Auto

Povestea românului care a "creat" una dintre cele mai populare maşini din Europa. ”Am început să desenez automobile de când eram copil. În facultăţile din România nu sunt cursuri şi era greu de convins profesorii că tu îţi doreşti aşa ceva”

Autor: Bogdan Alecu

02.07.2016, 10:48 2893

A început să deseneze maşini de pe băncile şcolii, iar la Universitatea de Arhitectură din Cluj le explica profesorilor cum îşi dorea să devină designer auto, meserie aproape necunoscută din românia. Victor Sfiazof a luat prin surprindere anul acesta industria auto, după ce şi-a pus semnătura pe Renault Kadjar, crossoverul pe care pariază constructorul francez pentru revenirea în segment.

Are 32 de ani şi desenează maşini aproape de „kilometrul zero“ al Capitalei, în Centrul de Design al Renault de la Bucureşti, într-o clădire cochetă, construită înainte de cel de-al doilea război mondial şi unde anterior îşi avea sediul Ambasada Elveţiei la Bucureşti.

„Sunt două căi prin care comerţul şi investiţiile pot dezvolta relaţiile între cele două ţări. Cred că relaţiile economice dintre SUA şi România sunt puternice şi pot deveni foarte puternice“

Victor Sfiazof a devenit anul acesta primul român care şi-a pus semnătura pe un automobil de serie din gama Renault şi, cu toate că la prima vedere nu pare un lucru extraordinar, acesta este visul oricărui designer.

„Pot spune doar că proiectând modele de producţie de serie şi nu concepte, aduc renume designerului şi îl fac cunoscut în industrie, mai mult nu pot comenta“, explică Victor Sfiazof după ce a fost întrebat dacă a primit oferte de angajare după ce a semnat schiţa pentru Renault Kadjar.

Citiţi articolul integral pe Business Magazin

Dintre  acestea, s-au ales trei, două de la Paris şi unul de la Bucureşti, iar proiectul lui Victor Sfiazof a fost cel câştigător. Proiectul a fost transferat la Paris, iar echipa de acolo l-a definitivat. În ceea ce priveşte rezultatele, designerul-şef al Renault afirma că, „dacă Victor Sfiazof contină în acest ritm,  s-ar putea să fiu nevoit să-mi caut un alt job“.

Ce nu se ştia până acum este că Victor Sfiazof a semnat designul şi pentru un model Dacia – primul Duster Concept, prezentat în cadrul Salonului Auto de la Geneva în 2009, cu un an înainte ca SUV-ul autohton să fie lansat oficial, dar într-un design cu totul diferit.
Dar totul a început din copilărie, când, ca orice pasionat de maşini, desena siluete ale acestora pe orice bucată de hârtie pe care o prindea.

„Întotdeauna mi-am dorit să proiectez maşini. Am început să desenez automobile de când eram copil la şcoală. Am văzut la TV un documentar despre proiectarea maşinilor şi de atunci ştiam că asta doresc să fac. Dar în facultăţile din România nu sunt cursuri pentru desenat automobile şi era greu inclusiv greu de convins profesorii că tu îţi doreşti aşa ceva deoarece nici măcar ei nu cunoşteau domeniul“, îşi aminteşte designerul român. El s-a născut la Satu Mare, iar după finalizarea liceului în oraşul natal a plecat la Universitatea de Arhitectură din Cluj, unde însă nu a putut urma cursuri de design auto.

Tocmai din acest motiv oficialii centrelor de cercetare şi dezvoltare din cadrul Grupului Renault se implică direct în dezvoltarea de noi programe pentru studenţi şi în special de actualizarea ariei curiculare la nevoile pieţei din prezent.
„Am discutat cu universităţile de arhitectură pentru a avea cursuri speciale pentru design auto. Am venit aici în septembrie anul trecut şi am vizitat universităţile din Cluj, Bucureşti şi va urma Braşov. Vedem un potenţial uriaş. Vrem să extindem centrul de design de la Bucureşti în următorii trei ani. Nu avem un target de designeri, dar vrem să dezvoltăm studenţii pentru a avea posibilitatea de a angaja în viitor. Dacă avem deja o legătură bună cu şcoala şi oameni talentaţi, este mai uşor şi să-i angajăm“, a spus Jean Philippe Salar, directorul de design al centrului de la Bucureşti.

La universitatea de arhitectură din Bucureşti sunt specializări pentru arhitectură, urbanism şi arhitectură de interior mobilier şi amenajări interioare, nu şi design auto.
„În România nu există cursuri pentru design auto, profesorii au fost greu de convins în facultate de această ramură. Renault m-a recrutat la un workshop organizat la Cluj înainte ca centrul de design din Bucureşti să fie deschis şi am fost selectat pentru un internship“, a spus Victor Sfiazof.

În opinia sa, un tânăr designer trebuie să se bazeze în primul rând pe munca sa şi să creeze cât mai multe schiţe. „Trebuie să studieze foarte mult industria auto. Designerii trebuie să ştie că dacă au talent şi determinare pot reuşi“.
Care este maşina visurilor pentru tânărul designer? „Ferrari GTO, dar nu modelul nou, ci cel clasic din anii ’60. Este pentru mine cea mai frumoasă maşină din lume. Sunt multe maşini frumoase în lume acum, dar vechile Ferrari au un design foarte senzual şi probabil m-au inspirat.“

Într-un interviu acrodat BM, Laurens van den Acker declara că până acum designerii din Europa de Est, inclusiv România, erau dezavantajaţi deoarece au crescut într-un mediu în care nu aveau acces direct la o gamă variată de automobile şi implicit nu au avut posibilitatea de a vedea pe viu tot atâtea maşini precum poate vedea un german sau un francez. Pe de altă parte, Victor Sfiazof consideră că acest dezavantaj a fost depăşit tocmai pentru că în România internetul a cunoscut o dezvoltare extraordinară în ultimul deceniu, iar fiecare român interesat a putut avea acces la orice informaţie.

„Nu contează din ce ţară vii, atât timp cât eşti talentat şi eşti determinat poţi urca în top. Dacă vrei să vezi maşini, poţi călători oriunde acum sau le poţi vedea pe internet. Eu am fost des în Franţa, am fost la expoziţii de maşini clasice pentru a mă inspira pentru viitoarele proiecte“, explică designerul.

Un alt proiect câştigat de Victor Sfiazof este cel pentru Alpine Vision Gran Turismo, un supercar proiectat exclusiv pentru jocul video Gran Turismo 6 de pe PlayStation. Pentru acest proiect a concurat alături de alţi 14 designeri ai Renault.
În cazul proiectului Kadjar este pentru prima dată când centrul de la Bucureşti proiectează designul exterior al unui model Renault, altul în afară de cele proiectate pe platforma Logan. Până acum designerii români se mai ocupau de designul interior sau de tapiţerii.
Ce modele proiectate la Bucureşti vor urma? Biroul de design de la Bucureşti al Renault alături de Renault Technologie Roumanie a intrat „în linie dreptă“ cu viitorul Duster, cea de-a doua generaţie a SUV-ului Dacia aşteptat în 2018, la opt ani de la lansarea primului model.

Este cel mai important proiect derulat în prezent, în condiţiile în care Duster, comercializat atât sub brandul Dacia, cât şi Renault dar şi Nissan, este cel mai bine vândut model al Grupului Renault la nivel mondial.
Potrivit lui Laurens van den Acker, designul viitorului Duster nu era complet gata în septembrie anul acesta, dar a fost adoptată decizia finală. Acum proiectul este în România pentru a fi dus spre realizare.
Miza lui Duster este însă mai mare, fiind printre puţinele modele create vreodată sub imaginea de maşină comercializată pe toate continentele, Asia, Europa, Africa şi America de Sud.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO