♦ Programul Rabla, esenţial pentru stimularea vânzărilor de vehicule electrice, a devenit în 2025 o frână temporară pentru întreaga piaţă auto din România ♦ În timp ce clienţii aşteaptă activarea bugetului pentru a beneficia de ecotichetul de 7.400 de euro, dealerii sunt nevoiţi să gestioneze costuri suplimentare generate de stocurile deja contractate. În paralel, deprecierea leului pune o presiune suplimentară pe preţurile afişate în euro, ceea ce ridică noi provocări pentru accesibilitatea maşinilor electrice.
Programul Rabla Plus, lansat cu scopul de a accelera trecerea spre mobilitatea electrică, generează în 2025 o serie de blocaje care afectează întreg ecosistemul auto. Potrivit Roxanei Capătă, managing director al Ford România Services, atât vânzările de electrice, cât şi cele de maşini termice sunt blocate de lipsa unui calendar predictibil privind activarea bugetului, clienţii amânând decizia de achiziţie.
„Clienţii sunt deja familiarizaţi cu acest mecanism şi aşteaptă activarea oficială a Rabla pentru a putea beneficia de ecotichet. Întârzierea are un impact negativ major asupra dealerilor, care au deja maşinile în stoc şi trebuie să suporte costuri suplimentare de finanţare“, afirmă Roxana Capătă.
În ciuda intenţiilor declarate de a sprijini tranziţia către maşini cu emisii reduse, programul Rabla s-a transformat într-un blocaj comercial în perioada de aşteptare a bugetului. Potrivit Ford, acest mecanism face ca majoritatea clienţilor să amâne decizia de achiziţie, în special pe segmentul electric.