Auto

Pleacă americanii, vine un joint-venture turco-american: Ford vinde uzina de la Craiova către Ford Otosan din Turcia – un grup controlat de Ford Motor Company şi proprietarul Arctic Găeşti – într-o tranzacţie de 715 mil. euro

Pleacă americanii, vine un joint-venture turco-american:...

Autor: Bogdan Alecu

15.03.2022, 00:08 30861

În urma reorganizării la nivel mondial uzina de la Craiova este „transferată“ către Ford Otosan, un joint-venture între Koç Holdings, cea mai mare companie din Turcia cu afaceri de peste 30 mld. euro, şi Ford Motor Company. Koç Holdings deţine deja în România Arctic şi a investit acolo deja 320 mil. euro.

Uzina Ford de la Craiova va intra în portofoliul celor de la Ford Otosan, în urma unei decizii adoptate de Ford Motor Company oda­tă cu reorganizarea gigantului american la nivel internaţional. Uzina din România va fi vândută într-o tranzacţie împărţită în două „tranşe“ - prima de 575 mil. euro, iar o a doua de 140 mil. euro condiţionată de vo­lu­me. În prezent Ford România este al doilea cel mai mare jucător din industria auto lo­ca­lă, cu afaceri anuale de circa 2 mld.euro.

Ford Otosan este un adevărat „gigant“ în Turcia, cu trei uzine şi o divizie de cer­ce­tare şi dezvoltare. Ford Otosan (Ford Oto­mo­tiv Sanayi A.Ş.), este deţinută de Ford Motor Company în proporţie de 41% şi de Koç Holding A.Ş tot în proporţie de 41%, iar 18% din companie se tranzac­ţio­nea­ză la bursă. Ford Otosan are 11.000 de an­ga­jaţi, ex­porturi de aproape 6 mi­liar­de de dolari şi pro­duce anual 455.000 de ve­hi­cule comer­cia­le, 70.000 de mo­toare şi 140.000 de tre­nuri de ru­lare. Prin pre­lua­rea uzinei de la Craiova Ford Otosan mar­chează ast­fel in­tra­rea pe piaţa Uniu­nii Europene.

Koç Holding, ac­ţio­narul Ford Otosan, este deja prezent în Ro­mânia prin Arçelik, pro­prie­tarul Arctic. Arçelik a derulat deja inves­tiţii de 320 mil. euro la Arctic, inclusiv investiţia de 150 de mi­lioane de euro în noua fabrică de la Ulmi, ju­deţul Dâmboviţa.

„Acest transfer arată mo­dul în care Ford valo­ri­fică par­te­ne­riatele sale stra­tegice cu pri­vire la folosirea cât mai efi­ci­en­tă a re­sur­selor exis­ten­te prin investiţii co­mu­ne, be­neficiind în ace­laşi timp de experien­ţa ex­tinsă a Ford Otosan.“

„Salutăm aceas­tă oportunitate de a conso­lida par­teneriatul nos­tru cu Koç Holdings prin Ford Otosan şi de a dezvolta împreună acest joint venture. Acti­vitatea fabricii din Craiova este un succes şi considerăm că prin experienţa şi expertiza Ford Otosan în elec­trificare şi vehicule comerciale aceasta poate ajunge la un nivel de dezvoltare şi mai ridicat“, a mai spus el.

Americanii au anunţat deja de un an de zile faptul că la Craiova vor produce o nouă utilitară, care va avea şi o versiune electrică, astfel încât planul lor deşi anunţat astăzi, a fost realizat în urmă cu cel puţin 12 luni în urmă. Anunţul însă vine la doar câteva zile de la vizita Kamalei Harris, vicepreşedintele SUA, care a venit la Bucureşti săptămâna trecută, vineri 11 martie, însă în contextul războiului din Ucraina.

De partea cealaltă, Ford a anunţat că la Craiova va fi produs din 2024 un model Puma electric, pe lângă viitoarele Transit şi Tourneo Courier, care tot din 2024 vor avea o versiune electrică produsă tot în România. De anul viitor cele două noi utilitare vor intra în producţie, iar spre finalul acestui an va fi oprită producţia SUV-ului EcoSport.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro
AFACERI DE LA ZERO