Industria auto mondială resimte din plin impactul pandemiei, care a dus la închiderea fabricilor şi showroomurilor. În condiţiile în care Europa face primii paşi către redeschiderea economiilor, revitalizarea acestei industrii este o urgenţă atât politică, cât şi economică pentru ţări ca Franţa şi Germania.
În Franţa, unde asociaţia CCFA estimează că peste 2 milioane de locuri de muncă depind de sector, înmatriculările noi au scăzut cu 89% în aprilie, scrie Bloomberg.
Franţa intenţionează să condiţioneze orice injectare de fonduri publice în industria auto măcinată de criză de repatrierea producţiei.
„Suntem pregătiţi să vă ajutăm, suntem pregătiţi să creştem stimulentele pentru maşini noi, suntem pregătiţi să analizăm ce poate creşte competitivitatea liniilor de producţie franceze. În schimb, vă întrebăm care vă sunt planurile de relocare“, a declarat ministrul francez de finanţe Bruno Le Maire.
În ultimele săptămâni, ministrul a menţionat în mod repetat posibilitatea ca Franţa să ofere stimulente pentru achiziţia de autovehicule electrie ca modalitate de a întări industria auto. Franţa a decis deja să ajute cel mai mare constructor auto local, Renault. Acesta va primi 5 miliarde de euro după ce măsurile de carantină au forţat compania să-şi suspende majoritatea liniilor de producţie. Planul a primit undă verde din partea Comisiei Europene, care a confirmat că bailoutul este în linie cu noile reglementări relaxate privind ajutoarele de stat, potrivit Euractiv.
Renault a fost nevoit să-şi suspende producţia la uzina Sandouville din Franţa săptămâna trecută după o decizie în instanţă obţinută de sindicatele CGT, care au considerat că măsurile de protecţie instituite nu sunt suficiente, notează Automotive News Europe.
Le Maire a declarat că decizia CGT trimite un mesaj incorect într-un moment în care Franţa încearcă să-şi aducă înapoi producţia. „Anumiţi lideri de sindicat se joacă cu focul“, a declarat Le Maire.
Acesta a anunţat că se va întâlni în această săptămână cu reprezentanţi ai industriei auto locale pentru a discuta despre planul de redresare, plan aşteptat la sfârşitul lunii august sau în septembrie.
Şi totuşi, statul francez are mijloace limitate de a ajuta industria auto în condiţiile în care majorarea puternică a cheltuielilor pentru contracararea impactului pandemiei este deja aşteptată să împingă deficitul bugetar la un record postbelic, potrivit Bloomberg.
În acelaşi timp, uvernul nu este dispus să pompeze bani în industria auto dacă beneficiilor vor ajunge în principal în buzunarele furnizorilor străini. „Producători auto trebuie să precizeze ce tip de autovehicul sau ce segment de producţie vor readuce în Franţa şi cum ar trebui susţinută industria auto“, a precizat Le Maire.
Împreună cu turismul şi sectorul aerospaţial, industria auto este una din cele trei industrii pentru care guvernul francez pregăteşte planuri de redresare.
În Germania, decizia privitoare la un nou program Rabla a fost amânată, cea mai importantă industrie a ţării fiind astfel obligată să aştepte răbdătoare un posibil pachet de susţinere.