Auto

Industria auto din Slovacia, unul dintre pilonii economiei slovace, se zbate să facă faţă turbulenţelor: Disponibilizările a mii de locuri de muncă au pus guvernul în alertă

Industria auto din Slovacia, unul dintre pilonii...

Autor: Dorin Oancea, Mediafax

07.07.2019, 13:00 1692

Concurenţa pieţelor cu costuri mai reduse din Europa de Sud-Est, trecerea la vehiculele electrice şi tensiunile comerciale globale se numără printre motivele care îngrijorează industria auto din Slovacia, care asigură 12% din PIB şi mai mult de unul din zece locuri de muncă.

Fabrica Volkswagen din Bratislava, care produce modelul Touareg şi Porsche Cayenne disponibilizează 3.000 de lucrători, iar compania analizează posibilitatea construirii unei noi fabrici în Europa de Est, publicaţiile comerciale mizând pe Bulgaria, Serbia şi Turcia ca locaţii cele mai probabile.

Disponibilizările de la uzina din Bratislava, care produce şi modelele Audi Q7 şi Q8, au pus guvernul în stare de alertă. "Pentru a utiliza o metaforă auto, vedem o lumină de avertizare, dar încă nu trebuie să ducem maşina în service", a declarat ministrul economiei, Peter Ziga, pentru Reuters. "Avem 300.000 de oameni care lucrează în sectorul auto (direct şi indirect). Dacă li s-ar întâmpla ceva, ar fi grav".

Încercând să susţină o industrie auto care reprezintă 44% din producţia industrială şi 40% din exporturi, guvernul a aprobat subvenţii pentru a stimula vânzarea de maşini electrice şi a anunţat reduceri de taxe de până la 200% din suma investită în cercetare şi dezvoltare.

Dar, în acelaşi timp, creşterera salariului minim şi majorarea primelor pentru schimburile de noapte introduse anul trecut fac Slovacia mai puţin competitivă, a declarat Jan Pribula, secretar general al Asociaţiei slovace a industriei de automobile. "Este momentul în care companiile decid cine constrieşte noi modele în următorii şapte ani", a spus Pribula, al cărui grup reprezintă cele patru fabrici de automobile din Slovacia - Volkswagen, PSA Group, Kia Motors şi Jaguar Land Rover - alături de furnizori, institute de cercetare şi importatori.

Slovacia nu este singura ţară centrală europeană care se confruntă cu astfel de provocări. Republica Cehă, cu Skoda deţinută de Volkswagen, şi Ungaria, unde atât BMW, cât şi Daimler au fabrici, se bazează în mare măsură pe investiţiile fabricanţilor auto străini.

Un război comercial la scară mondială este o preocupare pentru aceste ţări, având în vedere că se bazează în mare măsură pe comerţul exterior, a declarat preşedintele Băncii Centrale Europene, Mario Draghi, la începutul acestei luni.

Economistul principal al Deloitte, David Marek, apreciază că un tarif vamal de 25% pentru importurile de automobile din Europa ale SUA ar reduce veniturile industriei autohtone cu 532 milioane de dolari pe an.

Polonia, cea mai mare economie a regiunii, pariază pe vehiculele electrice, stabilindu-şi obiectivul de a avea 1 milion de astfel de maşini şi autoutilitare pe drum până în 2025 şi înscriindu-se în lupta pentru investiţii în noile tehnologii.

În acelaşi timp, temerile legate de evoluţia economiei globale i-a determinat pe unii constructori de automobile să îşi suspende planurile de expansiune, cum ar fi anunţul lui Daimler din mai de amânare a creşterii capacităţii de producţie la uzina Kecskemet din Ungaria.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO