Auto

Exporturile Logan în afara Europei au ţinut Dacia „pe plus“ în primele două luni

Exporturile Logan în afara Europei au ţinut Dacia „pe plus“ în primele două luni

Autor: Bogdan Alecu

20.03.2012, 17:46 1389

Vânzările Dacia la export s-au concentrat în ultimii ani pe Logan MCV, Sandero şi mai nou, Duster. Cu toate acestea, Logan sedan, cel mai vechi model din gamă, a menţinut pe plus atât producţia, cât şi exporturile în ianuarie şi februarie.

Producţia şi exporturile Automobile Dacia din primele două luni au fost dominate încă o dată de modelele Logan sedan şi Logan MCV, potrivit jucătorilor din piaţa auto, prin creşteri de două sau chiar trei cifre faţă de perioada similară a anului trecut. Surpriza "Logan" este cu atât mai mare cu cât versiunea sedan a acestuia a înregistrat vânzări importante doar în România şi alte ţări emergente, în timp ce în Vest doar versiunea MCV a acestuia a punctat vânzări semnificative.

În timp ce Duster, cel mai bine vândut model Dacia, creştea cu 1,4% în ianuarie-februarie la aproape 28.300 de maşini, Logan sedan a avansat în acelaşi interval cu 83%, de la 5.000 la peste 9.000 de maşini. O creştere puternică de 25% a fost punctată la început de an şi de Logan MCV, care a atins un nivel de 7.100 de maşini, potrivit statisticilor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).

Diversitatea pieţelor, soluţia creşterii

Dintre versiunile Logan, cea mai mare creştere, de peste 260%, a fost înregistrată de cea echipată cu motorizarea de 1,4 litri şi 75 CP, care a reprezentat mai bine de jumătate din totalul producţiei. Motorul de 1,4 litri pe benzină nu a fost "upgradat" la normele de poluare Euro 5 şi implicit comercializarea acestuia în Europa nu mai este posibilă de la 1 ianuarie 2011, ceea ce înseamnă că acestea au fost exportate pe alte continente sau pieţe din afara UE. Cu toate că cele mai mari pieţe ale Dacia sunt cele din Franţa, Germania şi România, maşinile produse la Mioveni ajung şi în ţările din fosta Iugoslavie, Tahiti, Reunion, Noua Caledonie, Martinica Guyana sau Guadalupe.

"Logan mizează pe diversitatea pieţelor pe care este prezentă marca Dacia. Mai mult, maşina poate răspunde cererilor clienţilor atât în ceea ce priveşte calitatea, cât şi fiabilitatea sa", a spus Constantin Stroe, vicepreşedintele Automobile Dacia. Oficialii companiei au subliniat că producţia şi implicit exporturile unui model sunt stabilite atât de cererea comercială, cât şi de alţi factori, dar nu au comunicat şi destinaţia de export care a dus la creşterea producţiei Logan.

Aproape totul la export

Automobile Dacia a produs în primele două luni ale anului aproape 56.300 de autoturisme, în creştere cu 12% faţă de perioada similară a anului trecut, în timp ce exporturile uzinei de la Mioveni au accelerat cu 3,4% în acelaşi interval, la 49.300 de maşini, echivalentul a 88% din producţia de autoturisme a uzinei.

La nivelul primelor două luni ale anului, Logan a revenit la un nivel de aproape 15% din totalul exporturilor Dacia de autoturisme şi la peste 16% din producţie. Spre comparaţie, în aceeaşi perioadă a anului trecut Logan sedan avea sub 6% din exporturi şi mai puţin de 10% din producţie, cea mai importantă piaţă a sa fiind România.

În continuare, atât producţia, cât şi exporturile Dacia sunt dominate de SUV-ul Duster, care deţine o cotă din ambele de 50%.

Scăderi la două luni

În ceea ce priveşte piaţa locală, în lipsa unui program "Rabla" care va demara abia luna viitoare, vânzările de autovehicule au scăzut în primele două luni, cu 11,7%, la 9.631 de unităţi. În ceea ce priveşte auto tu rismele scăderea a fost de 7,1%, la 8.015 unităţi, în acelaşi interval.

Raportat exclusiv la luna februarie, vânzările de autoturisme au crescut luna trecută cu aproape 10% faţă de perioada similară a anului trecut, la peste 4.500 de maşini, în contextul în care în februarie anul trecut nu mai era în funcţiune programul "Rabla". APIA nu anticipează pentru martie şi aprilie, comparativ cu primele două luni ale anului, modificări importante ale volumelor, în special pentru auto turisme, piaţa aşteptând lansarea Programului Rabla.

"În plus, acesta este şi mult mai mic faţă de anul precedent, ceea ce va face ca şi impactul său să se diminueze corespunzător. Pentru restul anului este de evaluat impactul pe care îl poate avea eventuala deteriorare a situaţiei economice la nivel european şi care cel puţin deocamdată poate a fi compensată la nivelul pieţei auto autohtone de unele măsuri care ar trebui totuşi să aibă o influenţă pozitivă (creşterea deductibilităţii TVA şi posibila majorare a salariilor)", au declarat oficialii APIA citaţi de Mediafax.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO