Auto

Registrul Auto Român spune că este ilegală eliminarea sistemelor de reducere a emisiilor poluante, dar tot mai multe serviceuri promovează „soluţii minune”

Registrul Auto Român spune că este ilegală eliminarea...

Autor: Bogdan Alecu

21.07.2016, 12:56 20387

Bucureştiul este tot mai „asediat” de autovehicule poluante, în special vehicule cu motoare diesel care emit foarte mult fum, iar mai nou, apar firme specializate în eliminarea filtrelor de particule şi chiar a sistemului de catalizare. Mai mult astfel de serviceuri promovează direct serviciul prin care elimină sistemele de reducere a poluării, în condiţiile în care noxele emise de motoarele diesel sunt cancerigene, duc la creşterea substanţială a efectului de seră şi reprezintă un disconfort major pentru oameni mediu. Cu toate acestea, serviceurile promovează direct astfel de soluţii, cerând câteva sute de lei pentru o astfel de modificare. Mai mult, pe principalele formuri şi cluburi auto, sunt discuţii despre cum pot fi eliminate, ilegal, aceste sisteme.

„Eliminarea sistemelor de reducere a emisiilor poluante reprezintă o practică ilegală, legislaţia din domeniu, respectiv OG 78/2000 şi OG 81/2000 cu modificările şi completările ulterioare, specificând faptul că modificarea unui vehicul trebuie falidată de Registrul Auto Român, precum şi că în intervalul dintre două inspecţii tehnice deţinătorul vehiculului rutier are obligaţia de a asigura menţinerea acestuia într-o stare tehnică corespunzătoare, în vederea încadrării în normele tehnice privind siguranţa circulaţiei rutiere, protecţia mediului şi categoria de folosinţă conform destinaţiei”, a declarat pentru ZF George Adrian Dincă, directorul general al Registrului Auto Român.

În acelaşi timp, RAR se asigură că vehiculele sunt în configuraţia de la data omologării prin următoarele mijloace: verificări efectuate la orice prezentare a unui vehicul la sediile RAR, verificări în trafic, supravegherea sistemului naţional de ITP. „Suplimentar faţă de acţiunile precizate anterior, verificarea agenţilor economici din domeniul auto şi, nu în ultimul rând, informarea publicului larg asupra consecinţelor unor astfel de practici, reprezintă, de asemenea, priorităţi ale instituţiei noastre”, a spus directorul RAR.

Eliminarea filtrului de particule, anularea EGR-ului (sistemul de recirculare a gazelor de eşapament prin care se reduce emisiile poluante de oxizi de azot), pe lângă amânarea la nesfârşit a reviziilor alături de utilizarea unor combustibili de slabă calitate, din provenienţe incerte sunt doar câteva dintre metodele prin care românii cresc semnificativ şi voluntar poluarea. Astfel, din maşini Euro 3, 4 sau 5, ei poluează precum un non-euro, cu toate că au plătit o taxă aferentă nivelului oficial de poluare.

Anul trecut Ministerul Mediului se grăbea să anunţe o „amendă-record” pentru Volkswagen, în contextul în care investigaţia era abia la început, în timp ce de ani de zile au apărut discuţii pe forumuri şi chiar ateliere specializate în operaţiuni prin care un automobil devine mult mai poluant şi mai toxic pentru ceilalţi, iar aceştia îşi continuă businessul fără probleme.

O maşină cu probleme la EGR sau cu filtrul de particule eliminat este uşor de recunoscut în trafic – atunci când accelerează totul devine negru din cauza fumului gros eliminat pe ţeava de eşapament, iar multe dintre ele continuă să scoată acel fum negru şi la mers constant, pietonii şi ceilalţi participanţi la trafic fiind astfel nevoiţi să suporte gazul cancerigen. Coincidenţă sau nu, în România cel pulmonar este cea mai răspândită formă de cancer, responsabil pentru cele mai multe decese, anual fiind vorba de 8-9 mii de noi persoane cu această formă, iar numai în 2013 spre exemplu au murit aproape 9.000 de oameni din cauza cancerului pulmonar.

În din Vest, în special Germania, unde în majoritatea oraşelor nu poţi intra cu maşini care nu respectă normele Euro 4 cel puţin sau Franţa, unde se doreşte interzicerea dieselurilor, se iau aceste măsuri tocmai pentru a limita impactul negativ asupra mediului. Atunci când o maşină costă 20-50-100 de mii de euro, proprietarul îşi permite să efectueze toate operaţiunile (tot mai costisitoare) de mentenanţă pentru ca maşina respectivă să funcţioneze în parametri corespunzători. Atunci când aceeaşi maşină costă pe piaţa de second-hand sub 5.000 de euro, proprietarul nu va mai fi dispus să investească în operaţiuni prea costisitoare.

Ce este EGR-ul pe care mulţi români îl elimină? este un sistem ce resuce emisiile poluante de oxizi de azot NOx. Sistemul preia o parte din gazele arse din evacuare şi le introduce în admisie, unde se amestecă cu aerul proaspăt şi este introdus cu acesta în camera de ardere. Scopul sistemului este de a stopa mecanismul de formare al oxizilor. Pe de altă parte, prea multe gaze arse reziduale introduse în cilindru, afectează procesul de ardere şi implicit performanţele automobilui, implicit acesta fiind şi motivul pentru care mulţi aleg intervenţiile asupra EGR-ului.

Problema scoaterii EGR-ului şi a filtrului de particule este specifică motoarelor diesel, iar această soluţie este dezbătută intens pe forumurile unor mărci precum BMW, Audi, Volkswagen, Volvo, Dacia, Renault, Nissan dar şi în cazul celorlalte mărci. Operaţiunea costă câteva sute de euro, însă se găsesc mulţi doritori care vor să-şi transforme maşinile în bombe de poluare.

Cum se pune problema de cele mai multe ori? Un user pe un astfel de forum întreabă: „Care ar fi părerile cu privire la anularea fizică şi din soft al filtrului de particule? Sunt tentat să recurg la această metodă deoarece am filtrul de particule colmatat şi senzorul de temperatură de după filtru ard. Curăţarea filtrului şi înlocuirea senzorului, care ar costa 1.100 de lei, ar fi mai costisitoare decât anularea filtrului!”.

De asemenea, sunt unii care au eliminat inclusiv catalizatorul, motiv pentru care din Euro 4 sau 5 s-au dus direct în non-euro. Un alt user: „Am maşina X din 2006, 190.000 km, la care am eliminat în urmă cu câteva săptămâni filtrul de particule pentru că se infundase. Acum maşina merge foarte bine, însă scoate fum netru la accelerări.” Răspunsul unui alt forumist? „S-a scos şi catalizatorul? Eu am atât DPF cât şi catalizator eliminat şi mi s-a întâmplat şi mie să scoată fum negru la acceleraţie bruscă”.

Din păcate Registrul Auto Român opreşte selectiv pentru control în trafic, iar la aproape două milioane de maşini, aflate în trafic în Bucureşti şi Ilfov, sunt numai patru laboratoare mobile. Pe de altă parte, Ministerul Mediului cheltuieşte anual zeci de milioane de euro – numai anul trecut a investit peste 37 mil. euro în programul Rabla pentru a casa maşini vechi, dar care de cele mai multe ori doar ocupau un loc de parcare şi se deplasau extrem de rar, pentru ca acelaşi minister să lase poarta larg deschisă ca anual peste 200.000 de maşini vechi şi foarte poluante să intre în ţară, pentru ca ulterior să le returneze şi taxa de mediu (timbru de mediu), care de fiecare dată, după fiecare modificare se dovedeşte a fi ilegal. 

 

Cum arată poluarea din Bucureşti:

https://www.youtube.com/watch?v=3ou215OX21c

https://www.youtube.com/watch?v=lSQVBnZQx48

http://www.trafictube.ro/dubist-ulei/

http://www.trafictube.ro/aproape-foc/

http://www.trafictube.ro/lasat-2/

http://www.trafictube.ro/afumatoare-buzau/

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO