Auto

Producatorii integrati, al doilea val al investitorilor in automotive

23.08.2007, 18:27 24

Investitiile probabile ale celor mai mari producatori americani de automobile GM si Ford arata ca in Romania vine acum al doilea val al investitiilor din automotive, si anume al integratorilor, in conditiile in care intre1995 si 2006 cele mai mari investitii din domeniu au fost cele ale producatorilor de componente auto.
Chiar daca ACEA (Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile) estimeaza ca atractivitatea investitionala a Romaniei in segmentul automotive va scadea treptat in urmatorii trei ani, deocamdata tot mai multi producatori din domeniu anunta proiecte de dezvoltare sau de implantare a facilitatilor de productie pe piata locala.
Motivele principale ale unei investitii de acest gen, costurile mai scazute cu forta de munca in comparatie cu cele de pe pietele vestice, cheltuieli de productie relativ mai mici si costuri logistice mult mai avantajoase (fata de cele ale siturilor de productie din tarile asiatice) datorita apropierii de pietele de desfacere europene, stimuleaza inca producatorii internationali sa relocheze sau sa construiasca in Romania noi fabrici.
Daca pana la finele anului trecut investitiile din domeniu totalizau aproape 2,5 miliarde de euro, numai pentru anul in curs ARIS indica o suma in jur de 1miliard de euro. Cifra este verosimila daca luam in calcul chiar si numai investitiile Renault la Mioveni si ale producatorilor de automotive, in special in vestul tarii, precum Delphi Pakard, Lisa Draxlmaier sau Bosch.
Asa a inceput dealtfel cursa dezvoltarii industriei automotive din Romania, cu investitiile mici de la mijlocul anilor 1990, a producatorilor straini de componente. In cautare de reducere a costurilor si de marje de profit tot mai mari, acestia au inceput relocarile din tari precum Germania, Franta sau Italia, mai intai in Polonia, Slovacia, Ungaria si apoi Romania. Primele activitati au fost demarate prin preluarea de companii de stat cu o situatie financiara precara, care pana la acea vreme produceau in special pentru Dacia. Un exemplu concret este compania Magnetto Wheels, fosta Roti Auto Dragasani, care a fost preluata de grupul italian cu acelasi nume.
Dupa consolidarea afacerilor au urmat investitii greenfield in facilitati proprii si extinderea treptata chiar si pana la 4-5 situri de productie in diferite orase. 2007 a fost pentru segment mai mult decat anul de bilant. A adus mai mult decat cresterea industriei de profil la univel estimat de 3,68 mld. euro, cu 53,3% mai mult decat nivelul de 2,4 miliarde de euro, potrivit vicepresedintelui Automobile Dacia, Constantin Stroe. Rezultatul clar al investitiilor din automotive s-a vazut in startul procesului de privatizare a uzinei Daewoo Craiova si in intentiile GM de a construi o uzina pentru marca Opel la Cluj.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO