Auto

Nelu Iordache ar putea recupera Blue Air, la patru ani după ce activele firmei au fost vândute cu 6 milioane de lei. Compania care pretinde acum brandul este în insolvenţă

Nelu Iordache ar putea recupera Blue Air, la patru ani...

Autor: Mădălina Dediu Panaete

05.01.2018, 17:27 7673

Bata Sky Imobiliare, companie în insolvenţă deţinută de Nelu Iordache, fostul proprietar al Blue Air, ar putea reintra în posesia activelor companiei aeriene după ce Tribunalul Ialomiţa a decis să anuleze contractul de transfer al activelor Blue Air, la circa patru ani după ce tranzacţia a fost parafată. În urmă cu patru ani, Blue Air Airline Management Solutions, o companie deţinută de patru antreprenori români, prelua activele Blue Air în urma unui proces de vânzare organizat de Casa de Insolvenţă Transilvania, companie care gestiona insolvenţa Romstrade, cea mai mare firmă din grupul lui Nelu Iordache. La acea dată, compania care administra Blue Air nu se afla în insolvenţă, dar avea dificultăţi financiare. Ulterior, după transferul activelor către o companie nou creată, fostul operator al Blue Air a intrat în insolvenţă.

 „Obligă pe pârâta SC Blue Air Airline Management Solutions SRL să restituie debitoarei SC Bata Sky Imobiliare SA în insolvenţă activele transferate , aşa cum au fost individualizate în contractul de transfer de activitate din 18 iulie 2013”, se arată în decizia Tribunalului Ialomiţa. Decizia nu este definitivă.

Blue Air Airline Management Solutions, companie înfiinţată cu puţin timp înainte de semnarea contractului de achiziţie a activelor Blue Air, este deţinută de Teodor Cristian Rada, Marius Puiu, Tudor Constantinescu şi Luciana Păunescu, potrivit datelor de la Registrul Comerţului. Doar unul dintre cei patru acţionari ai Blue Air a ieşit public de la preluarea companiei, singura „voce“ din Blue Air fiind în continuare Gheorghe Răcaru, la fel ca şi în perioada în care compania era controlată de Nelu Iordache.  

 

Cum s-a ajuns la vânzarea companiei

 

În 2011 compania Blue Air Transport Aerian (actuala Bata Ski Imobiliare) avea afaceri de 575 de milioane de lei (136 mil. euro) şi 409 angajaţi, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe. Firma controlată de compania de construcţii Romstrade (Nelu Iordache) era la acea dată unul dintre cei mai mari operatori aerieni din România şi transporta peste 1,5 milioane de pasageri.

În decembrie 2012 însă, constructorul Rom­strade, firma fanion până la acea dată a omului de afaceri Nelu Iordache, a intrat în insolvenţă, iar omul de afaceri se afla în arest, fiind cercetat pentru deturnarea a 25 mil. lei (5,6 mil. euro) din banii pentru construirea autostrăzii Nădlac - Arad.

În luna decembrie a anului trecut, el a fost condamnat la şase ani şi trei luni de închisoare cu executare, în dosarul privind deturnarea fondurilor pentru primul tronson din autostrada Nădlac - Arad, de aproximativ 22 de kilometri, decizia nefiind definitivă. Conform sentinţei, s-a dispus confiscarea de la omul de afaceri a sumei 79,6 milioane de lei. De asemenea, el a fost achitat în dosarul Transalpina .

În condiţiile insol­venţei Romstrade, administratorul judiciar al firmei de construcţii - Casa de Insolvenţă Transil­vania (CITR) – a scos la vânzare opera­ţiunile Blue Air, fără ca firma care opera la acea dată cursele să fie în insolvenţă.

Astfel,  brandul Blue Air a fost preluat de compania Blue Air - Airline Management Solutions, înfiinţată cu puţin timp înainte de această tranzacţie.

 
 

De la insolvenţă la podium pe piaţa aeriană

 

Noii proprietari ai brandului au plătit 6 mil. lei (1,3 mil. euro) pentru activele Blue Air, adică marca, brand, site, portofoliu de clienţi, manuale de proceduri, conform datelor de la acea vreme. Sub umbrela noilor acţionari, Blue Air a urcat pe locul doi în topul celor mai mari companii aeriene prezente pe plan local, depăşind compania de stat Tarom.

Blue Air estimează pentru acest an o cifră de afaceri de 400 milioane euro şi aproximativ 5 milioane de pasageri transportaţi, indicatori în creştere cu peste 35% faţă de 2016, conform informaţiilor furnizate de către companie. Potrivit datelor Ministerului de Finanţe, compania a înregistrat în 2016 afaceri de 1,3 mld. lei (circa 300 mil. euro) şi o pierdere de 121 mil. lei. Compania operează o flotă de 29 de aeronave şi are aproape 1.500 angajaţi, oferta sa acoperind peste 100 de rute europene şi un total de 21 de milioane de pasageri în 13 ani de activitate.

 

CALENDARUL VÂNZĂRII   BLUE AIR

 

Decembrie 2012. Constructorul Romstrade, acţionarul majoritar al companiei Blue Air Transport Aerian, intră în insolvenţă, la scurt timp după ce omul de afaceri Nelu Iordache primeşte mandat de arestare.

 

Ianuarie 2013. Blue Air Transport Aerian anulează o comandă de peste 460 de milioane de dolari plasată în 2008 pentru cinci aeronave 737, din cauza situaţiei financiare a Romstrade.

 

11 aprilie 2013. Noul consiliu de administraţie al companiei Blue Air Transport Aerian (redenumită ulterior Bata Sky Imobiliare) decide să scoată la vânzare compania.

 

24 aprilie 2013. Casa de Insolvenţă Transilvania (CITR), administratorul Romstrade – companie aflată în insolvenţă - susţine că nouă companii  au depus scrisori de intenţie pentru preluarea operaţiunilor Blue Air.

 

16 mai 2013. Blue Air primeşte două oferte ferme de cumpărare, iar licitaţia porneşte de la 6 milioane de lei, potrivit CITR.

 

17 mai 2013. Operaţiunile Blue Air au fost vândute pentru 6 mil. lei (după cum a declarat ieri Rudolf Vizental, reprezentant al CITR de la acea vreme) unei firme înfiinţate în aprilie şi care se numeşte în prezent Blue Air - Airline Management Solutions. Aceasta este şi compania care are licenţa de operator aerian şi gestionează cursele Blue Air.

 

Vara lui 2013. Compania Blue Air Transport Aerian, care opera înainte de tranzacţie avioanele Blue Air, a fost redenumită Bata Sky Imobiliare.

 

4 decembrie 2013. Tribunalul Giurgiu a dispus deschiderea procedurii de faliment a companiei Bata Sky Imobiliare.

 

Ianuarie 2014: Direcţia Naţională Anticorupţie (DNA) a cerut suspendarea intrării în faliment a Bata Sky Imobiliare  în contextul în care a început urmărirea penală împotriva acesteia pentru infracţiuni de evaziune fiscală (TVA dedusă nelegal) care au adus statului prejudicii de 9 mil. lei. Cererea DNA a fost admisă de Tribunalul Bucureşti.

Noiembrie 2017: Bata Sky Imobiliare, în insolvenţă,  câştigă în instanţă anularea contractului de transfer de activitate din data de 18 iulie 2013 semnat între Blue Air Transport Aerian, în calitate de vânzător, şi Blue Air - Airline Management Solutions, în calitate de cumpărător. „Obligă pe pârâta SC Blue Air Airline Management Solutions SRL să restituie debitoarei SC Bata Sky Imobiliare SA în insolvenţă activele transferate , aşa cum au fost individualizate în Contractul de transfer de activitate din 18.07.2013”. Decizia nu este definitivă.

 
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO