Auto

Revoluţia maşinilor electrice se apropie. Ungaria este pregătită să o întâmpine cu două fabrici de baterii şi produce deja motoare şi vehicule. Iar Polonia va avea cea mai mare fabrică de baterii pentru maşini electrice din Europa. România încă este pe nicăieri

Carlos Ghosn, preşedintele alianţei Renault-Nissan-Mitsubishi, spune că maşinile 100% electrice vor fi ìtehnologia supremăî în industria auto.

Carlos Ghosn, preşedintele alianţei Renault-Nissan-Mitsubishi, spune că maşinile 100% electrice vor fi ìtehnologia supremăî în industria auto.

Autor: Bogdan Cojocaru

03.10.2018, 19:53 2126

Lumea de pregăteşte de revoluţia maşinilor electrice. Mai multe economii avansate fac planuri pentru a interzice, peste 10-20 de ani, vânzarea maşinilor cu propulsie pe benzină şi motorină. Carlos Ghosn, preşedintele alianţei Renault-Nissan-Mitsubishi şi reprezentantul celui mai mare investitor în producţia de maşini din România, spune că maşinile 100% electrice vor fi „tehnologia supremă“ şi asigură că Renault şi Nissan sunt lideri mondiali în acest sector.

Renault a cucerit lumea emergentă cu Dacia, maşina low-cost cu propulsive clasică produsă mai întâi masiv în România, apoi în alte locaţii din afara UE. Cu Dacia-Renault, România a devenit jucător în liga 1 a industriei auto est-europene, alături de Ungaria, Polonia, Cehia şi liderul Slovacia. Însă cu investiţii  din  China, Coreea de Sud sau Germania, Ungaria şi Polonia se pregătesc să devină jucători de top şi în prima ligă est-europeană a industriei autovehiculelor electrice.

Până  la sfârşitul anului 2022, oferta alianţei Renault-Nissan-Mitsubishi, cea mai mare alianţă auto din lume, va fi electrificată, a afirmat Ghosn într-un interviu pentru Les Echos. În patru ani, mai mult de 10% din vânzări vor fi maşini 100% electrice. Ghosn, unul dintre liderii veterani din industria auto, a arătat că Renault şi Nissan sunt în faţa plutonului în ceea ce priveşte vânzările şi rentabilitatea, Nissan Leaf şi Renault ZOE ocupând primul loc în Europa. Leaf este maşina electrică cu cele mai mari vânzări în Europa, iar Kangoo ZOE este numărul 1 la vânzări europene de autoutilitare electrice. Cum cursa electrificării devine acerbă în Europa, Alianţa va aduce pe piaţă şi alte modele. În această cursă, Renault concurează, printre alţii, cu puternicii producători auto germani.

Fie că sunt franceze, fie că sunt germane, maşinile electrice au nevoie de baterii. Iar Ungaria poate livra baterii producătorilor de maşini electrice. Anul trecut, Samsung SDI din Coreea de Sud a finalizat construirea unei fabrici de baterii electrice în Goed, Ungaria. Fabrica este capabilă să  producă  baterii pentru 50.000 de vehicule electrice pe an. În noiembrie 2017, compania sud-coreeană SK Innovation a anunţat că  va construi în Ungaria o gigafabrică de celule pentru baterii electrice pentru spijinirea planurilor de electrificare ale constructorilor auto europeni.

Termenul de „Gigafabrică“ a fost introdus de CEO-ul Tesla Elon Musk pentru a descrie o uzină capabilă să livreze produse de energie în cantităţi calculate în gigawaţi-oră.  Fabrica  din Ungaria va avea o producţie de 7,5 GWh.

Anunţul a venit după ce SK Innovation†a câştigat un contract de furnizare de baterii pentru maşini Mercedes. Programele de electrificare ale constructorului auto german vor face ca acesta să fie principalul client al fabricii din Ungaria. Daimler, compania părinte a Mercedes, îşi construieşte cea de-a doua uzină  în Ungaria, o investiţie de un miliard de euro. Grupul a dat undă verde pentru punerea în producţie a patru noi modele de maşini electrice cu autonomie crescută până la sfârşitul deceniului. Primul model din serie este Mercedes EQC, un SUV 100% electric care va fi dotat, probabil, cu baterii produse în Ungaria.  

În iulie anul acesta, BMW, un alt mare producător auto german, a anunţat că  va investi un miliard de euro într-o nouă fabrică în Debrecen, Ungaria, capabilă să producă maşini electrice, notează Reuters. Uzina va avea o capacitate de producţie de 150.000 de maşini pe an. BMW adaugă capacitate de producţie de maşini electrice şi la alte fabrici europene. Audi, tot din Germania, a început de anul acesta să producă motoare pentru maşini electrice la Gyor. Acolo, compania poate fabrica 400 de motoare electrice pe zi, iar capacitatea va fi majorată. Tot în Ungaria, Audi va produce SUV-ul electric Audi e-tron, cu care atacă direct Model X al Tesla. Luna trecută, Jaguar a anunţat că intenţionează  să  lanseze vehicule electrice care ar putea fi mai mari decât noul I-Pace. Korea Times scrie că Samsung SDI a câştigat de la cunoscutul producător britanic de SUV-uri un contract pentru vânzarea a 21.700 de celule pentru baterii electrice pe an produse la fabrica din Ungaria. În prezent, constructorul auto britanic foloseşte celule de la LG Chem.

Tot în Ungaria, compania chineză BYD îşi construieşte prima fabrică din Europa, unde va produce autobuze electrice. BYD produce, dar nu în Ungaria, şi baterii pentru vehicule electrice.

În Polonia, LG Chem şi-a construit ceea ce ar putea deveni cea mai mare fabrică de baterii pentru vehicule electrice din Europa. Uzina, în care sud-coreenii investesc peste 1,3 miliarde de euro, a creat locuri de muncă pentru 2.500 de persoane. Facilitatea a fost construită în apropierea oraşului Wroclaw, aflat la 190 de kilometri de graniţa cu Germania, şi poate produce până la 100.000 de baterii pe an. Clientul ţintă  al LG Chem este Volkswagen, care intenţionează  să  investească  peste 20 de miliarde de euro în maşini cu emisii zero până în 2030 şi ca până în 2025 să  ajungă  să  construiască trei milioane de maşini electrice pe an.

„Fabrica din Polonia este este un hub crucial pentru producţia de baterii, alături de alte trei centre, din SUA, China şi Coreea. Opraţiunile noastre de baterii electrice din Europa se vor extinde, cu siguranţă“, a afirmat un oficial al LG Chem. Compania va importa în prima fază litiu şi alte materii prime necesare bateriilor de la compania părinte din Coreea de Sud, apoi, dacă  va putea, va cumpăra de la furnizori polonezi.

„Compania a ales Polonia pentru că  este cea mai competitivă locaţie pentru o producţie care poate satisface nevoile constructorilor auto europeni şi din alte părţi“, a spus pentru Reuters Chang-Beom Kang, vicepreşedintele LG Chem.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO