Vânzările de autoturisme şi vehicule comerciale uşoare noi de pe piaţa românească sunt estimate să crească cu 1,1% în acest an, comparativ cu 2024, România fiind, alături de Slovacia, singurele pieţe din Europa Centrală care vor încheia 2025 pe plus, arată raportul PwC Autofacts realizat pe pieţele din România, Polonia, Cehia, Ungaria şi Slovacia.
”Piaţa autoturismelor noi a încheiat anul 2024 relativ bine şi perspectivele sunt optimiste pentru 2025. Tendinţa este încurajatoare având în vedere fenomenul de îmbătrânire accelerată a parcului auto din România. Pentru a limita acest fenomen sunt necesare măsuri de stimulare a achiziţiei de maşini noi, de exemplu un nou sistem de taxare a autoturismelor pe principii ecologice. O astfel de măsură este prevăzută în PNRR şi ar trebui îndeplinită pentru cererea de plată numărul patru, în iunie, conform autorităţilor”, spune Daniel Anghel, Country Managing Partner şi Liderul industriei auto PwC România.
În opinia lui, taxarea pe principii ecologice poate lua în considerare măsuri care sunt conforme cu legislaţia europeană şi sunt aplicate de alte state membre, precum revizuirea impozitului anual prin introducerea componentei de mediu, contribuţia de mediu la înmatricularea autoturismelor sau introducerea contribuţiei pentru circulaţie
România are al treilea cel mai îmbătrânit parc auto din Uniunea Europeană, cu o medie de vârstă de 15,4 ani, comparativ cu media UE de 12,5 ani, fiind depăşită de Cehia (16,2) şi Grecia (17,5), potrivit celui mai recent raport al Asociaţiei Europene a Producătorilor de Automobile (ACEA) - Vehicles on European roads January 2025.
Pe şoselele din România circulau 8,1 milioane autoturisme în 2023, conform aceluiaşi raport, din care 6,5 milioane sunt mai vechi de 10 ani. Doar 1,5% sunt electrice, plug-in hybrid sau hybrid electric.
Reducerea subvenţiei de la 10.000 euro la 5.100 de euro în 2024 a dus la scăderea vânzărilor de vehicule electrice în România cu peste 30%.
Datele din raportul PwC Autofacts arată că Dacia rămâne prima marcă de autoturisme ca vânzări la nivel naţional, cu o cotă de 30,2%, în ciuda unei scăderi de 2,8% în 2024 faţă de anul precedent. Doar Toyota (21,5%), Hyundai (16,9%) şi Mercedes-Benz (13,2%) au depăşit creşterea de 4% a pieţei, Hyundai devansând Skoda şi Mercedes-Benz pe Suzuki.
Raportul estimează că vânzările de vehicule comerciale uşoare vor scădea cu 7,5% în 2025, Renault reducându-şi vânzările aproape la jumătate. Cu toate acestea, segmentul vehiculelor utilitare uşoare ar trebui să se redreseze până în 2028, alături de creşterea puternică a numărului de autoturisme, avansul total fiind estimat la peste 20% comparativ cu cel înregistrat în 2024.
După ce în 2024, producţia din România a crescut cu 9% faţă de 2023, la circa 560.000, din acest an va intra pe un trend descrescător.
“De la reluarea producţiei de vehicule utilitare uşoare în 2023, după o pauză de zece ani, volumul anual în 2024 a atins 84.000 de unităţi sau o cotă de 15,1%. Deşi se preconizează că ponderea producţiei de vehicule utilitare uşoare va creşte constant până în 2030, când va atinge o cotă de 21,8% din total, estimările arată că per total producţia auto din România (autoturisme şi vehicule comerciale uşoare) va scădea cu 2,7% anual între 2025 şi 2030”, notează raportul.
Declinul este rezultatul reducerii în continuare a producţiei Renault, în timp ce Ford va urma o traiectorie constantă, potrivit raportului Autofacts.