Auto

Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor, despre rezilierea contractului Lotului 3 Lugoj-Deva: Autostrada nu va rămâne muzeu

Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor, despre rezilierea...

Autor: Laura Albu

29.08.2019, 13:38 1082

Ministrul Transporturilor, Răzvan Cuc  explicat joi, într-o conferinţă de presă, care sunt problemele, dar şi persoanele vinovate de eşecul lucrărilor Lotului 3 Lugoj Deva. Acesta a dat însă şi asigurarea că „autostrada nu va rămâne muzeu”.

Răzvan Cuc a explicat parcursul negocierilor, cele 60 de neconformităţi identificate, precum şi persoanele vinovate. Pe lângă firma spaniolă, mai sunt vinovaţi inginerul consultant şi fostul director al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Narcis Neaga, spune ministrul.

Dintre cele 60 de neconformităţi, Cuc a enumerat: „avem o cedare de terasament pe secţiunea de la kilometrul 76 + 02, kilometrul 76 + 209, s-a emis un raport de neconformitate în 17.11.2011, cedare terasament kilometrul 57+300, kilometrul 57+500, pe partea dreaptă a proiectului; cedare de terasament kilometrul 58+500 pe partea stângă a proiectului, sunt longitudinale şi transversale pe suprafaţa stratului de balast stabilizat, în sectorul kilometrul 68+550, kilometrul 68+920 pe partea stângă a proeictului, fisuri longitudinale şi transversale pe suprafaţa stratului de balast stabilizat pe sectorul, kilometrul 68+550, 68+920 pe partea dreaptă a proiectului. Multe alte fisuri...” a explicat Răzvan Cuc la începutul conferinţei.

Ministrul a explicat şi nevoia prelungirii garanţiei. După cele cinci inspecţii făcute de Răzvan Cuc, în care acest susţine că nu a grăbit antreprenorul, firma spaniolă a cerut recepţia totală, însă comisia şi consultantul nu au fost de acord cu acest lucru. Cuc a fost de acord cu recepţia pentru Lotul 4 care nu avea probleme, fapt care a fost refuzat de antreprenor.

„În urmă cu trei săptămâni m-am deplasat la Hunedoara unde am avut o discuţie cu antreprenorul, el asigurându-ne că se poate face recepţia finală, comisia de recepţie fiind de altă părere, inclusiv consultantul. La acea dată am discutat cu constructorul şi i-am solicitat să ne dea o parte din autostradă, aproximativ 100 de metri pentru a putea deschide Lotul 4 care era perfect funcţional. S-a opus, nouă legea ne permite să facem recepţia parţială, nu erau neconformităţi pe acei 800 de metri, au fost preluaţi, a fost deschis Lotul 4. Ce ne-au spus cei de la firma respectivă? Următorul lucru: Faceţi recepţia pe tot lotul altfel nu vă dăm nimic”, a declarat ministrul.

Luni, ministrul şi reprezentanţii CNAIR au avut o discuţie la solicitarea firmei implicate în care au discutat prelungirea garanţiei, care a fost condiţionată de retragerea penalităţilor şi de micşorarea sumelor.. Reprezentanţii firmei spaniole au propus prelungirea garanţiei la 7 ani şi reducerea sumei de la 58 de milioane de lei la 11 milioane, precum şi anularea penalizărilor.

„Problema lor, pentru că în momentul în care pe kilometrii pe care i-am menţionat sunt probleme, compania (CNAIR, n.r.) m-a informat că poziţia experţilor din companie este aceea de a mări perioada de garanţie de la 4 la 10 ani. În acelaşi timp, Compania de Autostrăzi a emis o factură de penalităţi pentru neremedierea unor conformităţi în timpii în care trebuiau să remedieze şi pentru întârzierile din contract în cuantumul de 73 de milioane de lei, totodată valoarea garanţiei de bună execuţie a acestui contract este de 58 de milioane de lei”, a explicat ministrul Transporturilor.

„Chiar şi dânşii au admis că trebuie prelungită garanţia pentru anumite tronsoane. M-a informat domnul director (Scarlat n.r.) că se prefigurează această perioadă de opt ani. După care au revenit marţi la sediul Companiei (CNAIR, n.r.) unde au spus următoarele lucruri: că nu mai sunt de acord cu opt ani de zile, sunt de acord să dea garanţie doar 7 ani cu anumite condiţii 1. Ca compania să renunţe la acele penalităţi de 73 de milioane şi din totalul garanţiei de 58 de milioane care ar fi trebuit prelungită pentru acei opt ani să li se returneze o sumă astfel încât garanţia să rămână la suma de 11 milioane”, a adăugat Cuc.

Ministrul nu a fost de acord cu acest lucru: „Dacă, Doamne fereşte, apare o problemă la autostradă şi acea sumă de 11 milioane nu o acoperă? (...) Lucrurile nu merg aşa, nu au cum să meargă şi cum să funcţioneze. Nu asta este normalitatea.” a afirmat acesta.

„Lucrurile sunt clare: factura de penalităţi rămâne. Banii aceştia vor fi folosiţi în condiţiile în care vor fi, nu ştim dacă vor fi probleme în momentul de faţă, mâine, poimâine, într-o lună, în două luni. Garanţia va fi executată pentru că nu putem să ne jucăm, ba dăm garanţie 7 ani, ba dăm garanţie 8 ani, ba numai 58 de milioane, ba numai 11 milioane. Aici nu suntem la piaţa să negociem”, a concluzionat ministrul.

Cuc a mai declarat că CNAIR va prelua deja o parte din lucrările care nu au fost făcute la termen de antreprenor.

„După ce am făcut vizita la Hunedoara, li s-a dat o perioadă de 10 zile pentru a pune în siguranţă, vorbim de gardul perimetrului autostrăzii, vorbim de şanţurile pentru scurgerea apelor, pentru a putea fi deschis traficului acest lot de autostradă. Firma respectivă a avut termen de 10 zile, joia trecută s-au acoperit cele 10 zile. (...) Ce trebuiau ei să facă în acele 10 zile, va face CNAIR cu utilaje proprii” a explicat acesta.

„S-au grăbit unii să spună că autostrada va rămâne muzeu, nu va rămâne muzeu”, a asigurat ministrul.

Pe lângă compania spaniolă care a executat lucrările la Lotul 3 de austradă Logo-Deva, Cuc îi numeşete printre vinovaţi pe inginerul consultant care nu a observat neregulile lucrărilor dar şi Narcis Neaga, fostul director al CNAIR care nu şi-a respectat termenele şi nu a oferit informaţii pertinente asupra acestora către Minister.

Sorin Scarlat a declarat că şi inginerul consultant este vinovat de eşecul lucrărilor. „Va trebui să luăm nişte măsuri împotriva inginerului consultant. Pentru că dacă lucrurile dacă erau derulate aşa cum erau stipulate în contract nu cred că ajungeam în situaţia de astăzi”, a spus directorul CNAIR.

Ministrul Transporturilor a mai spus că Narcis Neaga l-a informat greşit, că i-a preluat informaţiile şi le-a susţinut public.

„Domul Neaga m-a informat că totul este ok. Domnul Neaga a spus că putem deschide lotul de autostradă undeva în luna iulie. Lucruri pe care le-am preluat şi le-am declarat şi eu. Pentru că ei (cei de la CNAIR) sunt cei care evaluează şi termenele şi calitatea şi aşa mai departe”, a mai declarat Cuc.

CNAIR a reziliat miercuri contractul Lotului 3 al Autostrăzii A1 Lugoj-Deva.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO