial al României, urmând a intra în vigoare la trei zile de la publicare. Mai mult, noua formă a legii permite ca cei care au plătit o taxă de poluare mai mare decât cea actuală să li se returneze diferenţa.
În termen de 15 zile de la publicarea legii vor fi adoptate normele metodologice de aplicare.
Astfel, Cei care doresc să achiziţioneze un automobil la mâna a doua înmatriculat în România înainte de 1 ianuarie 2007 mai au încă până la finele lunii când noua taxă de poluare va intra în vigoare şi implicit până când nu vor fi obligaţi să o achite la reînmatricularea maşinii pe numele lor.
Potrivit noii legi obligaţia de plată a taxei intervine acum şi cu ocazia primei transcrieri a dreptului de proprietate, în România, asupra unui autovehicul înmatriculat pe teritoriul României anterior datei de 1 ianuarie 2007.
Obligaţia de plată a taxei intervine şi în cazul autovehiculului înmatriculat pentru prima dată, în România, după 1 ianuarie 2007, care întruneşte cumulativ următoarele condiţii: pentru el nu a fost achitată taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule sau taxa pe poluare pentru autovehicule; 2. Face obiectul primei transcriei a dreptului de proprietate, în România, după intrarea în vigoare a prezentei legi. La revânzarea unei maşini înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2007 în ţară cumpărătorul va plăti taxa. Restituiri pot cere cei care au plătit taxa auto între iulie 2008 şi momentul prezent în cazul în care au plătit o taxă mai mare decât reiese din calculele pe noua lege.
În România sunt înmatriculate aproape 4,3 milioane de autoturisme, dintre care 1,8 milioane au fost înmatriculate de la 1 ianuarie 2007 şi până la finele anului trecut şi pentru care s-a achitat o taxă de poluare şi implicit care în continuare pot fi tranzacţionate pe piaţa internă fără ca noul cumpărător să fie obligat să achite viitoarea taxă de poluare. Astfel, celelalte 2,5 milioane de maşini devin practic nevandabile în condiţiile în care noua taxă, chiar şi micşorată faţă de cea de anul trecut reprezintă cel puţin jumătate din valoarea maşinii.
Pe site-urile specializate în tranzacţii cu maşini second-hand aproximativ 10.000 de autoturisme sunt mai vechi de 1 ianuarie 2007, din care aproximativ 50-60% au fost înmatriculate în România înainte de această dată, diferenţa fiind reprezentată de maşini importate la mâna a doua după această dată. Astfel, după ce va intra în vigoare această taxă de poluare cele aproape 6.000 de maşini vor deveni nevandabile.
Pentru ce maşini nu trebuie plătită taxa de poluare:
1. Automobile încadrate în categoria vehiculelor istorice, definite conform prevederilor legale în vigoare.
2. Automobilele acordate instituţiilor de învăţământ, sănătate şi cultură, ministerelor, altor organe ale administraţiei publice, structurilor patronale şi sindicale reprezentative la nivel naţional, asociaţiilor şi fundaţiilor de utilitate publică, de către guverne străine, organisme internaţionale şi organizaţii non-profit şi de caritate, prin donaţii sau finanţate direct din împrumuturi nerambursabile, precum şi din programe de cooperare ştiinţifică şi tehnică.
3. Automobile confiscate sau intrate potrivit legii în proprietatea privată a statului şi acordate cu titlu gratuit în conformitate cu prevederile legale în vigoare.
4. Destinate competiţiilor sportive, definite conform prevederilor legale în vigoare.
5. Pentru automobilele cu sistem de propulsie hibrid, cu motor pe benzină şi motor electric şi pentru cele electrice.
Taxă cât o maşină de lux la SUV-urile vechi | |||||
Ce taxe de poluare vor plăti cei care vor cumpăra o maşină second-hand din România sau din afară | |||||
Model | Motor | Normă de poluare | An de fabricaţie | Preţ de vânzare în prezent (euro) | Noua taxă de poluare (euro) |
Dacia Logan | 1,4 MPI 75 CP | Euro 3 | 2006 | 2,600 | 1,175 |
Audi A4 | 2,0 TDI 140 CP | Euro 4 | 2006 | 9,500 | 1,345 |
BMW 530d | 3,0d, 231 CP | Euro 3 | 2005 | 12,000 | 5,600 |
Volkswagen Touareg | 3,2i 230 CP | Euro 3 | 2004 | 8,500 | 6,600 |
Dacia Berlină | 1,4i | Euro 2 | 2000 | 800 | 1,200 |
Ford Mondeo | 1,6i 90 CP | Euro 1 | 1993 | 1,300 | 2,200 |
Dacia 1310 | 1.3 | Non-euro | 1990 | 350 | 2,800 |
Jeep Cherokee | 4,0i V8 | Non-euro | 1990 | 4,000 | 37,900 |
Sursa: Analiză ZF |