Auto

Piaţa auto din România va fi influenţată de noua taxa de poluare

Piaţa auto din România va fi influenţată de noua taxa de poluare

Foto: Shutterstock

Autor: Gabriel Botezatu

11.01.2012, 12:57 1767

Tendinţa de creştere uşoară în acest an a pieţei auto la nivel internaţional se va regăsi şi pe plan local, însă vânzările vor fi influenţate şi de noua formă a taxei de poluare, care va descuraja puternic tranzacţiile cu maşini second-hand, apreciază analiştii companiei de consultanţă Ernst&Young.

Vânzările de autovehicule la nivel mondial vor creşte anul acesta modest, cu doar 3%, pe fondul temperării cererii pe pieţele emergente şi stagnarea pe cele dezvoltate, estimează analiştii companiei.

"Tendinţele care se conturează pe piaţa auto pentru 2012 la nivel global şi regional se vor regăsi într-o anumită măsură şi pe plan local. În România însă, evoluţia cererii şi a vânzărilor va fi nuanţată de cadrul legislativ intern, care a marcat piaţa auto în mod semnificativ în ultimii ani. Este vorba despre noua formulă a taxei auto care va descuraja puternic tranzacţiile cu maşini second-hand înmatriculate înainte de 2007 şi despre gura de oxigen pe care o reprezintă programul Rabla pe piaţa internă. Dacă 2011 a însemnat un an de stabilizare a vânzărilor după picajul din perioada 2008-2010, anul acesta se înscrie într-o anumită continuitate, cu evoluţii rezervate, dar pozitive şi apetit pentru sustenabilitate", a declarat Andra Caşu, tax senior manager în cadrul Ernst&Young România.

Legea privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, promulgată de preşedintele Traian Băsescu, prevede o reducere a taxei de poluare cu până la 25% faţă de valorile prevăzute anterior. Pentru autovehiculele înmatriculate înainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitată de către cumpărător la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate asupra maşinii.

Din analiza reprezentanţilor companiei la nivel global reiese că intensificarea competiţiei între producătorii internaţionali de piese auto de origine va pune presiuni pe lanţul de aprovizionare din industria de profil. Economiile emergente, în special China, au devenit cele mai mari pieţe pentru o serie de producători de piese cu operaţiuni globale. În consecinţă, aceşti producători se confruntă cu situaţia în care trebuie să îşi apere cota de piaţă în statele de origine, concomitent cu nevoia de câştiga teren în pieţele emergente.

"Printre tendinţele de anul trecut, care vor continua să aibă un impact semnificativ şi în 2012 se numără creşterea transparenţei privind situaţia lanţului de aprovizionare şi continuarea colaborării pentru a dezvolta motoare şi vehicule cu emisii scăzute pentru a răspunde presiunilor legislative. Cu toate acestea, cererea pentru aceste tipuri de autovehicule va rămâne în continuare scăzută", se arată în comunicat.

În România, piaţa autovehiculelor a scăzut progresiv din anul 2008, când au fost vândute 324.080 de unităţi, în scădere cu aproape 12%, iar în 2009 a fost înregistrat un declin de 54%, la 147.962 de unităţi. În 2010, vânzările de auto s-au redus cu 19%, la 119.417 unităţi.

Numărul autoturismelor noi înmatriculate anul trecut în România a scăzut cu 13,5%, la 81.709 unităţi.

Ernst & Young este o companie internaţională de consultanţă, cu 152.000 de angajaţi în 140 de ţări şi afaceri de aproape 230 miliarde dolari în anul 2011. În România, compania este prezentă din anul 1992.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO