Auto

Michelin: Doar 8% din accidentele din timpul iernii au loc pe zăpadă sau gheaţă

Michelin: Doar 8% din accidentele din timpul iernii au...

Autor: Bogdan Alecu

22.10.2014, 12:04 435

Un procent de 92% dintre accidentele auto din timpul iernii au loc pe suprafeţe uscate sau umede, iar restul de 8% au loc pe suprafeţe acoperite cu zăpadă sau gheaţă, potrivit studiului Verkehrsunfallforschung an der Technishen Universität Dresden GmbH (VUFO) citat de Michelin. Iarna, riscul accidentelor pe suprafeţe umede este dublu faţă de cel pe suprafeţe uscate, o treime din accidente având loc pe suprafeţe umede. 

Noua anvelopă Michelin Alpin 5 a fost concepută să ofere siguranţă maximă în condiţii dificie de iarnă, din octombrie până în aprilie.

În timpul iernii, din cauza condiţiilor meteo variate, siguranţa este mai dificil de garantat. Şoferii pot avea dificultăţi în a înţelege acest lucru. Ei îşi imaginează, în mod greşit, că anvelopele de iarnă cresc siguranţa pe zăpadă. Cu alte cuvinte, ei cumpără anvelope de iarnă pentru a rula pe zăpadă. Un studiu din 2011 realizat de GFK în Suedia, Canada, Germania şi Franţa a arătat că doar 6 % dintre şoferi se aşteaptă ca anvelopele de iarnă să ofere aderenţă pe toate tipurile de suprafeţe, acoperite sau nu cu zăpadă. În Europa, drumurile sunt acoperite cu zăpadă doar câteva zile în perioada octombrie - aprilie. Cu toate acestea, multe ţări europene impun utilizarea anvelopelor de iarnă. Deoarece oferă siguranţă suplimentară, acest tip de anvelope sunt impuse prin lege în multe ţări.

Normele privind anvelopele de iarnă diferă de la o ţară europeană la alta. Cu toate acestea, un studiu recent arată că anvelopele de iarnă beneficiază de o atenţie sporită (tabelul de mai jos oferă o imagine parţială a normelor din diferite ţări europene).

Pentru proiectarea anvelopelor sale, Michelin utilizează o serie largă de soluţii ale Centrului său tehnologic, unde lucrează echipele sale de cercetare şi dezvoltare, dar se bazează şi pe cunoştinţele obţinute în urma colaborării cu diferite universităţi, institute, cluburi auto şi alte organizaţii.

Toate aceste soluţii permit constructorului de maşini să înţeleagă mai bine comportamentul şoferilor şi, cel mai important, să soluţioneze ceea ce inginerii numesc conflictele de proiectare. Anvelopele includ caracteristici aflate aparent în conflict. Strategia Michelin este aceea de a identifica soluţiile optime pentru a echilibra aceste caracteristici presupus ireconciliabile. Pentru Michelin, scopul este acela de a îmbunătăţi simultan performanţele din mai multe domenii.

Noua anvelopă Michelin Alpin 5 integrează două tehnologii avansate. Una vizează profilul anvelopei, respectiv blocurile de profil, acea parte a anvelopei care se află în contact cu solul. Cealaltă vizează compoziţia cauciucului. Aceasta dispune de canale adânci, un design direcţional, blocuri de profil speciale şi un procent de goluri cu 17 % mai mare comparativ cu generaţia anterioară de anvelope. Datorită profilului direcţional cu blocuri de profil speciale şi canale adânci, anvelopa este extrem de aderentă pe zăpadă. Canalele laterale evacuează apa şi reduc riscul de acvaplanare.

Lamelele se comportă ca nişte adevărate gheare care aderă la suprafaţa de rulare, optimizând tracţiunea. Acest efect este cu atât mai eficient cu cât numărul lamelelor cu formă specială este mai mare. Comparativ cu anvelopa precedentă, Michelin Alpin 5 are cu 12 % mai multe canale, cu 16 % mai multe lamele şi un procent de goluri cu 17 % mai mare. Cu cât amprenta anvelopei este mai mare, cu atât aderenţa acesteia creşte. Anvelopele se deformează cu fiecare rotaţie a volanului. Din acest motiv, inginerii Michelin au creat o anvelopă cu un profil nou, cu lamele auto-blocante, care asigură o manevrabilitate sporită.

Pentru aderenţă sporită pe suprafeţe umede în timpul iernii, compusul de cauciuc trebuie să conţină un procent crescut de siliciu.

Pentru prima dată, Michelin a adăugat la o anvelopă de iarnă elastomeri funcţionali la compusul de cauciuc al benzii de rulare. Acestă nouă tehnologie poartă numele de Innovative Tread Compound.

Scopul acestor elastomeri funcţionali este acela de a creşte uniformitatea compusului de cauciuc cu un conţinut mai mare de siliciu. în acest fel, constructorul de anvelope a putut îmbunătăţi aderenţa anvelopei pe suprafeţe acoperite cu zăpadă, menţinând totodată o eficienţă energetică sporită.

Noul compus din cauciuc se bazează pe cea de-a patra generaţie a tehnologiei Helio Compound. Cauciucul conţine ulei de floarea soarelui, care permite anvelopei să funcţioneze eficient la temperaturi scăzute.

Michelin investeşte peste 620 de milioane de euro anual în cercetare şi dezvoltare (a se vedea explicaţiile de mai jos). Pe lângă studiile, analizele, experimentele şi testele realizate în laborator, dar şi pe pistă, Michelin realizează şi teste pentru consumatori. Grupul organizează anual aproximativ 75.000 de teste pentru consumatori. în acest fel, pot fi obţinute informaţii preţioase, bazate pe un număr mare de situaţii reale.

În total, distanţele parcurse în cadrul testelor de rulare, uzură şi anduranţă realizate de Michelin  însumează într-un an 1,8 miliarde de kilometri, ceea ce echivalează cu înconjurul pământului la fiecare 12 minute.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO