Auto

Povestea lui Herbert Stein, de la vânzarea a câteva Fiat-uri pe lună în 1993, la vânzarea AutoItalia în 2011

Povestea lui Herbert Stein, de la vânzarea a câteva Fiat-uri pe lună în 1993, la vânzarea AutoItalia în 2011

Autor: Bogdan Alecu

04.05.2011, 16:20 1953

În 1993, un cetăţean austriac,crescut în Italia şi de origine israeliană a fost primul străincare a investit în industria auto locală. În 2011, Herbert Steindevine primul importator de maşini care îşi vindebusinessul.

Herbert Stein s-a lansat înbusiness-ul românesc în urmă cu 18 ani, când singurul om de afacericare mai importa maşini în România era Ion Ţiriac. În 1993, cândStein a lansat AutoItalia, singurii importatori oficiali prezenţiîn România erau cei deţinuţi de Ion Ţiriac - Romcar, pentru marcaFord, şi Autorom, pentru Mercedes-Benz -, listă completată şi deRenault. AutoItalia a început vânzând maşini Fiat, dar portofoliulcompaniei a crescut pe parcurs, fiind completat de mărcile premiumale concernului Fiat - Alfa Romeo, Lancia şi mai târziu Maserati.Pe lângă acestea, s-au integrat şi branduri precum SsangYong, HondaMotorcycles, dar şi Infiniti, brandul premium al grupului Nissan.Probabil cel mai mare insucces al AutoItalia a fost "ratarea"brandului Ferrari, mult dorit în portofoliul AutoItalia, dar caredin mai 2007 este reprezentat în România de compania Forza Rossa,controlată de Ion Bazac, fost ministru al sănătăţii din partea PSD,şi soţia sa, Camelia Bazac, care a fost şi primul brand managerpentru Maserati în cadrul AutoItalia.

În prezent, AutoItalia deţinelicenţa pentru 13 branduri: Fiat, Fiat Comerciale, Alfa Romeo,Lancia, Infiniti, SsangYong, Maserati, Abarth, Honda Motorcycles şiscuterele Segway, la care s-au adăugat de la începutul anului şiChrysler, Jeep şi Dodge, după semnarea unui acord preliminar cugrupul Fiat şi pentru acestea.

După mai multe zvonuri desprevânzarea companiei în ultimul an, Herbert Stein a ajuns la oînţelegere cu firma israeliană Mediterranean Car Agency pentruvânzarea AutoItalia, importatorul mărcilor grupuluiFiat, SsangYong, Infiniti şi al motocicletelor Honda pe piaţalocală, potrivit unei surse din industrie. Tranzacţia se situeazăîn jurul a 20 de milioane de euro şi depinde de îndeplinirea unorcondiţii. Mediterranean Car Agency deţine importurile Fiat înIsrael şi este controlată de omul de afaceri Michael Levy.

Michael Levy, cel care va prelua AutoItalia, este fiul lui EnnioLeah Levi, un industriaş italian care a imigrat în Israel în 1979,după ce familia sa a înfiinţat în 1971 o fabrică de textile.Importatorul Fiat, Levy Mediterranean, a fost înfiinţat în 1989.Unul dintre semnalele unei tranzacţii a fost la sfârşitul anuluitrecut, când AutoItalia a împrumutat 9,5 milioane de euro de laMediterranean Car Agency. Compania a gajat împrumutul cu mai multeproprietăţi imobiliare situate în bulevardele Colentina şiTimişoara din Bucureşti, la cea din urmă adresă aflându-se şi sediucentral al companiei.

Vânzarea grupului AutoItaliareprezintă primul exit de pe piaţa auto locală şi vine la doi anide la începutul crizei, interval în care vânzările de maşini s-aumicşorat cu aproape 70% faţă de nivelul atins în 2007 şi 2008. Înprezent, reţeaua AutoItalia este alcătuită din peste 40 deshowroomuri, dintre care trei sunt parte a AutoItalia Showroom,divizia de retail a grupului. Afacerile grupului AutoItalia auatins anul trecut un nivel de aproximativ 60 milioane de euro,potrivit estimărilor ZF, după ce în 2009 acestea au fost de peste92 milioane de euro.

Printre contractele care Stein leva lăsa moştenire noilor proprietari se numără şi cel cu Mercadia,compania lui Dinu Patriciu care deţine lanţul de băcănii Mic.ro şicu care a semnat anul trecut un contract în valoare de aproximativ100 de milioane de euro pentru livrarea a 1.000 de utilitare FiatDucato transformate în magazine mobile, acestea urmând a fi livrateîntr-un interval total de 18 luni. Mai mult, în condiţiile în careDinu Patriciu doreşte extinderea reţelei magazinelor mobile la untotal de 2.000 de unităţi, numărul de vehicule comerciale Fiatpoate să crească cu încă 1.000 sau cu un contract nou, tot de 100de milioane de euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO