Auto

România este invadată de ”fiare vechi”: Primele date care arată „avalanşa“ înmatriculărilor second-hand. În prima zi fără timbrul de mediu s-au înregistrat 10.000 de maşini vechi, cât în două săptămâni din decembrie

Autor: Bogdan Alecu

03.02.2017, 00:08 1564
Eliminarea timbrului de mediu începând cu 1 februarie a dus la o adevărată explozie a înmatriculărilor de maşini second-hand pe piaţa locală, birourile de la înmatriculări auto lucrând la foc continuu.
 
„În data de 1 februarie, la nivel naţional, s-au înregistrat 10.000 de cereri pentru înmatricularea vehiculelor faţă de 2.500 în data de 31 ianuarie. De asemenea, în Bucureşti, ieri (1 februarie – n.red.) s-au înregistrat 900, faţă de 300-400 într-o zi normală. Şi astăzi situaţia se repetă, lucrăm la capacitate maximă, cu toate ghişeele deschise de la 7 dimineaţa la 9 seara“, a declarat Mihail Enache, comisar-şef şi purtător de cuvânt al Direcţiei Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV).
 
Potrivit statisticilor preliminare ale DRPCIV, ieri au fost înmatriculate 523 de autoturisme noi şi aproape 5.500 vechi, aceste cifre fiind primele date care reflectă „avalanşa“ înmatriculărilor de maşini second-hand importate.
 
Eliminarea timbrului de mediu va transforma piaţa locală într-un adevărat cimitir de maşini al Europei, în contextul în care ţările occidentale accelerează reînnoirea parcului şi orientarea clienţilor către automobile electrice sau hibride şi chiar interzic accesul maşinilor vechi în oraşe.
 
„În cazul în care autorităţile nu vor înlocui timbrul de mediu cu nicio altă măsură, vor deschide poarta invaziei de maşini vechi. Estimarea noastră este că până în 2020, importurile de maşini vechi vor urca la peste 600.000 de unităţi, dublu comparativ cu numărul din 2016. În tot acest timp poluarea va creşte, siguranţa în trafic va scădea, iar vârsta medie a parcului va fi tot mai mare. De la circa 13 ani vârsta medie, aceasta va urca rapid la peste 14 ani“, a declarat pentru ZF Hakim Boutehra, director general al Renault Commercial Roumanie (RCR), compania care gestionează vânzările Dacia, Renault şi Nissan pe piaţa locală. El a dat ca exemplu situaţia din Polonia, unde în 2004, în primul an de la aderarea la UE, s-au importat un milion de maşini vechi din Germania după eliminarea taxelor vamale. Directorul RCR spune că, în cea mai fericită situaţie, piaţa auto din acest an ar rămâne la acelaşi nivel cu cea de anul trecut, adică la aproximativ 142.000 de autovehicule.
 
Vârsta medie a maşinilor vechi înregistrate în pri­ma zi din februarie a fost de 12,4 ani, potrivit cal­cu­lelor ZF pe baza datelor DRPCIV, în timp ce, spre com­­pa­raţie, în ziua de 1 noiembrie 2016, cea mai veche statis­tică a direcţiei pentru o zi, vârsta medie era de 10,4 ani.
 
Potrivit jucătorilor din piaţa auto, „avalanşa“ din prima zi a fost cauzată de amânarea înmatriculării, în aşteptarea eliminării timbrului. În plus, aceştia spun că în prima zi au fost înmatriculate şi cele mai vechi maşini, care ar fi plătit un timbru mai scump înainte de această dată. Sursele citate se aşteaptă ca în februarie să se ajungă la un total de 40.000 – 50.000 de autoturisme vechi importate în România, adică de două-trei ori mai multe decât într-o lună din 2016.
 
Ernest Popovici, preşedintele Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA), declara săptămâna trecută că eliminarea timbrului de mediu va duce „paritatea“ dintre maşinile noi şi cele vechi, de la una nouă la trei vechi la una nouă la cinci vechi.
 
Parlamentul a votat eliminarea timbrului de mediu de la 1 februarie, în condiţiile în care, chiar şi cu această taxă, importurile de automobile vechi au urcat anul trecut cu 20%, la peste 300.000 de unităţi.
 
În acest context, Ernest Popovici consideră că sta­tul ar trebui să majoreze deductibilitatea amor­tizării au­to­vehiculelor ecologice, limitată în prezent prin Co­dul fiscal. Codul fiscal prevede că valoa­rea chel­tuie­li­lor auto şi TVA-ul aferent sunt deductibile inte­gral nu­mai dacă vehiculul este folosit exclusiv în sco­pul acti­vităţii ecoomice şi 50% dacă este utilizat şi în scop personal.
 
De asemenea, tot ca măsură de susţinere este şi instalarea de către autorităţile publice de staţii de alimen­tare pentru maşini electrice la care posesorii aces­tora să aibă acces gratuit.
 
Timbrul de mediu adus la situaţia în care 75% din maşinile intrate în ţară sunt Euro 4, 5 şi 6 şi numai 25% sunt mai poluante. Mai mult, o a doua problemă o reprezintă maşinile cu volan pe dreapta, pe care statul român le lasă să intre în ţară fără probleme, cu toate că, în 90% dintre accidentele în care au fost implicate şoferul maşinii cu volan pe dreapta a fost vinovat, potrivit datelor din piaţă. în ceea ce priveşte poluarea în Europa, în 2012, peste 28.000 de oameni au murit din cauza aerului populat, iar acum România va concentra cea mai mare parte a poluării prin aceste importuri.
 
Piaţa auto a înregistrat în 2016 al treilea an consecutiv de creştere, cu un plus de 17,8%, vânzările totale de autovehicule depăşind 142.000 de unităţi, volum fiind foarte aproape de cel înregistrat în primul an al crizei pe piaţa auto (148.000 de unităţi), potrivit unei analize realizate de APIA. Dintre acestea, prin programul de casare s-au vândut aproape 26.000 de autoturisme. Pe de altă parte, programul Rabla susţinea cu precădere vânzările Dacia, brand care în ultimii doi ani a reprezentat aproape jumătate din vânzări. Mai mult, în cadrul conferinţei anuale a asociaţiei, nici în panel şi nici în sală nici Dacia şi nici Ford nu au trimis niciun reprezentant, fiind pentru prima dată când cei doi producători nu au fost prezenţi. Dacia şi Ford au asamblat anul trecut aproape 359.000 de maşini, în scădere cu 7,3% faţă de 2015, brandul românesc pierzând 5,5%, în timp ce declinul americanilor s-a accentuat spre 20%.