Auto

Piaţa autovehiculelor a crescut cu 18,6% în primele 11 luni, la 109.716 unităţi

Piaţa autovehiculelor a crescut cu 18,6% în primele 11...

Autor: Marius Oncu

18.12.2015, 15:20 189

"Această consolidare a creşterii de până acum are loc în condiţiile în care vânzările în luna noiembrie 2015 au fost cu 3,1% mai mici decât cele din luna octombrie", potrivit unui comunicat al APIA.

În continuare, vânzările pe piaţa din România sunt susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora în total fiind, atât în luna noiembrie, cât şi pe ansamblulul celor 11 luni din 2015, de 73%, faţă de 27% în cazul persoanelor fizice.

Pe segmentul autovehiculelor rulate în acest an s-a manifestat, în continuare, o tendinţă de creştere a importurilor, care ajung să înregistreze, după 11 luni din 2015, o creştere de 12,9%, comparativ cu perioada similară din 2014 (aproximativ 227.000 unităţi în 2015 faţă de circa 201.000 în 2014, mare parte dintre acestea fiind nefiscalizate).

Astfel, la 11 luni se înregistrează un raport de 3,1 la 1 între numărul de autoturisme rulate din import şi cel al vânzarilor de autoturisme noi, similar cu cel care se înregistra după aceeaşi perioadă din anul 2014.

În luna noiembrie în România au fost produse 30.138 de autovehicule, cu 12,6% mai puţin decât în luna similară din 2014. Cu această cifră, după primele 11 luni ale anului 2015, se înregistrează o producţie totală de 358.914 unităţi, în scădere cu 1,4% comparativ cu perioada similară din anul trecut.

Dintre acestea, 314.165 au fost produse de către Dacia şi 44.743 de către Ford. Volumele cele mai mari le-a înregistrat modelul Dacia Duster, din care, în aceste 11 luni au fost fabricate 156.386 unităţi, cu 2,7% mai puţin comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2014, urmat de Dacia Logan - 66.232 unităţi, în scădere cu 10,1% faţă de aceeaşi perioadă a anului 2014, Dacia Sandero - 53.189 unităţi, în urcare cu 26,6%, Ford B-MAX - 44.743 unităţi, cu 9% mai puţin decât în 2014 şi Dacia Logan MCV - 38.358 unităţi, cu 0,2% mai mult decât în 2014.

Exporturile s-au situat la 331.522 unităţi în scădere cu 1,2% comparativ cu perioada similară din 2014. Cel mai exportat model în primele 11 luni din 2015 a fost Dacia Duster - 150.762 unităţi, în scădere cu 1%, urmat de Dacia Logan - 52.050 unităţi, în scădere cu 16,4%, Dacia Sandero - 48.134 unităţi, în urcare cu 32%, Ford B-MAX - 44.617 unităţi, mai puţin cu 8,9%, şi Logan MCV - 35.959 unităţi, în creştere cu 1%.

Din producţia realizată primele 11 luni, 92% a fost exportată, procent similar cu cel înregistrat şi anul trecut în acelaşi interval.

Vânzările au crescut cu 18,6%, la 109.716 unităţi. Autoturismele, care reprezintă 81,5% din acest volum, respectiv 89.437 unităţi, înregistrează o creştere de 16,9% faţă de aceeaşi perioadă din 2014, iar vehiculele comerciale (marfă şi persoane), una de 26,8%.

La autoturisme, după 11 luni din 2015 top-ul pe mărci este condus de către Dacia, cu 30.842 de unităţi (34,5% din total piaţă), urmată de Volkswagen cu 9.077 unităţi (10,1%); Skoda 8.146 unităţi (9,1%); Ford 5.550 unităţi (6,2%); Renault 5.512 unităţi (6,2%); şi Opel, 3.282 unităţi (3,7%).

Dacia Logan este cel mai bine vândut model în primele 11 luni, cu 14.558 unităţi livrate, urmat de Dacia Duster - 5.965 unităţi, Dacia Sandero - 5.230 unităţi, Skoda Octavia - 3.602 unitaţi şi Dacia Logan MCV - 2.928 unităţi.

Pe clase de autovehicule, piaţa românească a înregistrat scădere la Clasa A, de 4,1%, şi Clasa E, de 5,6%. Restul consemnează creşteri, unele chiar semnificative Clasa MPV - 51,5%, SUV - 24%, Clasa C - 19,1%, Clasele D şi F - 5,1%.

Autoturismele diesel continuă să domine piaţa în funcţie de tipul de combustibil, cu o pondere în primele 11 luni de 53,1%, însă, în continuă scădere de la începutul anului 2015 (67,4% în ianuarie) şi mai mică decât cea din perioada ianuarie-noiembrie 2014 (55,7%). Situaţia din piaţă ne arată faptul că, din primle zece mărci/modele cele mai vândute, 8 mărci şi respectiv 6 modele au o pondere a vânzărilor cu motorizări diesel peste această medie (53,1%).

Vânzările de autoturisme hibride sau electrice s-au situat în primele 11 luni la 463 de autoturisme noi (din care 28 electrice 100%), mai mult decât dublu (125%) comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, când au fost vândute 206 unităţi (din care doar 7 erau electrice 100%).

În funcţie de culoarea preferată, în primele 11 luni cele mai multe autoturisme noi vândute au fost de culoare albă - 35,3%, urmate de cele gri - 22,1% şi cele albastre - 17,4%.

Aproape o treime, 32,2%, din autoturismele comercializate sunt de provenienţă autohtonă, 19,2% sunt import Germania, 10% din Cehia, 8,1% din Spania şi 7,5% din Franţa. În acest context, vânzările de autoturisme din producţia autohtonă au crescut în primele 11 luni cu 23,6% faţă de aceeaşi periodă a anului trecut, în timp ce vânzările de autoturisme din import au înregistrat o creştere mult mai redusă, respectiv de 13,9%.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO