Auto

Ford s-a angajat să producă 250.000 de maşini în 2011, dar a livrat doar 3.000 în patru luni

Ford a asamblat în primele patru luni aproape 3.000 de utilitare Transit Connect

Autor: Bogdan Alecu

30.05.2011, 23:50 2882

Ford s-a angajat prin contractul de privatizare semnat înseptembrie 2007 să producă 250.000 de maşini la Craiova în acestan, un obiectiv imposibil de realizat luând în calcul cele numai3.000 de maşini fabricate în primele patru luni.

Constructorul american riscă astfel să fie amendat de statulromân cu peste 14 mil. euro (amendă prevăzută în contractul deprivatizare în cazul în care Ford nu va produce 250.000 de maşiniîn 2011), în condiţiile în care de aproape zece luni producătorulnegociază cu statul modificarea contractului de privatizare şidecalarea cu cel puţin un an a obiectivelor asumate în 2007."Discuţiile pe care Ford le are cu statul român înregistreazăprogrese şi suntem încrezători că vom încheia actul adiţional laContractul de Pri­vatizare în timp util. Vom reveni cu mai multede­talii la momentul oportun", a declarat pentru ZF Hans JuergenFuchs, purtă­tor de cuvânt al Ford Europa.

În aşteptarea modificărilor la contractul de privatizare,producătorul american nu a turat motoarele la fabrica de laCraiova, iar Ford produce într-o lună cam jumătate din maşinile pecare Dacia le fabrică la Mioveni într-o zi. Dacă ritmul actual deproducţie s-ar păstra, Ford ar ajunge la finalul anului la oproducţie de până în 10.000 de maşini, faţă de 250.000 de unităţiasumate la privatizare.

Mai mult, B-Max, modelul de clasă mică al americanilor, careiniţial trebuia să intre în fabricaţie încă de anul trecut, a fostîn mod continuu amânat, iar şansele să fie produs în serie în 2011sunt infime, noul termen fiind începutul lui 2012. Data intrării înproducţie a lui B-Max este direct legată de demararea producţieifurnizorilor Ford de la Craiova. Kirchhoff Automotive, unul dinpartenerii strategici ai constructorului va demara producţia deşasiuri şi elemente de caroserie la începutul anului următor.Primele modele asamblate la Craiova din modelul B-Max vor ieşi pepoarta uzinei în vara acestui an, dar numai ca modele de teste.

Discuţiile privind modificarea termenilor din contractul deprivatizare au demarat oficial în luna august a anului trecut 2010,atunci când John Fleming şi Stephen Odell, fostul şi actualul şefal Ford Europa, au venit la Bucureşti pentru a se întâlni cupreşedintele Traian Băsescu, cu premierul Emil Boc şi pentru asusţine o conferinţă de presă în care anunţau oficial cererea de aamâna clauzele prevăzute în contract pe seama condiţiilor economicela nivel european.

De atunci, toţi executivii companiei americane au declarat cănoul contract va fi semnat "în viitorul apropiat", lă­sând deînţeles că este vorba de cel mult câteva săptămâni sau luni, cutoate că de atunci a trecut aproape un an.

Mai mult, Wolfgang Schneider, vicepre­şe­din­tele Ford Europapen­tru probleme guvernamentale, declara anul trecut că semnareacontractului va avea loc cel târziu în toamna lui 2010 sau sprefinele lui 2010, în cazul în care "vor fi probleme maidificile".

Cu toate acestea, nici la mijlocul anului 2011 nu se ştie nimiclegat de o dată clară privind noul contract, iar autorităţileromâne nu oferă nicio declaraţie pe baza acestui subiect. Până laînchiderea ediţiei AVAS nu a oferit niciun răspuns oficial. Deasemenea, nici Călin Popescu-Tăriceanu, fostul premier sub mandatulcăruia s-a privatizat Automobile Craiova, şi nici SebastianVlădescu, preşe­dintele comisiei de privatizare de atunci, nu auputut fi contactaţi. De atunci legătura fostului premier cu Fordeste una oficială, în condiţiile în care firma Automotive TradingServices (ATS) din care deţine 85% a devenit dealer Ford de la 1august 2010, data de la care importurile mărcii americane au fostpreluate de Ford România de la Romcar, companie parte a ŢiriacHoldings. Potrivit ziarului Gândul, toate documentele privindpreluarea acţiunilor de către grupul american au fost semnate denotarul Ioana Tăriceanu, soţia fostului premier.

De cealaltă parte, oficialii Ford spun că această situaţie se va"remedia" "în viitorul apropiat" în con­di­ţiile în care primadiscuţie legată de modificarea contractului a fost adusă înprim-plan în urmă cu mai bine de un an.

"Nu există probleme legate de Actul adiţional la Contractul dePrivatizare. Ne încadrăm în calendar, doar că vom avea nevoie demai mult timp decât am estimat iniţial pentru a ajunge la unacord", a spus Fuchs.

În acelaşi timp, întrebaţi dacă Ford va plăti amenda de 14 mil.euro în cazul în care nu va produce cele 250.000 de maşini în acestan, oficialii companiei au ţinut doar să sublinieze faptul că suntîn discuţii cu Executivul şi ar fi inoportun să ofere detalii înaceastă etapă a discuţiilor.

Şeful Ford România, Jan Gijsen, le transmitea muncitorilor dinuzină că este "dezamăgit de performanţa pe plan intern şi denumărul mare de rectificări necesare ca urmare a controalelor decalitate", fiind nevoie de o îmbunătăţire a performan­ţelor uzineiîn condiţiile în care de anul viitor va produce peste 200.000 demaşini.

Este pentru prima dată când un şef al unei fabrici critică înpublic prestaţia muncitorilor dintr-o uzină auto şi face referiredirectă la calitatea maşinilor produse acolo. Mai mult, aceastădeclaraţie vine la aproape trei ani şi jumătate de când americaniiau preluat uzina şi cei 3.900 de angajaţi (3.600 în prezent),angajaţi în care americanii au investit peste 100 de milioane deeuro pentru programe de training.

Potrivitcontractului, Ford s-a angajat să "realizeze toate investiţiile, săadopte şi să implementeze toate strategiile şi politicile necesarepentru a atinge un volum de producţie de peste 250.000 deautomobile până la sfârşitul celui de-al patrulea an de investiţiede la data finalizării şi cumpărătorul va depune toate eforturilepentru a atinge un volum al producţiei de 300.000 de automobilepână la sfârşitul celui de-al patrulea an de investiţie de la datafinalizării. În scopul acestei clauze, prin automobile se vaînţelege autovehicule de transport sau comerciale şiautoturisme".

Mai mult, tot prin contract Ford are obligaţia de a depune toatediligenţele pentru a atinge un grad de integrare a producţiei deminimum 60% până la sfârşitul celui de-al patrulea an de la datafinalizării.

În cazul în care Ford Europa îşi va încălca oricare dintreobligaţiile sale prevăzute şi deşi remediabilă, o asemeneaîncălcare nu a fost remediată în termen de 30 de zile lucrătoare dela notificarea scrisă a vânzătorului către cumpărător cu privire laacest aspect, Ford va fi obligat să plătească vânză­torului subformă de daune, în euro, următoarele sume: 25% din preţul decumpărare adică 14,25 mil. euro, dacă se produc mai puţin de200.000 de automobile; 10% din preţul de cumpărare, adică 5,7 mil.euro dacă se produc între 200.000 şi 225.000 de automobile; 5% dinpreţul de cumpărare, adică 2,85 mil. euro dacă se produc între225.000 şi 250.000 de automobile.

Anul trecut Fleming sublinia faptul că este de preferat ca cele14 milioane de euro pe care Ford ar urma să le plătească la fineleanului 2011 să fie investite la uzină şi nu plătite la stat.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO