Auto

Persoanele fizice şi-au cumpărat cu aproape 50% mai multe maşini, în primele două luni

Persoanele fizice şi-au cumpărat cu aproape 50% mai multe maşini, în primele două luni

Autor: Alina Botezatu

16.03.2019, 17:52 503

Persoanele fizice au cumpărat, în primele două luni ale anului, 5.983 de autoturisme, cu 49% mai multe decât în perioada similară a anului trecut, arată datele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), astfel că ponderea în total vânzări a urcat de la 24% la aproape 31%.

„Toate acestea constituie aspecte pozitive în privinţa apetenţei persoanelor fizice de a achiziţiona autoturisme noi, în afara programului Rabla, această evoluţie fiind datorată atât creşterii veniturilor, cât şi ofertei producătorilor de autovehicule şi a reprezentanţelor acestora de pe teritoriul României”, au detaliat reprezentanţii APIA.

Astfel, la nivel naţional, vânzările sunt susţinute, în principal, de către companii, care au acoperit 69% din achiziţiile de autoturisme, realizate în primele două luni ale anului curent.

În primele două luni ale anului au fost vândute 24.065 de autovehicule noi, o creştere de 17,1% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, dintre care 19.531 de autoturisme, o majorare de 18,1%, şi 4.534 de vehicule comerciale, un plus de 12,9%.

Topul pe mărci (autoturisme şi autovehicule comerciale) este condus de Dacia, cu 5.769 de unităţi, urmată de Ford, cu 2.393 de unităţi şi Volkswagen 2.243 de unităţi.

„La autoturisme, topul pe mărci are pe primul loc Dacia, cu 5.309 unităţi (27,2% cotă de piaţă, pe un volum în creştere cu 16,6% faţă de 2018), urmată de Volkswagen cu 1.964 de unităţi (10,1% cotă de piaţă, volume în creştere cu 10,1% faţă de 2018); Ford 1.772 de unităţi (9,1% din total piaţă, volume în creştere cu 39,3%); Skoda 1.670 de unităţi (8,6% din total piaţă, volume în creştere cu 2,5%) şi Renault 1.577 de unităţi (8,1% cotă de piaţă, volume mai mari cu 55,1%)”, au detaliat reprezentanţii APIA.

Cu cele 1.596 de unităţi vândute, Dacia Duster este cel mai bine vândut model în primele două luni ale acestui an, urmat de Dacia Logan cu 1.503 unităţi, Dacia Sandero 1.163 de unităţi, Renault Clio 981 de unităţi şi Skoda Octavia 718 unităţi.

Pe clase, evoluţia a fost mixtă, astfel: creşteri pe segmentele MPV (+51,4%), B (+37,6%), SUV (+30,4%), Sport (+14,3%) şi C (+5,8%) şi scăderi pentru F (-64,7%), D (-15,4%), A şi E (-15,3%).

Pe tipul de combustibil, autoturismele cu motoare pe benzină deţin 64,6% din total, semnificativ mai mare, comparativ cu ponderea de 52,4% din aceeaşi perioadă a anului trecut, iar autoturismele „verzi“ (electrice şi hibride) deţin o cotă de piaţă de 3,3%. Dintre primele zece mărci sau modele cele mai vândute, şapte mărci şi respectiv şapte modele au o pondere a vânzărilor cu motorizări pe benzină peste această medie, de 64,6%.

„Pe categorii, consemnăm o creştere de 2,8% la autoturismele electrice 100% şi o scădere de 71,6% la cele plug-in. Pe de altă parte, autoturismele hibride înregistrează o creştere de 139,6%. Acestă evoluţie, constant pozitivă, din ultimii ani - în 2015 se vindeau doar 46 de autotursime electrice şi plug-in, în timp ce anul trecut de 21 ori mai multe (!), respectiv 987 de unităţi, demonstrează faptul că stimulentele de care autoturismele «verzi» beneficiază prin Programul Rabla Plus, ajută la o mai rapidă penetrare pe piaţă a acestora. Ca atare, în măsura în care stimulentele se vor menţine în aceiaşi parametrii, iar bugetul acestui program va continua să crească, este de aşteptat ca şi interesul pentru România al constructorilor globali de astfel de autovehicule să fie unul pe măsură”, au subliniat reprezentanţii APIA.

În ceea ce priveşte culoarea, alb şi gri domină, atrăgând, în primele două luni ale acestui an 28% şi, respectiv 25,6% din preferinţe, urmate de albastru, cu 16,3%, şi negru, cu 10,3%.

Autoturismele cu tracţiune integrală (4x4) reprezintă 21,7% din livrările realizate în primele două luni ale acestui an, cu un volum total de 4.247 unităţi, în creştere cu 3,5% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut.

În funcţie de ţara de provenienţă a autoturismelor, situaţia se prezintă astfel: 27,1% sunt fabricate în România, 22,3% sunt fabricate în Germania, 11,2% în Cehia, 9,9% în Turcia şi 6,7% în Spania.

Astfel, vânzările de autoturisme din producţia autohtonă au crescut, în primele două luni ale acestui an, cu 20,8%, comparativ cu perioada similară a anului trecut, în timp ce vânzările de autoturisme din import au crescut cu 17,1%.

În ceea ce priveşte autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), în primele două luni ale acestui an, au fost înmatriculate 72.933 de unităţi, cu 7,8% mai puţine decât în aceeaşi perioadă a anului trecut, iar „vârsta” s-a îmbunătăţit, cele cu vechime de peste 12 ani „înregistrând, pe un volum important, o scădere de 15,3%”, mai arată datele APIA.

Vânzările de autovehicule din februarie 2019 au crescut cu 13,5%, comparativ cu aceiaşi lună a anului trecut, iar pe export, cele 12.581 unităţi realizate în luna februarie reprezintă o creştere de 51,6% faţă de volumul exportat în prima lună a acestui an. În plus, Ford România a produs în februarie 12.579 de autoturisme, cu 48,1% mai mult decât în luna anterioară.

Pe plan european, în primele două luni ale acestui an, înmatriculările de autoturisme noi au scăzut cu 2,9% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, februarie fiind a şasea lună consecutivă de scădere a pieţei europene, comparativ cu luna similară a anului anterior. Principalele ţări din Uniunea Europeană, care, împreună, acoperă circa 75% din piaţă, au evoluat astfel, în această perioadă: Franţa o creştere de 0,5%; Germania, o creştere de 0,6%; Italia, o scădere de 4,9%; Spania, o scădere de 8,4%; Marea Britanie, o scădere de 0,6%.

AFACERI DE LA ZERO