Auto

Focus Ecoboost: economie de combustibil în trei cilindri

Focus Ecoboost: economie de combustibil în trei cilindri

Autor: Bogdan Alecu

29.02.2012, 00:04 1605

Lansarea motorului Ecoboost de 1,0 litri, în trei cilindri, este unul dintre cele mai aşteptate pre­miere de la Ford în acest an, alături de B-Max. Cele două noutăţi au ca punct comun Craiova, având în vedere că propulsorul în trei cilindri va fi produs atât la Köln, în Germania, cât şi la Craiova, unde va fi asamblat şi B-Max de luna viitoare.

Primul model echipat cu motorul Ecoboost este Focus, urmat de B-Max şi C-Max. Mai mult, este posibil să vedem noul propulsor pe Mondeo sau Fiesta ST, dar într-o versiune de 177 CP. Pentru moment motorul Ecoboost este disponibil în versiuni de 100 CP, cuplată la o cutie de viteze manuală de cinci trepte, şi de 125 CP, cu o transmisie în şase trepte.

Decizia de a proiecta un astfel de motor a fost luată în contextul în care mai toate taxele de poluare sunt calculate în funcţie de emisiile de dioxid de carbon şi de capacitatea cilindrică. Dieselurile sunt eficiente, dar sunt mai mari, iar motoarele "simple" pe benzină nu mai sunt la fel de eficiente precum şi-ar dori constructorii.

Având în vedere că Focus a fost proiectat pentru a găzdui sub capotă inclusiv un motor de 2,0 litri sau chiar mai mare, un motor de 1,0 litri determină automat mult spaţiu în jurul acestuia. Chiar Roger Ratley, gasoline powertrain development manager, spunea că blocul motor al noului Ecoboost poate încăpea fără probleme pe o hârtie A4. Mai mult, propulsorul are numai 97 kg, cu toate că este realizat din fontă şi nu aluminiu, în timp ce motorul de 1,6 litri pe benzină cântăreşte 130 kg.

De la volan se poate spune că motorul este unul foarte rafinat. Spre exemplu, pe autostradă, la 120 km/h se aude mult mai tare zgomotul produs de vânt decât cel al motorului. Chiar şi atunci când este turat mai "violent" la 4.000 - 5.000 rpm propul­sorul nu deranjează ocupanţii habitaclului. Era de preferat o coloană sonoră mai pre­zentă, dar să nu uităm targetul motorului.

Spre deosebire de motorul pe benzină aspirat de 1,6 litri, Ecoboostul de 125 CP este mult mai plăcut de condus. Nu urcă în ture la fel de repede precum cel de 1,6 litri de 150 CP, dar este elastic, oferă reprize bune în depăşiri şi poate fi chiar economic. Spre exemplu, pe un drum sinuos de munte, consumul mediu înregistrat de computerul de bord a fost de 8,5 litri/100 km, având în vedere că s-a adoptat un stil de condus mai sportiv. Când s-a mers mai economic, consumul a scăzut aproape de 6 litri/100 km.

Noul Focus Ecoboost 125 CP are un preţ de pornire de 17.600 de euro cu TVA inclusă, preţ valabil pentru versiunile Trend şi Sport. În cazul versiunii de bază, noul Ecoboost este cu 800 de euro mai scump decât motorul aspirat pe benzină de 1,6 litri şi 105 CP (care dispune însă şi de o cutie cu cinci trepte) şi cu 1.300 de euro mai scump decât cel de 1,6 litri şi 85 CP. Pe de altă parte, noul propulsor se doreşte a fi şi o alternativă la motoarele diesel - faţă de un 1,6 TDCi de 95 CP noul motor este cu 700 de euro mai ieftin.

Alături de consumul redus prin­ci­pa­lul avantaj al noului Fo­cus îl re­prezintă costurile reduse cu taxarea - impozitul anual este de 40 de lei faţă de 63 de lei în cazul motorului de 1,6 litri, în timp ce taxa de poluare este de 45 de euro faţă de 240 de euro în cazul celui de 1,6 litri. Astfel, luând în calcul taxa de poluare achitată la prima înma­tricu­lare diferenţa faţă de motorul de 1,6 litri se reduce la 600 de euro.


Ford Focus 1,0 i Ecoboost

Propulsie: L3, 999 cmc, tracţiune faţă, transmisie manuală cu şase trepte, 125 CP la 6.000 rpm, 170 Nm la 1.500 rpm

Performanţe: 0-100 km/h 11,3 s, viteză maximă 193 km/h, consum mediu 5,0 l/100 km, emisii CO2 114 g/km.

Preţ: 17.600 euro cu TVA

Plus: Motor elastic şi silenţios, taxe foarte mici

Minus: Consum ridicat atunci când este condus mai sportiv

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO