Auto

Piaţa auto a intrat la apă: Vânzările de autoturisme au scăzut în primele două luni cu 11,7%

Piaţa auto a scăzut în primele două luni cu 11,7%

Autor: Emil Popescu - Mediafax

15.03.2012, 14:21 362

Vânzările de autoturisme şi vehicule comerciale au scăzut în primele două luni, faţă de ianuarie-februarie 2011, cu 11,7%, la 9.631 unităţi, potrivit datelor anunţate joi de Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA).

În ceea ce priveşte autoturismele scăderea a fost de 7,1%, la 8.015 unităţi.

"La autoturisme, pe primele două luni din 2012 topul pe mărci este format din Dacia, cu 2.024 unităţi vândute (25,3% din total), Volkswagen (1.018 unităţi/12,7%), Skoda (865 unităţi/10,8%), Ford (573 unităţi/7,2%), Renault (449 unităţi/5,6%) şi Audi (296 unităţi/3,7%)", se arată într-un comunicat al APIA.

Pe modele, Dacia Logan rămâne cel mai vândut, urmat de Duster, Skoda Octavia, Logan MCV şi VW Golf.

"Analizând segmentarea pe clase, constatăm că tendinţa de anul trecut se menţine. Astfel, clasele A-C, care cuprind autoturisme cu preţuri relativ mici, dar cu volume importante, precum şi cea Monovolum (împreună 63% din piaţă), înregistrează scăderi foarte mari (între -7,5% şi -37%, în timp ce clasele care includ autoturisme cu preţuri mai mari, respectiv clasele D, E, F şi SUV (37% din piaţă), au creşteri procentuale de două cifre (între +18% şi +53%)", precizează APIA.

În funcţie de tipul de combustibil, se accentuează trendul remarcat în 2011 de creştere a ponderii autoturismelor cu motoare diesel, care ajunge la 64,2%, faţă de 48,7% în 2011.

Deşi vânzările totale de autoturisme au înregistrat un regres de 7%, vânzările de autoturisme cu motoare diesel au avut o creştere de 22% faţă de aceaşi perioadă a anului trecut.

În ceea ce priveşte vehiculele comerciale uşoare, primele locuri sunt ocupate de Dacia, Renault, Volkswagen şi Ford, acestea acoperind peste 50% din totalul livrărilor raportate.

APIA nu anticipează pentru martie şi aprilie, comparativ cu primele două luni ale anului, modificări importante ale volumelor, în special pentru autoturisme, piaţa aşteptând lansarea Programului Rabla.

"În plus, acesta este şi mult mai mic faţă de anul precedent, ceea ce va face ca şi impactul său să se diminueze corespunzător. Pentru restul anului, este de evaluat impactul pe care îl poate avea eventuala deteriorare a situaţiei economice la nivel european şi care cel puţin deocamdată poate a fi compensată la nivelul pieţei auto autohtone de unele măsuri care ar trebui, totuşi, să aibă o influenţă pozitivă (creşterea deductibilităţii TVA şi posibila majorare a salariilor)", arată asociaţia.

APIA notează şi că în Europa în primele două luni din 2012 s-a înregistrat o scădere de 8,3% a numărului de autoturisme înmatriculate, cele mai accentuate scăderi fiind în Portugalia (48%), Grecia (26%), Franţa (20%), Italia (18%) şi Belgia (17%).

Producţia auto a crescut în România, în februarie faţă de ianuarie, cu 32,4%, astfel că pe primele două luni avansul a fost de 11,2% (volum total 60.256 unităţi) faţă de 2011, cu o majorare de 11,6% la autoturisme (56.279 unităţi) şi de 6% la vehiculele comerciale (volum total de 3.977 unităţi).

În condiţiile unei cereri interne extrem de reduse, în continuare cea mai mare parte a producţiei este exportată (peste 87%).

Astfel, exportul a crescut cu 3% faţă de primele două luni ale anului 2011, pe un volum total de 52.450 unităţi. La autoturisme creşterea a fost de 3,4% (volum total 49.276 unităţi), în timp ce la vehiculele comerciale se înregistrează o scădere de 2,9% (volum total 3.174 unităţi). Şi în februarie cel mai căutat model la export a fost Dacia Duster (13.077 unităţi), urmat de Sandero (4.227 unităţi) şi Logan (4.154 unităţi).

Înmatriculările de autoturisme noi în România au urcat cu 54% în primele două luni ale anului faţă de perioada similară din 2011, la peste 9.000 de unităţi, cea mai semnificativă creştere din UE ca procent, în timp ce piaţa europeană s-a contractat cu 8,3%, conform datelor prezentate joi de constructorii auto.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO