Auto

„România are potenţial uriaş, dar ne afectează taxele impredictibile“ – investitorii avertizează că impozitul de 1% pe cifra de afaceri şi energia scumpă pun în pericol extinderea investiţiilor în automotive. Ford Otosan şi Bosch cer stabilitate şi dialog real cu mediul privat

Autor: Bogdan Alecu

12.06.2025, 00:08 702

România a devenit un pilon regional pentru industria auto, cu investiţii semnificative în electrificare şi producţie, însă competitivitatea este ameninţată de politici fiscale intempestive. Impozitul de 1% pe cifra de afaceri, introdus fără consultare, şi preţul ridicat al energiei riscă să afecteze încrederea investitorilor şi să frâneze extinderea.

România se conturează tot mai clar ca un pol industrial important în Europa Centrală şi de Est, în special în domeniul auto. Ford Otosan produce deja la Craiova peste 250.000 de vehicule anual, Bosch derulează investiţii constante în infrastructură şi cercetare, iar lanţurile de furnizori se extind în proximitatea marilor fabrici. Totuşi, această traiectorie pozitivă riscă să fie afectată de măsuri fiscale percepute ca arbitrare de către investitorii străini.

„Ultimii ani au însemnat investiţii importante în România. Dacă produci 50 de milioane de euro, eşti deja eligibil pentru a plăti 1% din cifra de afaceri. Dar acei 50 de milioane înseamnă investiţii grele, locuri de muncă, taxe locale şi un impact major în economie. Introdu­cerea acestei taxe a fost un moment deze­chili­brat şi sperăm să fie ridicată. Am spus-o prin camerele de co­merţ, prin asociaţii – este un efect ne­dorit“, averti­zează Mi­hai Boldijar, direc­tor general al Robert Bosch SRL şi reprezentant al Grupului Bosch în România.

Un semnal similar vine din partea lui Firat Elhuseyni, preşedinte al Ford Otosan România, care atrage atenţia asupra impredic­tibilităţii deciziei: „Am investit 500 de milioane de euro în ultimii trei ani, exclusiv din fonduri proprii. Suntem complet angajaţi în România, dar introducerea peste noapte a unei taxe de 1% pe cifra de afaceri afectează serios apetitul pentru investiţii. Este o măsură care ridică semne de întrebare în rândul acţio­narilor şi investitorilor noştri. Nu este o taxă pe profit, ci direct pe volum – ceea ce în industria auto, cu marje mici, e devastator“, a spus executivul în cadrul emisiunii ZF Cum construim România, un proiect ZF&CBRE.

Firat Elhuseyni, preşedinte al Ford Otosan România


În paralel cu nemulţumirile le­gate de fiscalitate, costul ridicat al ener­giei adaugă o presiune suplimentară pe competitivitate.

România are tarife industriale la electricitate mai mari decât Franţa sau Spania, fapt care reduce avantajele de cost pe care ţara le-ar putea oferi în atragerea de investiţii noi. „Trebuie să fie decizii bine echilibrate şi acceptabile social. Nu poţi lua măsuri care iau prin surprindere mediul privat şi care erodează încrederea. TVA-ul, de exemplu, ar putea fi o soluţie mai bună dacă e însoţită de măsuri de recuperare fiscală eficientă“, spune Boldijar.

Pe fondul acestor incertitudini, Ford Otosan continuă să se extindă. În Craiova, compania a ajuns la peste 1.600 de angajaţi noi şi a început producţia de vehicule electrice. Fabrica din România este acum cea mai complexă din portofoliul Ford Otosan, producând simultan vehicule cu motoare termice, hibride şi electrice, pe aceleaşi linii.

„România este o locaţie strategică pentru noi. Avem aici 60 de furnizori activi, din care 10 sunt turci, şi vrem să aducem şi mai mulţi. Avem şi conexiuni feroviare directe între Craiova şi Kocaeli, în Turcia, ceea ce reduce emisiile cu 63% pe lanţul logistic. Dar ne lovim şi de limitările infrastructurii: trenurile circulă cu 17 km/h – mai repede decât mersul pe jos, dar insuficient pentru o economie competitivă“, a spus Firat Elhuseyni.

Mihai Boldijar, direc­tor general al Robert Bosch SRL şi reprezentant al Grupului Bosch în România


Pe lângă infrastructură şi fiscalitate, un alt punct sensibil este lipsa unui cadru legislativ stabil şi a consultării reale între guvern şi mediul de afaceri. „Am fost luaţi prin surprindere. Niciun investitor nu vrea să afle din presă că i se schimbă regulile. Dacă vrei să atragi capital, trebuie să oferi stabilitate şi predictibilitate. În caz contrar, vom pierde investiţii în favoarea altor ţări care oferă un mediu mai prietenos“, a punctat Elhuseyni.

Industria auto este un motor important pentru economia românească, contribuind anual cu miliarde de euro la PIB şi susţinând zeci de mii de locuri de muncă. Cu toate acestea, semnalele venite din partea liderilor companiilor auto nu trebuie ignorate. România riscă să piardă teren în faţa unor ţări vecine care reuşesc să echilibreze mai bine interesele fiscale cu nevoile mediului privat.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Citește continuarea pe
zfcorporate.ro