Auto

Industria auto din România primeşte o nouă lovitură: Producătorul de cablaje Leoni a anunţat în luna mai că închide fabrica de la Luduş, iar acum anunţă că taie numărul angajaţilor de la fabrica din Bistriţa, din cauza cererii scăzute. „S-a decis reducerea numărului de angajaţi cu până la 10%”

Industria auto din România primeşte o nouă lovitură:...

Autor: Bogdan Alecu

27.07.2024, 18:21 28525

Electrificarea forţată a pieţei auto europene alături de tăierea producţiei şi cheltuielilor cu cercetarea şi dezvoltarea pentru maşinile pe combustie, a dus la un paradox în rândul componentiştilor - întâi aceştia au anunţat că opresc producţia componentelor destinate maşinilor convenţionale, pentru că cererea este pentru electrice, iar la 3 luni după, anunţă că taie şi de la cele electrice, pentru că nu există cerere suficientă.

Mihai Bordeanu, managing director, Dacia Brand South Eastern Europe & country head România şi preşedinte al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) ridica luna aceasta problema suprareglementării industriei auto.

„Spre exemplu comisia europeană adoptă 9-10 decizii legislaive anual cu privire la industria auto. Nu ştiu dacă 3-4 sunt necesare anual, dar deja 8-9 reprezintă un număr excesiv.“, a spus Mihai Bordeanu.

Modificări legislative, lipsa consultărilor cu mediul privat sau demararea unor lucrări de infrastructură care afectează lanţul de aprovizionare al uzinelor pun tot mai mare presiune pe jucătorii din auto.

Modificările fiscale implementate „de pe o zi pe alta“, alături de adoptarea unor măsuri cu impact mare fără consultări prealabile au loc nu doar în România, ci şi pe pieţe precum cea franceză, sau la nivel european.

Leoni, producătorul de cablaje din Bistriţa şi care are peste 3.600 de salariaţi, a anunţat luni, 22 iulie, că are în plan reducerea cu 10% a personalului.

„În contextul economic generat de scăderea drastică a comenzilor pentru vehicule electrice, Leoni Bistriţa este nevoită să ia măsuri pentru consolidarea şi stabilizarea sustenabilă a operaţiunilor fabricilor din Bistriţa. În urma unei analize detaliate a situaţiei economice şi operaţionale actuale în zona electromobilităţii şi ca urmare a informării de către managementul companiei a organizaţiei sindicale, s-a decis reducerea numărului de angajaţi cu până la 10%. Această măsură este necesară pentru a menţine competitivitatea şi viabilitatea pe termen lung a companiei”, a explicat compania decizia adoptată.

Anunţul vine după ce în mai Leoni a anunţat că va închide fabrica din Luduş, judeţul Mureş, unde lucrează 200 de oameni. Mai mult, Leoni anunţa atunci că cine vrea, se poate reloca tocmai la Bistriţa-Năsăud, acolo unde fabricile au nevoie de salariaţi.

În urmă cu nici trei luni, oficialii Leoni explicau – “După cum ştiţi, economia mondială a suferit transformări semnificative în ultima perioadă din cauza situaţiei geopolitice globale. Toate aceste evenimente au determinat contracţii economice în mai multe sectoare. Piaţa producătoare de maşini este şi ea afectată din punct de vedere al rutelor de distribuţie, dar şi al scăderii producţiei, ceea ce duce la o cerere scăzută a părţilor componente. De asemenea, producătorii auto sunt nevoiţi să facă tranziţia de la motoarele pe benzină şi motorină la cele hibride şi electrice, dar subvenţiile pentru maşinile electrice au scăzut în toate ţările europene, ceea ce nu încurajează vânzarea lor”.

Cererea pentru maşini electrice în 2024 a fost afectată de eliminarea ajutoarelor din ţări precum Germania, iar în România vânzările au scăzut odată ce bonusul s-a redus de la 10.000 la 5.000 de euro, 80% din fondurile destinate persoanelor fizice rămânând necheltuite pe fondul cererii scăzute din programul Rabla Plus.

 
Urmează ZF Health&Pharma Summit'24