Auto

Motivul pentru care România a pierdut o investiţie de 500 mil. euro: Condiţia Daimler era ca produsele să ajungă în maxim 17 ore de la fabrică la uzina din Bremen

Costin Borc, Ministrul Economiei

Costin Borc, Ministrul Economiei

21.05.2016, 22:15 1832

Condiţia principală în investiţia Daimler era ca producţia să se ajungă în maxim 17 ore de la poarta fabricii la uzina din Bremen, iar din această perspectivă Sebeş  nu a fost un competitor serios pentru fabrica de motoare din cauza lanţurilor logistice impuse de producător.,  a declarat ministrul Economiei, Costin Borc,  la conferinta ZF Industria Auto.

La o lună de când ministrul economiei Costin Borc şi Markus Schafer, şeful producţiei Mercedes-Benz, îşi dădeau mâna peste o cutie de viteze asamblată în Sebeş, Daimler a anunţat că a ales Polonia şi nu România pentru o investiţie de 500 mil. euro şi Ungaria pentru o extindere evaluată la 600 mil. euro. Ministrul Borc ratează astfel „şansa de a rămâne în istorie“ cu atragerea unei investiţii strategice în economie.

Pierderea investiţiei de 500 mil. euro într-o nouă uzină de motoare în favoarea Poloniei este considerată a fi unul dintre cele mai mari sau poate chiar cel mai mare eşec al României din ultimii ani, în con­textul în care aceasta ar fi însemnat 1.500 de noi locuri de muncă şi exporturi anuale de peste 1 mld. euro.

Bogdan Cocian, Elba: De la Timişoara la Breman se ajunge în mai puţin de 13 ore

Alte declaraţii:

Industria auto este foarte competitivă şi trebuie să vedem care sunt trendurile mondiale şi cum putem ieşi înaintea valului, să ieşim din discuţia despre low-cost şi salarii mici.

"Nu favorizăm capitalul străin. Dar un producător român are acces mai greu la finanţare pentru că nu face parte dintr-un club global, nu are o istorie, suntem o industrie tânără, cu know-how limitat. nu putem compara departamente de engineering sau de proiect de la noi si ale unei multinaţionale. Evorba de a atrageri tineri de talent.

Susţinem micii producători, visez la fabrici de 50-60 de angajati in mediul rural. "

Industria auto are afaceri de 19 mld euro şi o pondere de 24% din exporturile naţionale, iar două  treimi din afaceri aparţin sectorului de componente. Suntem în top 10 european.

Sunt şi multe firme româneşti care sunt exemple de succes, furnizori ai marilor producători.

Industria auto este foarte competitivă. Vreau să vedem care sunt trendurile din industria mondială şi cum putem ieşi înaintea valului. Să ieşim din discuţia despre low-cost si salarii mici.

Ministerul vrea să dezvolte nivelele 2 şi 3 de firme, furnizori pentru cei doi integratori mari. Căutăm un al treilea mare producător pentru România.

Condiţia principală în discutia cu fabrica de la Sebeş era ca produsele să se ajungă în maxim 17 ore de la poarta fabricii la uzina din Bremen. Nu am fost un competitor serios pentru fabrica de motoare din cauza lanţurilor logistice impuse de producător.

Nu favorizăm capitalul străin. Dar un producător român are acces mai greu la finanţare pentru că nu face parte dintr-un club global, nu are o istorie, suntem o industrie tânără, cu know-how limitat. nu putem compara departamente de engineering sau de proiect de la noi si ale unei multinaţionale. Evorba de a atrageri tineri de talent.

Susţinem micii producători, visez la fabrici de 50-60 de angajati in mediul rural.

MInisterul Econimiei şi al Mediului susţin programele de mediu. Pe lista guvernului se află aprobarea programului Rabla, inclusiv pentru maşinile electrice şi o reţea de incărcare.

Invăţământul dual şi tehnic este una din priorităţile guvernului. Nu infrastructura este bariera numărul unu în dezvoltare, ci forţa de muncă. Nu vom putea dezvolta ind auto dacă nu ne ocupăm de calificarea şi atragerea forţei de muncă. de păstrarea in tară a oamenilor şi aducerea în âară a celor care vor să vină.

Ca să atragem al treilea producători auto ne trebuie invatamant dual. Apoi infrastructură, analiză. Toţi întreabă  putem găsi mâine 2000 de oameni să lucreze aici

Atragerea unei investitii in vehicule electrice mi se pare esenţială pentru industria auto locală. Pachetul de mobilitate. Mi-e greu să inteleg de ce multi sunt dispusi să se mute in străinătate decât să se mute în alt oraş.

Ne găndim cu munca să oferim un pachet de mobilitate, să vedem cum ajutăm şi cu locuinţe. Ajutorul să fie mai targetat, pe zone mai putin dezvoltate. Să dăm mai putin cuiva de la Sebeş şi mai mult cuiva de la Târgovişte.

Trebuie dezvoltat invăţământul profesional fix în acele zone mai puţin dezvoltate.

Ne gândim la o schema ca cea cu scutirea de impozit din IT în cercetare, inovare, educaţie, pentru un centru de inovare, de excelenţă.

Vrem să sprijinim pe cei care investesc aici să nu vadă România doar ca o destinaţie low-cost, ci să aducă centre de cercetare aici. Sunt probleme legate de taxe, dar şi altele. O viză de lucru e 9 luni. În Polonia se dă o viză de 6 luni timp in care poate aplica pentru una mai lungă.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO