Auto

Revoluţia franceză de la Mioveni: Dacia lansează la Paris noile modele Logan şi Sandero, un pariu de 15 miliarde de euro

Autor: Bogdan Alecu

18.09.2012, 00:09 10869

Design cu influenţe germane, echipare mai bogată, motoare noi şi de înaltă tehnologie şi o apropiere tot mai mare de automobilele europene, acestea sunt principalele caracteristici anunţate de primele imagini şi informaţii cu privire la cea de-a doua generaţie a Daciei Logan, dar şi a noului Sandero.

Primele imagini au fost publicate ieri pe internet de francezii de la L'Automobile Magazine, confirmând astfel zvonurile că în cadrul Salonului Auto de la Paris, care începe pe 27 septembrie, Dacia va lansa cele două noi modele.

În timp ce la nivel mondial Renault a produs peste 2,5 milioane de maşini din gama Logan, 1,5 milioane au fost produse în cei opt ani la Mioveni, producţia din România contribuind cu venituri de peste 15 miliarde de euro.

Lansarea lui Logan în iunie 2004 a reprezentat momentul în care România a ajuns pe harta europeană a centrelor de producţie auto, iar la opt ani de la acel moment Dacia a ajuns să aibă 8% din exporturile ţării, majoritatea către Europa de Vest, dar şi 3% din Produsul Intern Brut al României.

"Noua Dacie a înnebunit Parisul. De la portarii hotelului unde au fost cazaţi cei 80 de membri ai delegaţiei române şi până la cotidianul Le Monde, Parisul pare preocupat, ca şi Bucureştiul, de un singur subiect: lansarea noului model Dacia de 5.000 de euro", scria ZF în ediţia din 2 iunie 2004, adică cu aproape opt ani şi două luni în urmă. Şi pentru că a înnebunit Parisul, Logan, deşi proiectat pentru pieţele emergente, a fost lansat comercial şi în Europa de Vest, piaţă care a devenit în ultimii ani cea mai mare pentru maşinile produse la Mioveni.

Noua Dacie a înnebunit Parisul

Spre deosebire de prima generaţie a Logan, care în 2004 era doar începutul unei întregi noi game de automobile, completată ulterior de Logan MCV, Logan Van, Logan Pick-up, Sandero, Duster şi mai nou Lodgy, Dokker şi Dokker Van, cea de-a doua generaţie vine într-un context economic complet diferit.

Dacă în 2005, primul an întreg de producţie pentru Logan, din cele 146.000 de maşini produse două treimi erau comercializate pe piaţa locală, în prezent vânzările din România reprezintă sub 10% din producţia anuală de aproape 330.000 de maşini de la Mioveni. Mai mult, în timp ce din 2004 gama automobilelor din gama Logan continua să crească, fiind completată aproape în fiecare an, în 2012 Renault deja a decis oprirea producţiei a trei modele la Mioveni - Logan MCV, Pick-up şi Van, acestea fiind înlocuite de noile Lodgy, Dokker şi Dokker Van produse la noua uzină din Tanger, Maroc.

DESIGN VECHI



Primul model care face trecerea la "noua generaţie" a modelelor Dacia este Lodgy, care are doar 55% din componente comune cu cele de pe platforma Logan.

Spre comparaţie, SUV-ul Duster lansat în 2010 are aproximativ 70% din componente comune cu cele ale unui Sandero. În acest caz, viitoarea generaţie compo­nente comune cu actualul model.

Dacă în 2004 Logan nu avea niciun concurent, în prezent Chevrolet a ajuns la a doua generaţie cu Aveo, Skoda a lansat noul sedan Rapid, Peugeot a venit cu 301, iar Ford a anunţat deja că vrea să lanseze un model de clasă mică pe aceeaşi platformă cu Fiesta, dar mai ieftin pentru a-şi majora cota de piaţă pe acest segment al pieţei europene.

În acest an pe piaţa locală se vor produce pentru prima dată între 350.000 şi 400.000 de autovehicule, în condiţiile în care pe lângă cele aproape 330.000 de maşini produse la Mioveni, producţie care va fi din nou susţinută nu doar de Duster, ci şi de Logan, şi Ford va asambla la Craiova cel puţin 50.000 de maşini din noul B-Max.

Proiectul X90, devenit ulterior Logan, a fost demarat în 1998, când Louis Schweitzer, directorul general al Renault de atunci, evoca ideea unui automobil simplu, fiabil, economic, pentru ţările emergente, de două ori mai ieftin decât un Renault Clio, modelul de clasă mică al constructorului francez.

Producţia actualei generaţii a modelului Logan, lansat ca X90, se va opri definitiv în luna decembrie a acestui an, odată cu pornirea celei de-a doua generaţii, cunoscute până acum sub numele de "proiectul X52".

DESIGN NOU


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO