Auto

Reacţie CNAIR cu privire la declaraţiile preşedintelui Ford România: Se aşteaptă finalizarea tuturor documentelor necesare pentru ca şantierul să poată fi predat constructorului

Reacţie CNAIR cu privire la declaraţiile preşedintelui...

Autor: Bogdan Alecu

02.07.2019, 16:00 915

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a reacţionat la postarea lui Ian Pearson, preşedintele Ford România cu privire la construcţia drumului expres Piteşti-Craiova şi au subliniat că proiectul a fost urgentat, iar în prezent se aşteaptă finalizarea documentaţiilor pentru exproprieri. Pe de altă parte, înaintea alegerilor pentru Parlamentul European lucrările au demarat „oficial”, însă din 22 mai şi până la finalul lunii iunie nu s-a înregistrat niciun progres.

Din acest motiv, după ce a pierdut mai bine de o oră în traficul din Balş, oraşul de dinainte de Craiova dinspre Piteşti, preşedintele Ford România, Ian Pearson, a fost pe şantierul drumului expres pentru a inspecta lucrările – şantier care a început, teoretic, în zona Balş, primul tronson al drumului acţionând ca o centură ocolitoare pentru Balş şi Slatina, însă acolo a observat că nu există nicio activitate.

Ca răspuns la această postare, Ministerul Transporturilor, prin intermediul CNAIR, a subliniat c a urgentat perioada de proiectare la cele două tronsoane ale Drumului Expres Craiova – Piteşti, iar contractele pentru aceste tronsoane au fost semnate în luna decembrie 2018. Conform contractului, perioada de proiectare era de 12 luni, iar cea de execuţie de 24 de luni, pentru fiecare tronson.

„În urma discuţiilor dintre CNAIR şi constructori, s-a stabilit urgentarea proiectului prin scurtarea perioadelor de proiectare şi de execuţie, cât mai mult posibil. Astfel, pentru Tronsonul 2, care va fi construit în proximitatea localităţilor Balş şi Slatina, Proiectul Tehnic a fost aprobat încă din luna februarie 2019, deci cu 10 luni mai devreme decât termenul contractual. În acest moment se aşteaptă finalizarea tuturor documentelor necesare aprobării Hotărârii de Guvern de expropriere, pentru ca amplasamentul şantierului să poată fi predat constructorului”, se arată în comunicatul CNAIR. Ei au subliniat că, în plus, Constructorul a primit autorizaţii de construcţie pe acele sectoare pe care terenurile sunt în proprietatea statului, încă din data de 21 mai 2019, respectiv 28 iunie 2019.

Din momentul în care va începe construcţia si pe alte sectoare, CNAIR va continua să ajute constructorul ( Spedition UMB) să accelereze perioada de execuţie.

Îîn ceea ce priveşte Tronsonul 1, perioada de proiectare a fost devansată, iar Proiectul Tehnic a fost aprobat în luna mai 2019. Si aici perioada de proiectare a fost redusă cu 6 luni, ceea ce a permis începerea mai devreme a unor lucrări pregătitoare.

Miza drumului expres este una uriaşă. Americanii s-au angajat să producă la Craiova noul SUV Puma, ceea ce înseamnă ca la Craiova producţia să crească de la circa 140.000 de maşini în 2018 şi 2019, la peste 250.000 – 300.000 de unităţi începând cu anul 2020. Astfel, Ford România va concura direct cu Automobile Dacia pentru titlul de cea mai mare companie din România după cifra de afaceri – numai producţia de Puma ar valora peste 4 mld. euro, la care se adaugă EcoSport şi motorul EcoBoost.

„Constructorul a primit încă din data de 22 mai 2019 autorizaţie de construcţie pe anumite sectoare pe care lucrează şi în acest moment. Şi aici, terenurile pe care se lucrează sunt în proprietate publică. Această activitate va duce şi aici la reducerea termenului de execuţie şi implicit la finalizarea mai devreme a tronsonului. În acest moment, presiunile asupra constructorilor sunt inutile, deoarece suntem în faza în care se aşteaptă finalizarea documentelor necesare începerii lucrărilor şi pe sectoarele care nu au fost încă abordate”, spun oficialii CNAIR. Ei au subliniat că „nu se poate reproşa constructorilor că nu lucrează, deoarece aceştia se află contractual încă în perioada de 12 luni destinată proiectării” – cu toate că s-a anunţat oficial demararea lucrărilor de construcţie.

În ceea ce priveşte circulaţia din Balş, CNAIR spune că „face eforturi pentru fluidizarea circulaţiei in zona Bals, prin implementarea unui sistem de semaforizare inteligent”.

Pe de altă parte, DN6, Bucureşti-Alexandria-Craiova este aproape impracticabil pe câţiva kilometri în judeţul Olt şi implicit nu poate prelua traficul dinspre Bucureşti şi Constanţa. Acel tronson este blocat în justiţie potrivit CNAIR şi implicit pe el nu se pot face decât lucrări de mentenanţă, însă aproape o bandă întreagă este acoperită cu pietriş. Mai mult, pe DN6 există centuri ocolitoare la Alexandria, Roşiori şi Caracal, iar una în construcţie (de trei ani de zile) la Mihăileşti, în timp ce între Piteşti şi Craiova nu există nicio centură ocolitoare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO