Auto

Renault pune pe masa României creşterea producţiei mărcii Dacia peste pragul de un milion de maşini anual

Renault pune pe masa României creşterea producţiei...

Autor: Bogdan Alecu

03.10.2018, 00:07 861

Vânzările de Dacia vor creşte în următorii ani de la 720.000 la peste un milion de maşini anual, dar francezii mai au nevoie de o capacitate suplimentară de cel puţin 300.000 de unităţi. „România are o şansă, dar este foarte importantă competitivitatea.“

Uzina de la Mioveni este luată în calcul de Renault pentru a majora capacitatea de producţie pentru Dacia, în condiţiile în care an de an cresc vânzările mărcii, iar uzinele actuale se apropie de capacitatea maximă.

„Ţinta noastră este să trecem de un milion de uni­tăţi în următorii ani, dar pentru a face asta, tre­buie să creştem capacitatea. Acum Piteştiul lu­crea­ză la capacitate maximă, de aproape 350.000 de unităţi, Tanger lucrează la capacitate maximă tot la circa 350.000 de unităţi, şi de asemenea uzina Somaca din Casablanca este tot la capacitate maximă, de circa 60.000, trebuie să creştem undeva capacitatea deoarece anul acesta ajungem la peste 700.000 de maşini Dacia“, a declarat Marc Suss, program director global access, vicepre­şedinte în cadrul Groupe Renault. Creşterea vânzărilor de Dacia vine şi în contextul în care la finalul anului trecut marca a venit cu cea de-a doua generaţie a SUV-ului Duster, iar producţia acestuia a urcat la peste 118.000 de unităţi în primele şase luni ale acestui an, în creştere cu 11% faţă de perioada similară a anului trecut.

Este pentru prima dată când un oficial de la Renault discută deschis despre posibilitatea de a ma­jora capacitatea de producţie de la Mioveni. Ulti­mele creşteri în capacitatea uzinei au avut loc în perioada 2009 – 2010, atunci când Sandero repre­zen­ta mai bine de jumătate din producţie, iar uzina urma să introducă prima generaţie a SUV-ului Duster.

„România are o şansă ca Renault să majoreze producţia locală. Avem în România toate diviziile gru­pului, inclusiv Renault Technologie Roumanie, şi este ţara-mamă a mărcii Dacia şi avem reţeaua de furnizori. Dar pentru acest lucru este foarte importantă competitivitatea“, a explicat Marc Suss. Vicepreşedintele Grupului Renault nu a avansat detalii despre o posibilă investiţie, însă având în vedere capacitatea necesară, de peste 300.000 de maşini, se poate lua în discuţie o investiţie de cel puţin un miliard de euro.

În România principala problemă a uzinei Dacia o reprezintă infrastructura, iar lipsa unei autostrăzi pe Valea Oltului îngreunează atât livrarea maşinilor la export, cât şi livrarea pieselor către uzină. Mai mult, trenurile de marfă circulă cu o viteză medie de numai 15 km/h.

Pe de altă parte, cel mai probabil până în 2020 va exista o auto­stradă fără întreruperi de la Sibiu până la graniţă şi sunt în derulare investiţii în infrastructura feroviară. Dar cel mai probabil lucrările la auto­strada Piteşti-Sibiu nu vor demara până în 2020. Spre exemplu, în 2015 autorităţile declarau că în 2020-2021 autostrada va fi gata, cu toate că este de departe cel mai complex proiect ce va fi realizat în România.

„Decizia cu privire la unde va fi această capacitate adiţională care să ne permită depăşirea pragului de 1 milion de maşini Dacia nu a fost luată încă, dar anumiţi paşi au fost făcuţi deja“, a subliniat Marc Suss.

Vânzările mărcii Dacia au urcat anul trecut cu 12,2% faţă de anul anterior, la 655.235 de autovehicule, cel mai înalt nivel atins vreodată de brandul românesc, potrivit datelor companiei.

Raportat la vânzările Grupului Renault, care anul trecut au urcat per total la 3,76 mil. vehicule, Dacia a reprezentat 17,4%, faţă de 16,8% în 2016.

„Platforma global access, compusă din modelele Duster, Logan şi Kwid din India reprezintă circa 1,6 milioane de maşini vândute anual. Dacă sunt luate în calcul numai cele bazate pe Logan şi Duster, atunci numărul este de circa 1,2 – 1,3 milioane de unităţi“, explică Marc Suss.

În ultimii doi ani piaţa locală a ratat toate marile investiţii din industria auto, pe măsură ce marii constructori au ales Ungaria, Polonia sau Slovacia datorită infrastructurii, competitivităţii şi forţei de muncă disponibile. Ultima investiţie pierdută de România în favoarea Ungariei a fost cea a BMW, care va investi la Debrecen un miliard de euro într-o uzină auto. România a mai pierdut o investiţie de 600 mil. euro într-o fabrică de motoare Mercedes-Benz în favoarea Poloniei şi investiţia Mercedes-Benz din Ungaria, care a ajuns la 2 mld. euro. Singura investiţie notabilă de tip „greenfield“ atrasă de România a fost cea de peste 100 mil. euro a Bosch într-o fabrică de maşini de spălat la Simeria, Hunedoara. De asemenea, americanii de la Ford au anunţat anul acesta că vor mai investi 200 mil. euro la Craiova pentru a lansa în producţie un al doilea model în 2019.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO