Auto

Ofensiva de toamna pe segmentul masinilor de oras

23.11.2005, 20:16 13

Companiile auto devin tot mai constiente ca prezenta pe segmentul masinilor de oras este o conditie obligatorie pentru cresterea vanzarilor anuale, in conditiile in care tendinta generalizata a consumatorilor este de a se orienta spre automobilele manevrabile cu un consum redus de carburant.

Anul 2004 este considerat anul autoturismelor mici si medii si pe piata romaneasca, atat in ceea ce priveste autoturismele de import, cat si cele de productie autohtona. Cresterile cele mai mari s-au inregistrat la clasele A (mini), B (supermini) si C (compacta), potrivit Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile din Romania (APIA), iar evolutia pietei auto de pana in prezent indica o continuare a tendintei de anul trecut.

In contrast cu piata romaneasca, vanzarile automobilelor din clasa mini de pe piata europeana au consemnat un recul de peste 5% pe primele 6 luni ale anului, dar se asteapta o redresare a situatiei spre sfarsitul anului. In consecinta, companiile auto anunta o adevarata ofensiva pe acest segment incepand cu anul viitor.

Italienii de la Fiat au prezentat recent pentru piata europeana noul model Grande Punto, un succesor al modelului Punto, insa fara caracteristici estetice comune cu acesta. Noul Grande Punto va fi echipat si cu un motor diesel de 1,3 litri ce foloseste tehnologia Multijet, utilizata si de Alfa Romeo, capabil sa dezvolte 90 de cai-putere.

Grande Punto va fi comercializat cu doua tipuri de caroserie, cu 3 sau 5 usi, fiind disponibile patru versiuni de echipare, respectiv Active, Dynamic, Emotion si Sport.

"Grande Punto este parte a unui plan de dezvoltare ce vizeaza sectorul automobilistic al Fiat si care presupune investitii de 10 miliarde de euro, dintre care 4 miliarde de euro dedicate cercetarii si dezvoltarii. In urmatorii patru ani Fiat isi va intari si completa gama de produse cu 20 de modele noi si 23 de face-lift-uri ale unor modele deja existente pe piata", a declarat Sergio Marchione, presedinte executiv in cadrul grupului Fiat, cu ocazia prezentarii oficiale a modelului. Noul Punto, model cu o lungime de peste 4 metri, nu este cu mult mai mare decat predecesorul sau, care este comercializat si in prezent cu diferite motorizari. Cu toate acestea, dimensiunile sale sunt superioare unor competitori din aceeasi clasa. Platforma pe care a fost realizat Grande Punto este in totalitate noua, potrivit reprezentantilor companiei italiene.

Grande Punto este considerat un automobil sigur pentru clasa sa, daca este echipat cu sistemul de control al stabilitatii, care este disponibil optional la un pret de aproximativ 500 de euro. Fiind conceput ca o masina de oras, automobilul dispune de un sistem specific de control al directiei, ce poate fi intalnit pe multe din modelele italiene Fiat, Lancia sau Alfa Romeo. Optiunea "City" permite rotirea volanului cu usurinta atunci cand se ruleaza cu viteze reduse.

Ergonomia spatiului si a dotarilor interioare creeaza un confort atat pentru soferi, cat si pentru pasageri. Orice sofer cu o inaltime cuprinsa intre 1,5 si 2 metri se poate acomoda usor la volan fara a deranja confortul celorlalti pasageri, potrivit companiei.

Grande Punto dispune de sase motorizari diferite. Doua moto-rizari sunt pe benzina (1,2 litri de 65 CP si noul 1,4 litri de 77 CP) si patru pe motorina: 1,9 Multijet de 120 CP si de 130 CP, 1,3 Multijet cu 16 valve de 75 CP si 1,3 Multijet cu 16 valve de 90 CP, ce dispune de o turbina cu geometrie variabila.

Motorizarile diesel cu care este echipat Grande Punto sunt relativ silentioase si nu produc vibratii excesive.

Cu toate acestea, modelul nu este foarte rapid, raspunzand mult mai bine la peste 2.000 de turatii/minut. Un alt model din aceeasi clasa care va fi disponibil la vanzare in perioada urmatoare este Daihatsu Sirion, un autovehicul cu 5 usi si o lungime de 3,6 metri. Cu o inaltime de 1,55 metri, este cu putin mai inalt decat Suzuki Swift sau Nissan Micra, doi dintre competitorii sai directi.

Modelul dispune de doua motorizari pe benzina, de 1, respectiv 1,3 litri, ce dezvolta 70, respectiv 87 de cai-putere. Atat motorizarile, cat si o parte din componente sunt de origine Toyota, motorul de 1 litru si 3 cilindri intalnindu-se si la modelul Toyota Aygo, automobil ce a fost prezentat si la Salonul International Auto de la Bucuresti de anul acesta.

Transmisia in cazul ambelor motorizari se realizeaza prin intermediul unor cutii de viteze manuale cu 5 rapoarte. Optional, este disponibila si o cutie de viteze automata cu 4 rapoarte pentru motorizarea de 1,3 litri.

Toate versiunile noului Daihatsu Sirion sunt echipate cu aer conditionat, ABS sau CD player. Volanul este reglabil pe inaltime, iar in cazul motorizariii de 1,3 litri sunt disponibile si oglinzi electrice, scaunul soferului fiind reglat cu ajutorul unor dispozitive electrice.

Si americanii de la Ford pluseaza pe segmentul masinilor de oras cu un face-lift pentru modelul Fiesta. Schimbarile la exterior includ grila radiatorului sau farurile restilizate.

Ford Fiesta face-lift a fost prezentat pentru prima oara publicului in cadrul Salonului Auto de la Frankfurt de anul acesta, impreuna cu un alt model Ford restilizat, Fusion.

La interior, inginerii de la Ford au modificat designul consolei centrale si al panoului de bord, care este mai accesibil soferului decat in cazul modelului anterior. Din consola centrala se disting noua instalatie de sunet integrata, precum si comenzile instalatiei de aer con-ditionat.

Partea superioara a bordului este disponibila in culori diferite fata de interiorul masinii (gri, rosu sau albastru), fapt ce sporeste nota de distinctie a noului Fiesta. Fiesta dispune de tehnologie utilizata frecvent in cazul automobilelor din clasa premium, cum ar fi sistemul Bluetooth si posibilitatea controlului vocal al telefonului mobil sau a sistemului audio, precum si computerul de bord prin intermediul caruia pot fi personalizate unele dintre functiile masinii.

Sistemul de control al stabilitatii este disponibil optional, la un pret de aproximativ 500 de euro, in unele versiuni.

Motorizarile sunt similare cu cele comercializate si pana in prezent: patru motoare pe benzina - 1,3 litri si 68 CP, 1,4 litri si 79 CP, 1,6 litri si 100 CP sau 2 litri si 150 CP, precum si doua motoare diesel - 1,4 litri si 68 CP sau 1,6 litri si 90 CP.

Toate motoarele sunt prevazute cu o cutie de viteze manuala cu 5 rapoarte. Optional, versiunea pe benzina de 1,6 litri poate fi echipata cu o cutie de viteze automata cu 4 trepte, iar versiunea 1,4 litri pe benzina si diesel-ul de 1,4 litri pot fi echipate cu o cutie de viteze cu 5 rapoarte.

Pe piata romaneasca, cele mai mari cresteri (de peste 90%) au fost raportate la vanzarile auto-mobilelor din clasele B (supermini) si C (compacta) pe primul semestru al acestui an, potrivit datelor APIA, insa o crestere foarte importanta au inregistrat si masinile de teren (71%) si cele din clasa A (mini), cu 50%.

alexandru.cerchez@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO