Amânarea sau suspendarea programului Rabla blochează stocuri de maşini noi în valoare de 750 mil. euro, potrivit calculelor ZF. Luând în calcul un preţ mediu de 25.000 de euro pentru o maşină electrică cumpărată prin Rabla şi un volum de 10.000 de unităţi, impactul numai pentru electrice este de 250 mil. euro. În cazul celor termice, dacă se ia un volum de de 30.000 de unităţi un preţ mediu tot de 17.000 de euro, atunci impactul este de circa 500 mil. euro, mizând pe ideea că cele mai multe maşini cumpărate prin Rabla sunt din zona celor accesibile.
Mai mult, suspendarea Rabla vine în condiţiile în care pentru prima dată în România se produce un automobile electric, iar achiziţiile ar fi avut un impact direct asupra economiei locale, în timp ce ani de zile s-au subvenţionat maşini importate din China, SUA sau Europa de Vest.
Dacă în cazul celor termice prima de casare este de 10.000 de lei sau aproape 2.000 de euro, iar aceasta ar putea fi parţial acoperită de un discount suplimentar, cea de circa 7.400 de euro pentru electrice şansele ca aceasta să fie compensată de reduceri suplimentare sunt reduse, mai ales în cazul electricelor de sub 40.000 de euro. În acest caz, cele mai multe contracte de achiziţie include pierderea avansului, dacă achiziţia nu este finalizată, iar o clauză pentru demararea Rabla nu există. Mai mult, mulţi importatori au mizat pe creşterea stocurilor, având în vedere anunţul cu privire la creşterea primei de la 5.000 la 7.400 de euro pentru electrice, iar acum sunt cu bani blocaţi de mai multe luni, bani care sunt purtători de dobândă.
„Efectul va fi diferit pentru mărcile de volum vs cele premium, electrice versus termice, stocuri acumulate, sau producţie. Ca efect negativ principal vorbim de lipsa veniturilor din cauza aşteptărilor prelungite, costul cu finanţarea stocurilor şi erodarea marjei pentru a forţa vânzarea fără un program Rabla”, a explicat Dan Grigore, directorul Auto Cobălcescu, cel mai mare dealer din Capitală, care comercializează mărcile Dacia, Renault, Nissan şi BMW.
Aceeaşi situaţie este şi la un dealer Ford din Craiova.
„Avem deja comenzi pentru 60 de maşini, precontractele semnate şi automobilele pe stoc. Dintre acestea, o treime sunt maşini electrice, iar aici vorbim numai despre marca Ford pe care o avem în portofoliul nostru. Este prea devreme să tragem acum o concluzie, aşteptăm noi informaţii de la AFM şi noul guvern”, a explicat Adrian Mărăşescu, director de vânzări în cadrul Plus Auto, dealerul auto cu sediul central în Craiova, care comercializează marca Ford, dar şi alte branduri.
Decizia de a suspenda programul Rabla vine în momentul în care pentru prima dată, şi în România sunt produse maşini electrice – Ford Otosan la Craiova produce Puma Gen-E dar şi versiuni electrice ale Tourneo şi Transit Courier.