Auto

Moda retro sau cum incearca producatorii sa profite de exclusivitate in clasa mica

04.05.2006, 00:00 33

Modelele din clasa mica castiga tot mai mult teren pe piata auto europeana in lupta cu suratele lor din clasa medie sau superioara. De acest lucru au devenit constienti si producatorii care au in portofoliu marci premium, care mizeaza tot mai mult pe modele care sa iasa in evidenta.

Lancia, parte a grupului italian Fiat, este o astfel de marca, constienta ca lupta cu modelele populare este pierduta din start. De aceea, prin micutul model de oras Ypsilon, Lancia a pariat pe tema retro, intr-o incercare care aduce aminte de o alta marca foarte apreciata pentru acest lucru - Mini.

Numai ca daca in cazul Mini, detinuta de producatorul german BMW, se poate vorbi de un design retro care atrage intr-o proportie importanta barbatii, in cazul Lancia pare ca este vorba de o masina care se asorteaza la o prezentare de moda.

Mai mult, italienii au decis sa prezinte si variante de caroserie bicolora, ca o dovada clara a pozitionarii acestui model.

Disponibil doar in versiune de caroserie cu 3 usi, Lancia Ypsilon atrage imediat atentia pe strada, targetul feminin cu aspiratii de lux fiind cucerit din start de acest lucru. Aspiratii de lux, deoarece modelul nu este deloc ieftin, fiind pozitionat cu cateva mii de euro peste media clasei.

Modelul testat, Lancia Ypsilon cu motor diesel Multijet de 1,3 litri si 70 de cai-putere, are un pret de pornire de aproape 13.000 de euro fara taxe. Vopseaua bicolora a caroseriei - bej si rosu - este continuata la interior de tapiterie.

Consola si cadranele amplasate central confirma tema retro a designului masinii, fiind un pic neobisnuite (cel putin la inceput). Pe masura ce numarul de kilometri parcursi creste, senzatia nu mai pare chiar asa de nefireasca si te intrebi daca de fapt nu este mai normala amplasarea cadranelor in zona centrala.

O astfel de amplasare se regaseste si la unele dintre monovolume sau chiar modelele de tip SUV, precum Nissan X-trail.

Controlul sistemului audio prin comenzile amplasate pe volan sporeste senzatia de confort a masinii, mai ales ca in varianta testata era vorba de un sistem Bose foarte performant.

Si din punct de vedere ergonomic lucrurile par in regula cu micuta masina italiana. Mai mult, oglinda din parasolarul soferului si al pasagerului din dreapta face din start o buna impresie potentialelor soferite caci, pana la urma este vorba de o masina destinata publicului feminin.

Nu la fel de bine stau insa lucrurile in cazul in care asfaltul soselei este inlocuit de piatra cubica (inca prezenta pe multe dintre strazile principale din Bucuresti) sau se trece peste unele dintre numeroasele denivelari din asfalt.

Micuta masina face niste zgomote deloc placute, care te fac sa te gandesti de doua ori daca vrei sa ajungi acasa mai repede sau mai confortabil.

Probabil ca inginerii italieni nu au incercat noua Lancia si in teren accidentat, plecand de la premisa ca soselele pe care va alerga vor fi la fel de bune calitativ cu cele din Italia sau Franta.

Si daca am ajuns la alergat trebuie spus ca viteza maxima a modelului testat este (in specificatiile tehnice) de 165 de kilometri pe ora. Nu am ajuns sa verificam daca asa este, insa la 100 de kilometri pe ora, adica viteza legala pe drumul spre Ploiesti, confortul este cuvantul de ordine.

Chiar si cei doi pasageri din spate pot simti confortul, si nu doar in cazul in care este vorba de doua persoane minione.

Ypsilon se descurca foarte bine in Capitala, avand un avantaj si in cazul parcarilor arhipline, mai ales cu ajutorul oferit de senzorii de parcare. Pentru traficul intens si pentru manevrele de parcare dificile, inginerii italieni au echipat micuta Ypsilon cu servodirectie Dual Drive, optiunea City usurand foarte mult efortul depus de sofer (un atu in plus pentru publicul feminin).

Un avantaj al micutului Ypsilon este, ca de altfel la nivelul intregii clase mici, consumul. Datele tehnice ale modelului testat indica un consum mediu in afara orasului de mai putin de 4 litri de motorina la suta de kilometri si aproximativ 5,7 litri in mediul urban. In realitate noi am "scos" un consum mediu de 4,3 litri in afara orasului si putin peste 6 litri in oras.

Avand in vedere capacitatea rezervorului de aproximativ 50 de litri si consumul mediu, micuta masina ofera o independenta de 1.000 de kilometri, adica aproape trei drumuri dus-intors pana la Poiana Brasov sau doua pana la Constanta.

Cu o personalitate puternica imprimata de design, Lancia Ypsilon are insa de luptat pe piata cu tot mai multe modele.

Pe de o parte, Lancia ataca prin linia retro un segment de clienti care au ca alternativa un model Mini. Pe de alta parte, Lancia are de luptat cu alte modele mici care pun un accent deosebit pe design, precum Citroa??n C3, Nissan Micra, Toyota Aygo sau Peugeot 207.

Nu in ultimul rand pe lista concurentilor pentru Lancia Ypsilon se pot inscrie intr-o oarecare masura si cei trei frati Toyota Aygo, Peugeot 107 si Citroa??n C1. Chiar daca este vorba de modele din clasa mini, cele trei masini dezvoltate in comun de producatorii francez si nipon se adreseaza tot publicului tanar, la fel ca in cazul Ypsilon.

Pe piata romaneasca, cel mai bine vandute modele din clasa mica au fost in primul trimestru al acestui an Renault Clio cu peste 2.200 de unitati vandute, Skoda Fabia si Volkswagen Polo cu cate 1.000 de unitati.

In segmentul masinilor mini, cel mai bine vandute modele din primul trimestru al anului au fost Chevrolet Spark (noul Matiz) cu 500 de unitati vandute, Fiat Panda - 200 de unitati si Peugeot 107, cu aproape 120 de unitati vandute. Cu doar 10 unitati livrate in aceeasi perioada potrivit datelor APIA, Lancia Ypsilon nu figureaza intre cele mai vandute zece modele.

Oficialii AutoItalia, importatorul oficial al marcii, spun insa ca cele 50 de automobile vandute anul trecut reprezinta o valoare in linie u asteptarile, Ypsilon nefiind pana la urma un model care sa se lupte in topurile de vanzari cu modelele populare.

Marca Lancia a intrat in portofoliul AutoItalia, importatorul oficial al producatului italian Fiat, din primavara anului trecut. Pe langa Ypsilon, AutoItalia are in portofoliu alte trei modele noi ale producatorului italian - Musa, Phedra si limuzina de lux Thesis.

Practic, cele trei marci ale grupului Fiat (Fiat, Alfa Romeo si Lancia) sunt reprezentate pe piata locala de AutoItalia. Compania a vandut 1.552 de masini in primele trei luni, cu 31% mai multe fata de perioada similara a anului trecut. Valoarea include, pe langa marcile italiene mai sus mentionate, si marca de lux Maserati si cea asiatica SsangYong. AutoItalia estimeaza pentru acest an vanzari in crestere cu 20%, la circa 8.500 de unitati, urmand trendul general al pietei estimat de reprezentantii companiei la 15 - 20%. Lancia a fost infiintata de Vincenzo Lancia, fiul unui bogat industrias italian, la inceputul secolului trecut. Primul model Lancia a fost conceput si introdus pe piata in urma cu o suta de ani, in 1906.



107 este cel mai viteaz dintre gemenii clasei mini



Peugeot 107 a inregistrat vanzari de aproape 120 de unitati in primul trimestru al acestui an, potrivit datelor Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA).

Modelul produs la Kolin (Cehia) alaturi de Toyota Aygo si Citroa??n C1 si-a devansat in clasamentele de vanzari din Romania principalii concurenti.

Peugeot 107, subiect al unei ample campanii de promovare pe canalele de televiziune si nu numai, a inregistrat peste 80 de livrari in luna martie, adica la fel de mult cat au reusit impreuna cei doi concurenti ai sai in primul trimestru.

Toyota Aygo se afla pe locul doi din punctul de vedere al vanzarilor, cu aproape 50 de unitati livrate in primul trimestru, dintre care o treime in luna martie.

Citroa??n C1 vine insa sustinut din urma si a inregistrat livrari de peste 20 de unitati in luna martie si aproape 40 de unitati in primul trimestru. Cele trei modele sunt identice din punct de vedere tehnic, diferentele dintre ele fiind date de logo-uri si unele elemente de design exterior.

Proiectul unui joint venture intre Peugeot, Toyota si Citroa??n, o miscare surprinzatoare pentru multi dintre analistii pietei auto, a avut ca obiectiv realizarea unor economii si in acelasi timp satisfacerea cat mai rapida a nevoii de masini de oras cu dimensiuni reduse, care sa ofere un consum scazut de carburant. Automobilele dedicate in special celor care trebuie sa faca fata traficului aglomerat au ca tinta publicul tanar, aflat de cele mai multe ori la prima masina.

Cu preturi situate in general in jurul a 10.000 de euro, cele trei modele din clasa mini sunt in mare voga in Europa de Vest, fiind disponibile atat in varianta de caroserie cu trei usi, cat si cu cinci usi.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO