Auto

Grevele pentru salarii mai mari de la Audi Ungaria şi VW Slovacia sunt un semn că apropierea Europei de Est de standardele Occidentului a ajuns la un punct critic

Premierul slovac Robert Fico a sprijinit greva salariaţilor de la VW spunând că aceştia merită să aibă salarii ca în Vest deoarece fac fac aceleaşi munci. Managementul unităţii slovace a VW a spus că cererile sindicatelor pentru salarii mai mari pun în pericol competitivitatea fabricii şi sustenabilitatea locurilor de muncă.

Premierul slovac Robert Fico a sprijinit greva salariaţilor de la VW spunând că aceştia merită să aibă salarii ca în Vest deoarece fac fac aceleaşi munci. Managementul unităţii slovace a VW a spus că cererile sindicatelor pentru salarii mai mari pun în pericol competitivitatea fabricii şi sustenabilitatea locurilor de muncă.

Autor: Bogdan Cojocaru

26.06.2017, 00:07 2312

Audi şi Mercedes sunt împreunăunul din stâlpii economiei Ungariei, în timp ce Volkswagen este sinonim cu industria Slovaciei.

Unele dintre cele mai mari companii germane, vest-europene, au construit baza de dezvoltare a acestor foste state comu­niste, rampa de lansare a unei părţi din Eu­ropa de Est spre nivelul de trai din Occident.

Şi totuşi, grevele pentru salarii mai mari de la fabricile Audi din Ungaria şi VW din Slovacia arată cât de departe sunt încă economiile estice de cele vestice şi cum modelele economice bazate pe investitori străini din fostul bloc comunist au început să-şi arate limitele.

În decembrie anul trecut sindicatele maghiare ale salariaţilor fabricii locale a constructorului auto german Daimler au reuşit să obţină majorarea salariilor de bază cu câte 10% în 2017şi 2018. Angajaţii unităţii ungare a Audi n-au aşteptat prea mult pentru a ameninţa şi ei, din nou, cu greve pentru salarii mai mari.

Sindicatele au cerut majorarea salariului de bază începând cu 1 ianuarie cu 45.000 de forinţi (145 de euro), bonusuri de loialitate şi majorarea altor plăţi în 2017 şi 2018. Managementul a propus creşteri graduale care n-au fost pe placul salariaţilor. Aceştia au trecut la greve de avertisment, la sfârşitul lunii ianuarie.

În cele din urmă, părţile au ajuns în februarie la un acord pentru majorarea salariului de bază cu 30.000 de forinţi (97 de euro) retroactiv începând cu ianuarie, o plată variabilă de 3% în raport cu salariul şi o nouă majorare de 30.000 de forinţi anul viitor, plus încă o plată variabilă de 3%. Bonusurile de 600.000 de forinţi de anul acesta ar urma să crească la 620.000 de forinţi anul viitor.

Săptămâna  trecută salariaţii uzinei VW de la Bratislava au oprit lucrul pentru prima dată în istoria unităţii pentru a forţa mâna  managementului să majoreze salariile cu 16% în doi ani. Conducerea le-a oferit o creştere de 4,5% anul acesta şi de 4,2% anul viitor, plus bonusuri şi o plată excepţională de 350 de euro.

Salariul mediu la unitatea VW din Slovacia este de aproximativ 1.800 de euro. Este mai mare decât al oricăruia dintre ceilalţi constructori auto străini de acolo, Kia Motors şi PSA Group. Cu toate că câştigă aproape dublul salariului mediu din ţara lor, de 912 euro pe lună, angajaţii slovaci ai VW spun că remuneraţiilor lor nu reflectă productivitatea. În Germania, spre exemplu, angajaţii VW primesc 4.200 de euro pe lună, notează Bloomberg. Ca şi în Ungaria, greva slovacilor de la VW urmează unor negocieri reuşite la constructorii concurenţi, Kia şi PSA, unde  salariaţii au primit creşteri de 6,3% şi de 9% anul acesta.

Cât de flexibil este managementul companiilor auto şi cât de departe sunt dispuşi să meargă salariaţii este de importanţă vitală pentru economiile Ungariei şi Slovaciei. 

În Ungaria, industria auto asigură 115.000 de locuri de muncă, iar creşterea numărului nu este limitată decât de penuria de forţă de lucru calificată.

Sectorul auto contribuie cu un sfert la producţia industrială şi cu 20% la exporturi.

În Slovacia,industria auto este şi mai importantă. Un sfert din PIB provine direct din acest sector, potrivit declaraţiilor ministrului economiei Dusan Jurik. Circa 800.000 de persoane sunt angajate direct de VW, Kia şi PSA, iar alte 200.000 de locuri de muncă sunt susţinute indirect de industria auto în lanţul de aprovizionare. Aceasta la o populaţie de 5,4 milioane, notează Euractiv. Slovacia are cea mai mare producţie de maşini per capita din lume, de aproape 191 de unităţi la 1.000 de locuitori anul trecut. Exporturile de maşini reprezintă o treime din exporturile totale.

Dominaţia Slovaciei, şi a Cehiei, în producţia auto îşi are originile în istoria Războiului Rece, când fosta Cehoslovacie a fost un centru important în producţia de tancuri şi vehicule blindate.

Slovacia a reuşit să atragă un întreg ecosistem auto din 1991, când s-a înălţat prima uzină VW lângă  Bratislava. Cam tot atunci Suzuki şi-a construit prima fabrică în Ungaria. Slovacia, pe lângă cei trei constructori auto, găzduieşte 310  subcontractori. Ministerul de finanţe slovac a calculat că 12 zile de grevă ar reduce PIB-ul anual cu 0,1 puncte procentuale. Aceste calcule ar fi un exemplu de cum cererile pentru salarii mai mari pun în pericol modelul economic bazat pe forţă de muncă ieftină al regiunii, notează Bloomberg.

Slovacia este, în multe privinţe, un exemplu de succes al integrării în Uniunea Europeană. Spre deosebire de vecini, a adoptat euro şi nu a păţit nimic rău din această cauză, deşi mulţi spuneau contrariul. În perioada 2010-2016 activitatea economică a avut o creştere medie de aproape 3% pe an. Avansul impresionant a fost posibil datorită specializării tot mai mari a ţării ca hub UE de asamblare auto. Cu alte cuvinte, creşterea s-a datorat dependenţei economiei de această industrie. În 2005, Slovacia construia 200.000 de maşini pe an. În ultimii doi ani, producţia a depăşit pragul de un milion de unităţi.

În Vestul ţării, unde sunt cele mai multe dintre fabricile auto, şomajul este sub 5%, iar salariaţii simt că au avantajul în negocieri. Ei se compară cu cei care fac aceleaşi munci în Vest, în Germania, şi se simt trataţi nedrept. Într-un comentariu pe un blog Zoroslav Smolinsky, lider sindical la VW, a explicat că salariaţii pe care-i reprezintă câştigă decent în raport cu restul ţării, dar salariile lor sunt de douăori şi jumătate mai mici decât cele ale colegilor de la fabrica emblemă a VW din Wolfsburg, Germania. El nu spune însă că costul vieţii este de asemenea mai mare în Wolfsburg decât în Bratislava. VW produce în Slovacia modele ieftine precum VW Up!, dar şi maşini de lux ca Porsche Cayenne şi Bentley Bentayaga.

Managementul VW a răspuns grevei cu avertismente. „Cererile sindicatelor sunt iresponsabile şi pun în pericol viitorul companiei şi al locurilor de muncă“, a spus un purtător de cuânt al VW.

Situaţia îl îngrijorează pe fostul preşedinte al consiliului director al Volkswagen Slovakia Jozef UhrÌk. El a făcut parte din managementul companiei încă de la începuturile acesteia.  „O grevă poate afecta profund nu doar interesele angajaţilor, ci şi economia înîntregul ei, a spus el. UhrÌk îşi aminteşte că slovacii au profitat de reacţia radicală a managementului VW când salariaţii fabricii din Pamplona, Spania, au făcut cereri nejustificat de mari: compania a mutat producţia  Volkswagen Polo în Slovacia. Transferul s-a făcut rapid. Într-un context similar a fost transferată şi producţia SEAT Ibiza tot în Slovacia. Mulţi angajaţi spanioli şi-au pierdut locurile de muncă.

 
 
 
 
 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO