Auto

Ce fac dealerii auto în lipsa programului Rabla: “Presiunea pe centrele auto este foarte mare. Unii vor să scape de stocuri cu discounturi. Nu toţi vor supravieţui acestei perioade pentru că ei susţin financiar stocurile”

Ce fac dealerii auto în lipsa programului Rabla:...

Autor: Bogdan Alecu

20.06.2025, 12:07 19680

Cu un program Rabla suspendat, deşi fonduri pentru acesta există teoretic încă din 2024, dealerii auto au ajuns să aibă de jumătate de an maşini pe stoc pentru care plătesc dobânzi.

“Sunt producători care vor destocare în acest moment şi vor oferi beneficia pentru clientul final, client care acum pune o presiune foarte mare pe dealer – iar dealerul la rândul lui este cel mai afectat, pentru că susţine financiar stocurile. Unii vor să renunţe şi la marjă, doar pentru a scăpa de stocuri. Aici vorbim de o problemă de cashflow, există riscul ca unii să nu supravieţiască după aşa ceva. Cei mari reuşsesc, pentru că au mai multe mărci, mai multe surse, însă cei mici nu, au nevoie de sprijin din partea producătorilor”, explică un dealer auto.

Pe piaţa auto locală a existat o concentrare a centrelor auto în portofoliul marilor jucători, în timp ce cei mici au vândut businessul. Spre exemplu, cele mai recente tranzacţii vizează tocmai astfel de concentrări şi diversificări de portofoliu – Automobile Bavaria a cumpărat un dealer Toyota şi Lexus, iar pe lângă BMW, marca de bază din portofoliu, acum vinde şi Volkswagen, Ineos, Rolls-Royce şi mai nou Toyota.

Conform celor mai multe contracte de vânzare-cumpărare, clientul care cumpără o maşină nouă achită un avans, iar dacă nu finalizează achiziţia, pierde banii plătiţi. Dacă prima pentru o maşină cu motor pe combustie este de sub 2.000 de euro prin Rabla, care poate fi cumva asimilată de cumpărător şi dealer, în cazul electricelor, suma de 7.500 de euro a fost suplimentată de reduceri, astfel încât dealerii şi importatorii spun că cu greu mai pot face ceva, nemaiavând marjă de unde să scadă.

Spre exemplu, în Germania un Ford Puma Gen-E produs la Craiova are un preţ de pornire de 35.655 de euro cu TVA, în timp ce în România prin Rabla aceeaşi maşină pleacă de la 20.500 de euro, sau circa 28.000 de euro fără program. La fel, în România un Renault 5 electric pleacă de la circa 17.500 de euro cu Rabla şi 25.000 de euro fără, în timp ce în Franţa pleacă de la aproape 23.000 de euro cu bonus ecologic sau tot 25.000 fără. 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels