Auto

Mazda RX-8, masina cu motor rotativ de pe strazile romanesti

28.04.2004, 00:00 593



Are patru portiere, insa nu este berlina, ci coupe. Ofera locuri pentru patru persoane, insa in cazul folosirii zilnice persoanele din spate s-ar putea simti nu tocmai confortabil. Are destule calitati sportive, insa mai este totuti loc si pentru altele. Are unul dintre cele mai bune rapoarte intre pret si performanta de pe piata. Daca indiciile nu au fost de ajuns, iata si raspunsul - este Mazda RX-8, model pe care l-am alergat si noi putin pe soselele romanesti. Si iata ce am aflat.



Sa incepem mai intai cu portierele, caci in mod traditional, coupe-ul, si mai ales unul cu veleitti sportive pronuntate, este o masina cu doar doua portiere. In cazul RX-8, model lansat in Europa la inceputul verii trecute pe baza prototipului RX-EVOV prezentat in octombrie 1999 la salonul auto de la Tokio, inginerii de la Mazda au optat pentru patru portiere. Cele doua portiere din spate se deschid insa in sens opus celor din fata, situatie similara cu cea a limuzinelor de lux precum Rolls Royce Phantom. Din pacate insa, deschiderea acestora nu se face in mod indepenedent. Altfel spus, inainte de a deschide portierele din spate trebuie deschise cele din fata ceea ce este un pic incomod. Cei de la Mazda spun insa ca acest sistem ingenios denumit Freestyle, asigura un acces mult mai facil la locurile din spate si nu in ultimul rand ofera o siguranta deplina.





Sport pe toata linia



Senzatia este insa cu totul alta o data ce ajungi pe locul soferului, aceasta masina fiind facuta in primul rand pentru a fi condusa si abia apoi pentru a il scoate in evidenta pe cel care o conduce. Scaunele din piele, pozitia joasa, schimbatorul de viteze foarte mic, turometrul a carui "zona rosie" incepe abia la 9.000 de rotatii pe minut, toate acestea tradeaza caracterul sportiv al modelului prin care japonezii de la Mazda vor sa continue evolutia foarte buna din era "zoom-zoom", inceputa o data cu modelele Mazda6 si continuata cu Mazda2 sau Mazda3. Insa tocmai din aceste motive trebuie sa fiti atenti la craterele din soselele din Bucuresti sau la bordurile foarte inalte.



Daca tot nu sunteti convinsi, inginerii de la Mazda va propun sa coborati din masina, sa ridicati capota. Acolo veti vedea un motor amplasat central care la cei 1,3 litri dezvolta, potrivit datelor tehnice oferte de importatorul local al marcii nipone, compania Romcar, nu mai putin de 231 cai-putere.





Renesis si herghelia sa



Renesis, caci acesta este numele motorului aflat sub capota modelului Mazda RX-8, este un motor de tip rotativ, care functioneaza diferit fata de motoarele conventionale cu ardere interna. Povestea acestui motor a pornit in momentul in care inginerii japonezi au primit sarcina de a dezvolta un motor de aproximativ aceeasi putere efectiva ca si motorul bi-turbo13 B, insa cu un consum redus de combustibil si nivel scazut al emisiilor.



Astfel a rezultat Renesis, un motor cu racire cu apa, dotat cu doua pistoane rotative si camere de combustie cu o capacitate de 645 centrimetri cubi fiecare (deci cumulat 1.300 centimetri cubi) si care atinge puteri intre 240 cai-putere si 250 cai-putere la o turatie de 8500 rpm. Cuplul maxim al motorului, de 220 Nm se obtine la 7500 rpm, ceea ce face ca acesta sa fie cel mai puternic motor rotativ fara turbina de supraalimentare.



In plus, spun reprezentantii Mazda, motorul are nevoie de o cantitate de ulei cu 50% mai mica si respectiv cu 40% mai putin combustibil decat predecesorul sau. De asemenea, este rezolvata problema cantitatii insemnate de emisii, asociata cu motoarele rotative din generatiile anterioare - Renesis se incadreaza din acest sunct de vedere in normele Euro IV.



Cu toate acestea, este greu sa mentii consumul sub 11-12 litri de combustibil la o suta de kilometri, valoarea putand ajunge la valori mult mai mari in cazul unui stil sportiv de sofat.



Si ajungem inevitabil la elemente precum confortul pasagerilor de pe bancheta din spate sau la volumul portbagajului. Din capul locului trebnuie spus ca este vorba de un coupe.. Desi spatiul pasagerilor de pe bancheta din spate este mai mare decat in cazul unor coupe-uri cu dimensiuni similare, acestia nu vor fi foarte fericiti dupa un drum lung sau in cazul in care vor fi nevoiti sa mearga in fiecare zi pe bancheta din spate. Volumul portbagajului este de 290 de litri, adica multumitor pentru doua persoane, chiar daca vor sa plece intr-un scurt concediu. Iata inca o dovada ca aceasta masina este facuta pentru doua persoane, caci oricat de mult ar incerca, patru persoane nu vor putea sa isi inghesuie bagajele in acest volum. Exceptia de la aceasta regula este reprezentata, probabil, de patru barbati plecati intr-un week-end la mare.





Pretul inseamna vanzari



Pretul este la randul sau unul dintre atributele cele mai importante in vanzarea unei masini. Din acest punct de vedere Mazda RX-8 are un pret de pornire, potrivit reprezentantilor Romcar, de aproape 22.000 de euro CIP (fara taxe) in cazul modelului echipat cu motor standard de 192 cai-putere si aproape 26.000 de euro CIP (fara taxe) in cazul modelului echipat cu motor de 231 cai-putere.



Avand in vedere taxele vamale de 30% (masina este produsa in Japonia) si TVA-ul pretul total se situeaza in jurul pragului de 40.000 de euro. Obiectivul de vanzari anuntat de importatorul Romcar in aceste conditii este situat la mai bine de 30 de unitati pentru acest an. Pentru realizarea acestui plan, Mazda RX-8 va trebui sa se lupte cu potentialii clientsi ai unor modele precum Audi TT Coupe (mai ales varianta echipata cu motor de 225 de cai-putere), BMW 330Ci, Mercedes CLK 320 sau chiar Nissan 350Z.
ionut.bonoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO