Auto

România ocupă locul 12 în topul marilor producători de automobile din Europa şi accelerează pentru a depăşi Belgia

România ocupă locul 12 în topul marilor producători de automobile din Europa şi accelerează pentru a depăşi Belgia

Autor: Bogdan Alecu

07.08.2012, 00:12 4364

Valoarea a fost atinsă în contextul în care doar Dacia a produs în 2011 autoturisme, la Mioveni, în timp ce Ford doar pregătea producţia lui B-Max la Craiova - producţie care a demarat la finele lunii iunie.

Germania rămâne în continuare cel mai mare producător auto european şi al treilea la nivel mondial, cu aproape 5,9 milioane de maşini asamblate anul trecut, adică mai mult decât Spania, Franţa şi Rusia la un loc.

În timp ce Germania domină piaţa vest-europeană, România îşi menţine prima poziţie în Est, dacă nu se iau în calcul pieţele din Rusia şi Turcia. Anul trecut, spre exemplu, de pe liniile de producţie de la Mioveni au ieşit cu peste o sută de mii de maşini mai multe decât au realizat Audi şi Suzuki în Ungaria, în timp ce în Serbia Fiat a produs doar aproximativ 15.000 de maşini.

În acest an, pe plan local se vor produce peste 400.000 de autovehicule, în cele două uzine auto, de la Mioveni şi din Craiova, valoare care ar putea permite avansarea României pe plan european pe locul 11, în contextul în care uzinele belgiene (care ocupă în prezent această poziţie) şi-au redus producţia.

Astfel, Ford a redus săptămâna de lucru la patru zile în cadrul uzinei din Genk, Belgia, în contextul în care constructorul american produce în Europa la puţin peste 60% din total capacitate. În plus, potrivit Automotive News Europe, uzina Ford din Belgia se află pe "lista scurtă" pentru o eventuală închidere, cu toate că are semnat un contract colectiv de muncă cu angajaţii până în 2014. Anul trecut producătorul american a asamblat 178.000 de autovehicule la Genk, echivalentul a 68% din capacitatea fabricii.

Odată cu depăşirea pragului de 400.000 de unităţi, din România vor fi exportate aproape 360.000 de automobile, în valoare de peste 5,4 miliarde de euro, sumă care va avea un impact direct asupra balanţei comerciale a ţării. Dacă Dacia a ajuns anul trecut la 8% din exporturi, împreună cu Ford, ponderea maşinilor trimise pe pieţe externe în total exporturi ar trebui să treacă de 10% în acest an.

Ford va produce în acest an la Craiova 60.000 de unităţi din noul B-Max, a cărui producţie a demarat la finalul lunii iunie, iar anul viitor ar trebui să asambleze în Bănie peste 100.000 de maşini. În următorii ani proiectul prevede atingerea unei medii de producţie de aproape 170.000 de unităţi/an.

Pe de altă parte, atingerea pragului de 400.000 de unităţi în acest an depinde în mare parte de Dacia, iar la Mioveni ar trebui să fie produse în 2012 cel puţin 340.000 de maşini, cu aproape 10.000 de unităţi mai mult decât anul trecut. Acest nivel ar putea fi atins prin lansarea noului Sandero facelift în toamna acestui an, în condiţiile în care viitorul Logan 2 ar putea fi lansat abia spre finalul anului. Dacia a făcut în acest an primul pas spre extinderea "la nivel internaţional" prin pornirea producţiei monovolumului Lodgy în Tanger. Tot în Maroc este produs şi Dacia Dokker, un vehicul recreaţional, dar şi o viitoare utilitară.

Industria auto de pe piaţa locală a înregistrat anul trecut o cifră de afaceri totală de 11,14 mld. euro, în creştere cu 7,8% faţă de anul anterior, potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), iar pentru anul acesta se estimează atingerea unui nivel de 12,5 mld. euro.

Potrivit declaraţiilor lui Constantin Stroe, preşedintele ACAROM şi vicepreşedinte al Dacia, din valoarea de aproape 11,2 miliarde de euro înregistrată anul trecut doar 3,5 mld. euro au reprezentat

Dacia şi Ford, iar restul reprezintă industria de componente. Stroe a subliniat că România are în continuare avantajul forţei de muncă bine calificate şi al costurilor competitive, însă ţările emergente precum Marocul reprezintă o ameninţare tot mai mare. Renault a investit deja peste

1 mld. euro în uzina Dacia din Tanger datorită costurilor mai scăzute cu forţa de muncă, dar şi cu transportul spre Europa de Vest.

Renault a oprit luna aceasta pro­ducţia utilitarei Logan Pick-up la Mioveni, iar până la finele anului vor fi "trase pe dreapta" şi modelele Logan MCV şi Van, pe măsură ce aceste maşini vor fi înlocuite de modele produse în Maroc.

În total, cele trei modele deţin în prezent aproximativ 20% din totalul producţiei de la Mioveni, cu exporturi anuale de peste 50.000 de unităţi, în valoare de aproape 500 mil. euro. De când constructorul francez a lansat gama Logan, în vara anului 2004, este pentru prima dată când opreşte producţia unor modele.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO