Auto

Greii din industria componentelor auto încep consolidarea: trei tranzacţii doar în ultimele şase luni

Greii din industria componentelor auto încep consolidarea: trei tranzacţii doar în ultimele şase luni

Autor: Laurentiu Cotu

25.02.2012, 11:52 4107

Au început să vină în România în a doua parte a anilor 2000, atraşi de Dacia, de forţa de muncă ieftină şi calificată şi de avantajul exportului pe pieţele din vest. Au construit fabrici de la zero şi chiar au creat o industrie aproape inexistentă în urmă cu câţiva ani, iar exporturile lor au făcut ca sectorul auto să devină în anii de recesiune vedeta economiei româneşti. Acum intră într-o nouă etapă, cea a achiziţiilor, prin care îşi consolidează prezenţa în România.

Johnson Controls a preluat fabricile unuia dintre furnizorii locali, Autoliv va deschide un centru de producţie în locul unei fabrici de textile, iar americanii de la TRW Automotive Safety Systems vor construi învelitori din piele pentru volane într-un spaţiu în care funcţiona anterior o unitate de producţie de instrumente medicale.

Americanii de la Johnson Controls, unul dintre cei mai mari producători mondiali de componente auto, au preluat la finele anului trecut compania Spumotim, producător de spumă poliuretanică pentru industria auto, care avea două fabrici, în judeţele Timiş şi Argeş.

Americanii au spus că au făcut această achiziţie pentru a face faţă cererilor de componente din partea Dacia (Mioveni), Ford (Craiova) şi Fiat (Serbia). Spumotim, unul dintre principalii producători de bureţi pentru scaune auto din ţară, era furnizor al Johnson Controls încă înainte de achiziţie şi semnase deja cu Ford România un contract de furnizare a bureţilor pentru scaunele modelului Ford B-Max.Spumotim îşi bugetase în 2011 o cifră de afaceri de 22,7 mil. euro, compania având în jur de 300 de angajaţi.

Tranzacţia dintre Johnson Controls şi Spumotim include preluarea de către americani atât a sediului şi fabricii companiei din Timişoara, cât şi pe cea din judeţul Argeş.

Producătorul de spume poliuretanice Spumotim a finalizat în 2010 o investiţie de circa 6 mil. euro în construcţia şi tehnologizarea fabricii de la Poiana Lacului, judeţul Argeş. Fabrica a fost construită pe o suprafaţă de aproximativ 20.000 de metri pătraţi, teren concesionat de compania timişoreană de la primăria Poiana Lacului.

Capacitatea zilnică de producţie a acestei fabrici este de 900 de bureţi de scaune, aici lucând în jur de 130 de persoane.

Până la momentul tranzacţiei cu Johnson Controls, Spumotim mai avea o fabrică în Timişoara, unde sunt produse spume poliuretanice pentru industria auto şi articole de camping cu poliuretan sau cu fulgi din poliuretan. Capacitatea zilnică de producţie a fabricii din Timişoara ajungea anul trecut la 550 de bureţi pentru scaunele auto. Înaintea achiziţiei , Spumotim era deţinută de persoane fizice şi SIF Banat-Crişana în proporţie de 3,9% din acţiuni, compania fiind înfiinţată în anul 1971 şi privatizată în anul 1994.

Achiziţia a fost făcută de americani în contextul în care aceştia consideră România a fi "o parte importantă a creşterii pe piaţa auto din Europa de Est". Astfel, producţia monovolumului de clasă mică Ford B-Max la Craiova va depăşi cel mai probabil 100.000 de unităţi anual, Dacia a anunţat intrarea în producţie a celei de-a doua generaţii a modelului Logan, în timp ce Renault Industrie Roumanie va exporta în plus colecţii CKD (maşini complet dezasamblate) ale modelului Dacia Lodgy, către noua uzină din Maroc de la Tanger. În plus, Fiat va demara în Serbia la fosta uzină Zastava producţia a două noi modele cu o cadenţă anuală de 200.000 de unităţi şi cu posibilitatea extinderii la 300.000 de unităţi.

Johnson Controls a înregistrat anul trecut pe piaţa locală un business de peste 204 mil. euro şi deţine în România nouă unităţi de producţie, cea mai recentă fiind inaugurată pe platforma industrială a Ford România, în urma unei investiţii de circa 10 mil. euro, conform unor surse din piaţă. În următoarele luni compania va ajunge la un total de 160 de angajaţi în această nouă unitate, fabrica producând scaune exclusiv pentru Ford România. În total pe piaţa locală, în cele nouă locaţii, Johnson Controls are aproximativ 4.500 de angajaţi.

Componente auto în loc de textile

La începutul acestei luni, producătorul de sisteme de siguranţă auto Autoliv România, care face parte din grupul suedez Autoliv cu vânzări totale de circa 7,2 miliarde de dolari în 2010 şi 43.000 de angajaţi, a anunţat că-şi extinde activitatea pe piaţa locală odată cu achiziţionarea unei facilităţi de producţie în localitatea Sfântu Gheorghe, judeţul Covasna.

Noua fabrică a companiei cuprinde 37.000 mp de teren, din care 12.000 mp construiţi şi a fost achiziţionată de la producătorul de pantaloni LRO din Sfântu Gheorghe, companie controlată de omul de afaceri Keresztes Zoltán. În urma acestei tranzacţii, Autoliv va creşte portofoliul de produse din România, urmând să fabrice în Sfântu Gheorghe volane, pe care le va vinde marilor producători auto din Europa Centrală şi de Est. Valoarea tranzacţiei nu a fost însă făcută publică.

Noua unitate Autoliv din Sfântu Gheorghe va începe să producă din a doua jumătate a acestui an, urmând să fie create peste 600 de noi locuri de muncă. În acest proiect, Autoliv va avea nevoie de muncitori cu experienţă în cusătorie, în industrie, specialişti în domeniul turnătoriei şi injectării, mecanici şi ingineri de proces, mentenanţă, calitate sau logistică.

Fabrica de pantaloni, care a funcţionat pe spaţiul achiziţionat de Autoliv va fi mutată întrun spaţiu mai mic din oraş, unde îşi va continua producţia. Conform site-ului companiei LRO, produ cătorul de pantaloni a investit peste 10 mil. euro în facilitatea de producţie din Sfântu Gheorghe, vândută în prezent către Autoliv.

Pe piaţa locală, Autoliv este prezent din anul 1997 şi are în momentul de faţă 3.500 de angajaţi, în cele 3 locaţii din ţară (Braşov, Lugoj şi Timişoara). În România, Autoliv produce centuri de siguranţă, chingă pentru centuri de siguranţă, generatoare de gaz pentru airbaguri, module de airbag, arcuri (componente ale centurilor) şi perne pentru airbag-uri.

Pe piaţa locală, suedezii mai deţin şi două centre de dezvoltare, unu la Braşov şi unu la Timişoara, unde se testează centuri de siguranţă şi sisteme electronice de siguranţă.

Compania preconizează creşteri importante în domeniul producţiei de volane, în următorii trei ani. Pe plan local, profitul net înregistrat în 2010 de producătorul de componente auto Autoliv România a ajuns la 147,2 milioane de lei (35 milioane de euro), de cinci ori mai mult decât nivelul realizat în 2009, arată datele financiare publicate de companie.

Totodată, Autoliv a ajuns în România la un business de peste 1,6 miliarde de. lei (385,1 milioane de euro) în anul 2010, mai mult cu 39% faţă de anul anterior. Printre clienţii Autoliv România se află Opel, Dacia-Renault, Mercedes, Ford, Skoda, Audi, VW, Citroën, Land Rover, Fiat sau Peugeot.

Producţie destinată 100% exportului

Pe de altă parte, anul trecut şi compania TRW Automotive Safety Systems, subsidiara locală a grupului american de componente auto TRW Automotive, a demarat construcţia unei fabrici de învelitori din piele pentru volane de automobile în localitatea Marghita, din judeţul Bihor. Potrivit informaţiilor de la acea dată, proiectul a fost demarat odată cu preluarea de către americani a unei fabrici de instrumente medicale din localitatea Marghita. Valoarea tranzacţiei nu a fost făcută însă publică.

Grupul american este prezent în România prin subsidiara TRW Automotive Safety Systems, care produce volane şi componente pentru aibaguri în fabricile din Timişoara, Deta, Oraviţa, Lupeni, Reşiţa şi mai nou Marghita.Unitatea de producţie TRW din Marghita se desfăşoară pe o suprafaţă de aproape 2.000 mp.

Produsele realizate în această fabrică sunt destinate unui producător german de automobile premium. TRW Automotive Safety Systems are în România aproximativ 3.400 de angajaţi, iar în 2010 a realizat o cifră de afaceri de 774 mil. lei (178 mil. euro).

Cei mai importanţi clienţi ai companiei sunt VW, Renault (incluzând şi Dacia), BMW, Ford, Daimler, Fiat, dar şi Porsche, Rolls Royce sau Land Rover. La nivel global, grupul american numără peste 60.000 de angajaţi înfabrici din 26 de ţări.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO