Auto

Maşinile de colecţie din garajul românilor: câţi proprietari mai au un Aro, o Lada sau un Trabant

Maşinile de colecţie din garajul românilor: câţi proprietari mai au un Aro, o Lada sau un Trabant

Autor: Bogdan Alecu

03.11.2010, 23:50 491

Cota "de piaţă" a mărcilor Aro, Lada, Wartburg, Mosk­vich,Trabant şi Volga a scăzut în ultimii trei ani la aproape 1,6% dintotalul parcului naţional, respectiv în jur de 66.000 de maşini,potrivit Direcţiei Regim Permise şi Înmatriculare a Vehiculelor(DRCPIV).

Înainte de 1989 aceste mărci repre­zentau un simbol al bogăţiei,foarte puţini români având posibilitatea să achizi­ţioneze unastfel de automobil, în con­diţiile în care acestea erauechiva­lentul modelelor de top ale mărcilor Audi, Mercedes-Benz,BMW, Porsche sau Bentley din prezent.

Spre exemplu, din totalul producţiei Aro, mai bine de două treimierau exportate, clienţii din România fiind nevoiţi să ofere"atenţii" care depăşeau chiar şi de două ori preţul maşinii, întimp ce pentru un Trabant nou livrat din fosta Republică DemocratăGermană se aştepta chiar şi 18 ani, părinţii înscriind copiii lanaştere pe lista de aşteptare.
În prezent, în condiţiile în care numai prin programul "Rabla" aufost casate în acest an aproape 180.000 de maşini mai vechi de 20de ani, parcul mărcilor "de colecţie" este în scădere. Dacă în 2008erau în circulaţie aproape 88.200 de astfel de automobile,echiva­lentul a aproape 2,3% din parcul naţional de atunci, anultrecut ponderea acestora a scăzut la 1,8% sau 77.800 de maşini,pentru ca în trimestrul trei din acest an să ajungă la 66.500 deunităţi.

Dintre cele cinci mărci, cea mai abruptă scădere a fostcontabilizată de marca Lada, care a pierdut 27% din numărul totalde maşini, ajungând la mai puţin de 14.700 de unităţi, în contextulîn care vânzările de maşini noi ale mărcii ruseşti sunt de câtevaunităţi pe an. Pe locul secund este Aro, care a pierdut un sfertdin numărul de maşini, având în vedere că ultimul model nou a fostasamblat la Câmpulung Muscel în 2003. De partea opusă, cea mai micăscădere a înregistrat-o Volga, echivalentul rusesc alMercedes-Benz, care producea limuzine pentru înalţii demnitari dinfostele state comuniste. Dacă în 2008 pe străzile României încă mairulau aproape 270 de astfel de automobile, acum se mai regăsescînmatriculate circa 250, fiind aproape la fel de rare ca şi înaintede 1989.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO