Auto

În Elveţia s-a stat la coadă pentru primele poze cu Dacia Lodgy şi Ford B-Max, maşinile care pot aduce 1,5 mld. euro pe an în economie. GALERIE FOTO

Dacia Lodgy. Modelul care face trecerea de la automobilele „spartane“, gen Logan la cele care se apropie de Renault. Noul Lodgy vine cu preţuri cuprinse între 9.500 de euro şi 14.700 de euro cu TVA, trei motorizări - una diesel şi două pe benzină.

Salonul auto de la Geneva

Autor: Bogdan Alecu

07.03.2012, 00:00 1709

Sute de oameni s-au călcat în picioare să vadă şi să simtă la faţa locului noul Lodgy, cel mai nou pariu Dacia, în timp ce modelul Ford B-Max care va fi produs la Craiova a avut o mai mare "competiţie internă", în condiţiile în care americanii au lansat la Geneva şi noile modele Kuga şi Fiesta ST.

Cele două maşini, prima produsă în Tanger, Maroc, dar şi cu componente locale, iar a doua fabricată la Craiova, ar putea avea o contribuţie anuală de circa 1,5 miliarde de euro la PIB-ul local, dar şi un impact semnificativ în reducerea deficitului comercial, potrivit calculelor ZF.

La fiecare model Lodgy era o coadă de câteva zeci de persoane pentru a lua loc la bordul său imediat după ce s-a terminat conferinţa prezentată de Carlos Tavares, directorul operaţional al Group Renault. La fel ca în cazul unor modele deja controversate, precum noul SUV Bentley sau Lamborghini Aventator Spyder, cu greu se putea face o poză în care să nu se analizeze maşina.

Noul Lodgy a fost prezentat în cadrul unei conferinţe speciale, ce a atras ca şi în cazul modelelor anterioare, sute de persoane. Peste 50 de noi automobile prezentate în premieră mondială, alte 22 de premiere europene vor fi prezentate în cadrul Salonului Auto de la Geneva din acest an. Sute de oameni s-au călcat practic în picioare pentru a vedea noul Lodgy, dar şi Ford B-Max.

Când încep producţia şi vânzările în România?

Lodgy va fi lansat pe piaţa locală în luna iunie a acestui an, cu un preţ de pornire de 9.500 de euro cu TVA, în timp ce în Europa de Vest maşina va costa de la 9.900 de euro. În premieră, Lodgy este primul model Dacia echipat cu senzori de parcare, tempomat, sistem multimedia cu port USB şi sistem de navigaţie disponibil opţional contra sumei de 300 de euro, în timp ce la majoritatea constructorilor europeni acesta costă cel puţin 1.000 de euro.

Planul Renault pentru Dacia vizează o gamă de cel mult nouă-zece maşini, în contextul în care în prezent gama a ajuns la şapte modele odată cu lansarea lui Lodgy. "Extinderea portofoliului va atrage după sine şi o extindere a resurselor pentru marketing, producţie, dar şi proiectare. Dincolo de limita de zece, modelele ar deveni prea complexe şi s-ar pierde competitivitatea din punctul de vedere al preţului", a spus Carlos Tavares, directorul operaţional al Group Renault.

În prezent, oficialul Renault a subliniat că nu există şanse prea mari pentru un automobil de clasă mini la Dacia, deoarece brandul a ajuns celebru datorită spaţiului mare oferit în habitaclu, pentru un preţ de segment inferior. Dacă se coboară prea mult, acest avantaj dispare. "Clientul de Lodgy îşi permite un singur automobil, care trebuie să fie cât mai versatil. Este un automobil de segment C, la un preţ de segment B. Este proiectat pentru cei ce vor să-şi ducă copiii la şcoală, dar să meargă şi prin traficul urban sau cu familia în vacanţă. Maşinile mici nu sunt flexibile şi implicit nu reprezintă o prioritate pentru noi", a spus Tavares. El spune că nu s-a făcut o analiză detaliată a costului "Tanger versus Mioveni" şi că potrivit calculelor sale Lodgy ar fi avut aproximativ acelaşi preţ şi dacă ar fi fost produs în România.

Viitoarea piaţă vizată de Renault este cea africană, care în opinia directorului operaţional aminteşte de cea a Americii de Sud. Astfel, se explică şi deschiderea noii uzine la Tanger, în condiţiile în care din Maroc pot fi livrate maşini atât în Europa, cât şi în Africa.

"Oportunitatea mărcii Dacia este de a cuceri noi pieţe precum cele din Africa, unde cererea este în creştere, în timp ce ameninţarea este de a fi prinsă din urmă de concurenţă. În această industrie trebuie să fugi tot timpul. Dacă te mişti încet, eşti prins din urmă de concurenţă şi depăşit", a spus Tavares.

În ceea ce priveşte generaţia urmă­toare a Logan, ce urmează a fi prezentată la Paris în toamnă alături de Sandero facelift, directorul operaţional al Renault a subliniat că cel mai probabil se va păstra atât numele de Logan, cât şi o serie de caracteristici ale acestuia.

"Vom păstra numele de Logan. Logan este mai mult decât o maşină, este un sentiment de «smart buy» - o maşină spaţioasă, accesibilă, fără echipamente inutile. Nu toate dotările prezente pe Lodgy se vor regăsi şi pe Logan 2. Trebuie să înţelegem întâi ce are sens pentru clienţi, nu să facem un «pom de Crăciun de dotări»", a spus Carlos Tavares.

Ford: 60.000 de B-Max în acest an

Ford România, cel de-al doilea constructor de pe piaţa locală, va produce în acest an 60.000 de automobile B-Max la uzina auto de la Craiova. Astfel, valoarea totală a maşinilor produse va fi de peste un miliard de euro, luând în calcul un preţ mediu de 17.000 de euro, având în vedere că preţul de lansare va fi de aproximativ 14.000-15.000 de euro.

Producţia uzinei urmează să crească anul viitor la aproximativ 100.000 - 150.000 de maşini. Tot anul viitor este aşteptată şi intrarea în producţie a unui al doilea model Ford de clasă mică, cel mai probabil crossoverul EcoSport.

Gradul de integrare al lui B-Max va fi de aproximativ 60%, potrivit oficialilor Ford, contribuind astfel şi la creşterea businessului furnizorilor de componente de pe piaţa locală. Producţia de serie a lui B-Max urmează să ajungă la cadenţa maximă pe zi începând cu luna iunie a acestui an, în prezent uzina producând automobile B-Max în versiuni de pre-serie.

"Primele automobile B-Max vor ajunge în showroomurile din România în luna iulie, dar începând cu data de 23 martie se vor putea prelua comenzile, toţi dealerii având gata configuratorul", a spus Henrik Nenzen, directorul general al Ford România.

Pe piaţa locală Ford vrea să vândă cel puţin 500 de maşini din noul B-Max, "furând" clienţi atât de la Opel Meriva, Citroen C3 Picasso, cât şi de la modele compacte precum VW Golf.

În cazul lui B-Max, Ford vizează în primul rând familiile tinere care trăiesc în mediul urban şi care doresc un automobil spaţios, dar de dimensiuni mai reduse.

Bogdan Alecu - corespondenţă Geneva

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO