România a urcat pe locul opt în topul ţărilor producătoare de autoturisme la nivelul UE depăşind Ungaria şi Polonia, potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Saltul vine în condiţiile în care Ford a produs în premieră peste 140.000 de SUV-uri EcoSport la Craiova, de trei ori mai multe maşini decât în 2017 când în producţie era B-Max, iar Duster a adus la Mioveni o creştere de 7%.
În 2018 au fost asamblate în cele două uzine auto din România aproape 477.000 de maşini, în creştere cu 31% faţă de 2017. Aceasta este cea mai mare creştere din ultimii zece ani înregistrată de producţia locală.
Este pentru prima dată când România atinge această performanţă. Anterior, România a mai urcat pe locul al optulea, dar numai pentru prima jumătate din 2013 - primul an întreg de producţie pentru Ford B-Max la acea vreme, însă spre finalul anului a coborât pe locul opt, după ce Belgia accelerase producţia la acea vreme.
Gabriel Sicoe, preşedintele Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM) spune că în ciuda scăderii din Polonia şi Ungaria, dinamica industriei de autoturisme din ţările Europei Centrale şi de Est va fi crescătoare în următorii ani, iar lideri de „pluton“ vor rămâne Cehia şi Slovacia.
„În 2021 România va ajunge la 650.000 - 670.000 de maşini produse anual, datorită creşterii capacităţii de producţie la Dacia şi pe creşterea cadenţei de la Ford odată cu intrarea în producţie a celui de-al doilea model. Chiar şi cu un al treilea constructor, producţia nu va fi influenţată în următorii 2-3 ani“, a declarat Gabriel Sicoe. El spune că în ceea ce priveşte Polonia producţia va rămâne până în 2021 la un nivel similar cu cel din prezent, cu fluctuaţii reduse la cele patru uzine de asamblare. Pe de altă parte, Polonia produce multe vehicule comerciale şi componente. În România singurele comerciale produse sunt versiunile modificate ale lui Duster şi camioanele Roman. În ceea ce priveşte Ungaria, preşedintele ACAROM spune că „producţia la uzinele Daimler şi Grupului Volkswagen va creşte notabil, în timp ce producţia Suzuki va rămâne aproximativ aceeaşi, conform datelor PwC. Producţia din Ungaria o va depăşi probabil încă din 2019 pe cea a României, iar decalajul va creşte în următorii ani. În 2021 producţia maghiară va ajunge la 800.000 de autoturisme“.